På sporet

Vil ha omkamp: Flere på Venstres liste vil ha omkamp om jernbane, og lanserer nå Bommestad som et alternativ.

Vil ha omkamp: Flere på Venstres liste vil ha omkamp om jernbane, og lanserer nå Bommestad som et alternativ. Foto:

Av
DEL

LeserbrevHver generasjon setter sine spor i samfunnet. Vi skal nå legge et togspor. Da bør jobben være grundig og legge igjen et spor som passer inn i fremtiden for neste generasjon. Politikken som trengs nå må være visjonær og langsiktig og politikere bør ha pågangsmot. Ved stasjonsvalget begynner det å mørkne ved frontene og en liten storm bygger seg opp – både i politiske forum og i befolkningen. Mange mener nok at saken er over, tapt eller vunnet, alt etter hvilket alternativ man favoriserer eller ser på med forferdelse.

Vi ønsker flere alternativer, fordi vi mener at de vi har fått nå, indre havn og Kongegata ikke svarer opp mot neste generasjons Larvik. Alternativene er rett og slett ikke bra nok. Vi skriver dette uansett om andre mener at saken om dette toget har gått. Viktigheten av at vi faktisk finner en løsning som er best for fremtiden og hele regionen gjør at vi en gang til må løfte og drøfte tanker. Bedre er alltid mulig, og dessverre er ikke alle muligheter tilstrekkelig belyst. Det finnes ikke kun de to alternativene som Bane Nor nå har vurdert og presentert. Teknisk kan man få til hva som helst, og vi utfordrer Bane Nor til å tenke at - bedre alltid er mulig. Et av de gode alternativene, og trolig et av de bedre, Bommestad er ikke utredet.

Dermed har vi et mindre vurderingsgrunnlag og en usikkerhet om vi tar rett valg for fremtiden. I vår langstrakte kommune er alle lokal sentrene viktige, fra Larvik by sentrum til Stavern sentrum, til Svarstad sentrum osv. Å begrense de gode alternativene for at stasjonen skal ligge tett på et av sentrene er en begrensning vi ikke har råd til.

Prinsippfastheten med riktig prosess og grundige utredninger går igjen i Venstre. Vi jobber for at ting skal foregå på riktig måte, folk skal bli involvert og alle sider belyst. Vi er kjent for å ikke ta snarveier, men gjerne å tenke en ekstra gang rundt ting som kan påvirker oss i lang tid fremover. Derfor kommer Venstres representant Magdalena Lindtvedt ikke til å stemme på noen av togstasjons-alternativene før mulighetene på Bommestad og eventuelt andre gode løsninger også har blitt utredet.

Det ligger en fantastisk mulighet og dynamikk i en jernbanestasjon, hvis den gis beliggenhet med mulighet og plass for utvikling. For en jernbanestasjon er ikke bare et Bane Nor anliggende, det er en mulighet som kommunen skal gripe for å skape vekst og utvikling. Se for dere, et jernbaneknutepunkt, med god plass for både busser, langferds- og shuttlebusser inn til sentrum og resten av kommunen. Plass for utvikling av kontorlokaler og konferansemuligheter for Telemark-Vestfold. Plass for moderne parkeringsmuligheter, med fyllestasjon for biogass og ladepunkter til biler og sykler. Kommunen har nå muligheten til å skape Vestfold Porten hvor vi også kan vise frem vikingriket, Larvikitten, Mølen og Lågendalens laksefiske. Kommunen kan skape plass hvor lokale matprodusenter kan selge varer, hvor man kan få restauranter og kafeer for reisende og lokale besøkende, kontorarbeidere og konferansegjester. Plass til en jernbanen som blir et trekkpunkt som gir vekst.

Vi hverken tror eller ønsker at Larvik by stopper ved E 18 om 100 år. Vi håper at Larviksamfunnet da har vokst både mot sør, øst, vest og nord. Å være politiker i Larvik i 2018 er å planlegge akkurat for det, for hvor vi vil være om 100 år. Det er nå vi skriver en viktig del av historien og våre spor til fremtiden. Da må vi ha en jernbane som vokser med Larvik, ikke en jernbane der Larvik vokser fra.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags