Sika nok en gang

TRANSPORTØR: Ragnar Blomquist mener det er høyst usikkert hvor mange som vil benytte en terminal på Sika-tomta.

TRANSPORTØR: Ragnar Blomquist mener det er høyst usikkert hvor mange som vil benytte en terminal på Sika-tomta. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Da har formannskapet flagget at de går for jernbaneterminal på Sikatomta og kommunestyret vil vel også velge det samme. Er jo ikke overaskende siden byggingen har pågått i ukesvis uten at det er gitt tillatelse til byggestart?

DEL

KommentarOrdføreren sier at det grønne skiftet fikk han og Arbeiderpartiet til å gå inn for å bygge terminalen. Jeg tviler på at noen av Larviks beboere er imot jernbanetransport hvis vareeiere og speditører ønsker å frakte godset på skinner. Det vi er imot er å gjøre det fra en terminal midt i byen.

Overordnede klimamål brukes som argument for å påføre bysamfunnet en terminaldrift som uten problemer kunne vært etablert utenfor byen, for eksempel i grenseområdet mot Grenland. Her er det også brukbare muligheter for en ny konteinerhavn som ville kunne være en mer fremtidsrettet løsning enn Revet. Og ikke minst, med enkel tilknytning til vei og bane.

Det at Larviks politikere med åpne øyne rygger inn i framtida og påfører oss velgere løsninger vi ikke ønsker viser at vi trenger et sett nye politikere og antageligvis en ny Larviksliste/Bedre Larvik.

Havnas administrasjon og styre har drevet fram prosjektet og politikerne henger seg på. Det at framtidig sportilknytning er usikkert og at tilsvarende prosjekt i Hirtshals står og ruster uten bruk ser våre folkevalgte helt bort fra med enkelte hederlige unntak.

Drømmen om en storhavn som hverken gir nye arbeidsplasser eller inntekter til kommunekassa er viktigere enn Larviks utvikling og beboernes miljø

Det er virkelig å håpe at vi får nytt parti med politikere som er opptatt av oss som bor her og lytter til folket ved neste valg

Vi får trøste oss med at det antageligvis blir få eller ingen togavganger fra Sikaterminalen.

Det å etablere terminalen uten kommittering fra transportkjøpere til å benytte terminalen er å gamble med offentlige midler. Dette gjelder uansett hvor terminalen etableres.

Jeg har de seneste dagene snakket med bransjekolleger og så langt ikke klart å finne noen som har tro på at prosjektet vil kunne dra til seg volumer som vil være tilstrekkelige til å gi en fornuftig payback på investeringen.Det er heller ikke fremlagt noen økonomisk analyse som viser prosjektets lønnsomhet. Min påstand er at beslutningsgrunnlaget er så svakt at ansvarlige politikere burde sende det tilbake til havnevesenet for ytterligere utredning

Til kommunestyret vil jeg anbefale fjellvettregel nr 8 : Vend i tide .Det er ingen skam å snu

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags