Velg jernbanestasjon for fremtiden og ikke fortiden. Velg Indre havn!

REVITALISERING: Blir det et endelig flertall for Kongegata alternativet, vil sentrum i Larvik være helt dødt om noen år. Velges Indre havn alternativet , vil Larvik sentrum kunne få den revitaliseringen som byen så sårt trenger, skriver Hans Christian Zeiner-Thorbjørnsen.

REVITALISERING: Blir det et endelig flertall for Kongegata alternativet, vil sentrum i Larvik være helt dødt om noen år. Velges Indre havn alternativet , vil Larvik sentrum kunne få den revitaliseringen som byen så sårt trenger, skriver Hans Christian Zeiner-Thorbjørnsen. Foto:

Av
DEL

LeserbrevEr det virkelig mulig å tro på en løsning som koster mye mer, ødelegger mye mer, og som er et dårligere alternativ for Larviks fremtid? Det er underlig hvordan et flertall av politikerne nå har samlet seg om en løsning som ikke er fremtidsrettet, men som bidrar til å sementere Larvik i fortiden.

Ærevære sentrumsforeningen som forsøker å gjøre Larvik sentrum lekrere for hygge og handel. Det er lett å forstå at eierne av butikklokalene vil ha liv og røre i byen for å øke omsetningen, og kanskje få til nyetableringer i ledige butikklokaler. Skøyteisen på torget vinterstid har kanskje fått noen fler til sentrum i en kort periode, men økt omsetning – neppe. Den isen koster nok mer enn den smaker. Alle iherdige forsøk fra politikere og interesseforeninger på å øke omsetningen i sentrum, kan vel beskrives som krampaktige når flere og flere butikker velger å avvikle. Alle aktivitetene har det problem knyttet til seg at de vil revitalisere fortiden, og ser ikke at fremtiden ligger foran oss. Fremtid betyr forandring. Et flertall av politikerne mener nå at en ny jernbanestasjon i Kongegata skal bidra til å revitalisere sentrum, og dermed sikre inntjeningen for bygårdseierne og attraktiviteten til Larvik sentrum. Neppe. Tjener det Larviks innbyggere? Neppe.

Handlemønsteret har endret seg, og det endrer seg. Det er fåtall av Larviks innbyggere som kjører bilen til sentrum, finner parkering og oppsøker enkeltbutikker i alskens vær. Ærevære de få som føler seg forpliktet til å støtte sentrum ved å legge noe av handelen dit, men sentrum overlever ikke på idealisme. Mange påstår at Nordbyen aldri burde blitt bygd. Ja kanskje Nordbyen har redusert handelen i sentrum, men som hesten en gang dro folk til byen på handleturer, gjør bilen den samme nytte. Vi vet så mye bedre idag enn i tidligere tider, vi er mye mer makelige, vi vil ikke gå fra butikk til butikk i dårlig vær. Vi kan oppsøke Nordbyen og uavhengig av været handle så mye og lenge vi ønsker uten å bli forfrosset eller våt. I tillegg har vi netthandelen som er en trussel mot også Nordbyen. Slik sentrum er idag, er det en finværsby hvor butikkdriverne sikkert er like opptatt av værmeldingen for dagen etter som kassaoppgjøret.

En jernbanestasjon i Kongegata vil ikke gjøre noe med været, vil ikke gjøre noe med folks handlemønster og vil ikke gjøre noe med folks avhengighet av bilen. Byen vil dø slik vi ønsker et bysentrum skal være, dersom det ikke gjøres noe drastisk. Se på revitaliseringen av jernbanen som en mulighet for å revitalisere Larvik som by. Folkens – dette er momentumet! Ikke la det fare!
Gjør Larvik til Byen i regionen med en visjon om at alle vil til Larvik i alle sammenhenger med både tog og bil, syklende og gående. Innta posisjonen som fremtidens regionhovedstad!

En jernbanestasjon i Indre havn vil øke potensialet og mulighetene til å utnytte sjøfronten av byen. Sjøfronten er Larviks uslepne diamant. Det er åpenbart at arealet mellom kulturhuset Bølgen og Tollerodden, må utvikles til det nye Larvik sentrum! I hele Norge, Norden, Europa og hele verden tar byene eierskap til sjøfronten ved å skape bymiljøer som kombinerer næring med beboelse og hygge. Og de lykkes! Hvorfor ikke Larvik? Det er et mysterium!

Flytt sentrum fra bakkene til sjøen. Redefiner dagens sentrum til beboelsesområde og kontorer med gangavstand til jernbanen og sentrum. Bygg nye Larvik sentrum på området mellom Bølgen og Tollerodden, Bygg en gigantisk parkeringskjeller under hele området slik det ble gjort under Aker Brygge. Det nye sentrum ved sjøen kan utformes slik at det ivaretar folks handlemønster, ønsker om å bo sentralt ved sjøen, offentlige tjenester i umiddelbar nærhet med en hypermoderne jernbanestasjon i umiddelbar nærhet. Et nytt rådhus og bibliotek bør være sentrale bygninger i Larviks nye sentrum. La sjøfronten i det nye sentrum bli en strandpromenade med serveringssteder, plasser for de uformelle treff, og en båthavn for båtfolket som da vil prioritere en tur inn Larviksfjorden i motsetning til nå. Arkitektur er en avgjørende faktor!

Med denne løsningen vil jeg tørre påstå at ingen andre byer vil ha en like lang, flott og attraktiv sjøfront som Larvik. Handelen vil blomstre, serveringsstedene og kulturtilbudene vil være fulle av gjester fra fjern og nær, og Larvik har et sentrum for fremtiden!

Blir det et endelig flertall for Kongegata alternativet, vil sentrum i Larvik være helt dødt om noen år. Velges Indre havn alternativet , vil Larvik sentrum kunne få den revitaliseringen som byen så sårt trenger. Larvik vil kunne bli den byen alle reiser til. Larvik vil kunne bli en fremtidsrettet regionhovedstad i Vestfold-Telemark. Velg stasjon for fremtiden, og ikke for fortiden!


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags