Fornuften har mange former

MAGEPLASK: Nå som mulighetene åpner seg er våre politikere i ferd med å gjøre århundrets mageplask. Et sidespor som murer byen inne fra Tollerodden til Batteristranda i uoverskuelig fremtid, skriver Bjørn A. Jensen.

MAGEPLASK: Nå som mulighetene åpner seg er våre politikere i ferd med å gjøre århundrets mageplask. Et sidespor som murer byen inne fra Tollerodden til Batteristranda i uoverskuelig fremtid, skriver Bjørn A. Jensen.

Av
DEL

Leserbrev

Bane NOR stilte kommunen et ultimatum. Ny jernbanestasjon i Kongegata eller Indre havn. Stortinget har foreslått, men ikke krevd, at stasjoner skal etableres i byenes sentrum. Kongegata er vanskelig å utvikle. Indre havn lett tilgjengelig og billigere. Løsningen var gitt. Kost og nytte hånd i hånd. Området skal fortettes med boliger, handel, passende industri og adspredelse i gåavstand eller per sykkel til toget. Alternativene skal etter beste teknologiske, miljømessige og menneskelig evner være tilpasset minst et hundreårsperspektiv.

Selv Gud kan ikke forandre fortiden. Vi andre kjenner ikke dagen før solen har gått ned. Gitt at stasjonen nødlander i Indre havn. Hvordan fylle området med alle ovenfor nevnte fasiliteter? Vil ikke dagens sentrum komme til å lyse opp med enda flere tomme butikker og kafeer på flyttefot ned til sjøkanten ganske opp til Nordbyen. Og hvem vil vel fortette seg i høye blokker omkring en stasjon bygget for pendlere og tog med 250 kilometer i timen.

Å etablere «halve» Larvik omkring en jernbanestasjon i indre havn står i fremskrittets tegn, hevder tilhengerne. Klart Bøkkerfjellet kan bli et godt utsiktspunkt. Men hva annet enn tilbakeskritt til seilskutetiden anno 1881 vil denne «Muren» bety? For ingen tror vel for ramme alvor at å flytte deler av sentrum ned til vannkanten kommer til å bli motoren for byens fremtidige vekst og velstand? Nei, til det har kommunen et altfor tynt befolkningsgrunnlag. Det vil neppe endre seg særlig mye på lang sikt. Hvorfra skulle i så fall alle disse menneskene komme. Som skal fylle opp en sliten handelsstand med sine kafeer og restauranter og butikker utbyggerne tenker seg? Det har ingen noen løsning på så langt. Konkurransen om private og offentlige arbeidsplasser er sterk, meddeler ØP oss jevnt og trutt.

Bane NOR framstiller Larvik som en stor by. Men litt på spissen ikke større enn en kort sykkeltur fra sentrum til ytterkant. Fysisk kan den ikke utvides utover fjorden. Da må vi begynne å gå på vannet. Blir Larvik en stor by om hundre år? Litt større. Da skader det jo ikke å etablere en stasjon der ny mark kan ryddes eller rives for å gi plass. Med så god tilgjengelighet for alle kommunens innbyggere med og fleksible transportløsninger. Ikke minst plass for kjøretøyer eid av alle fortettede ...

Hva har Bane NOR og politikere ikke innsett, forstått ellers oversett? Jo, man har ikke tatt innover seg at jernbanen der den har ligget siden 1881, var et alvorlig feilgrep. Feilgrepet har vært debattert og forstått i årevis i den hensikt å åpne byen mot fjorden. Og likevel; nå som mulighetene åpner seg er våre politikere i ferd med å gjøre århundrets mageplask. Et sidespor som murer byen inne fra Tollerodden til Batteristranda i uoverskuelig fremtid. For noen usle kroners skyld. Forstå det de som kan.

Bjørn A Jenssen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags