Om å snakke for døve ører

NY STASJON HER?: Så langt ØP kan forstå vil ny jernbane, dersom sentrumsalternativet velges, komme gjennom dette området med stasjon ved Johan Sverdrups gate. Foto: Geir Eriksen (dronefoto)/Terje Svendsen (grafikk)

NY STASJON HER?: Så langt ØP kan forstå vil ny jernbane, dersom sentrumsalternativet velges, komme gjennom dette området med stasjon ved Johan Sverdrups gate. Foto: Geir Eriksen (dronefoto)/Terje Svendsen (grafikk)

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

«At Bane Nor nå kun utreder to alternativ for stasjonsplassering i Larvik skyldes enkelte politikeres manglende vilje til å høre på andre enn seg selv.»

DEL

MeningerI kommunestyret for fire måneder siden foreslo Frp:

«Larvik kommunestyret ber Bane Nor utarbeide en mulighetsanalyse for alternativ stasjonsplassering ved Alfred Andersen-tomta, Bommestad og Bergeløkka. Arbeidet gjøres i samarbeid med Larvik kommune. Etterbruk av dagens sporområde fra Lågen til Kleiverområdet inkluderes i arbeidet.»

Forslaget fikk kun 8 stemmer.

Nå har Formannskapet vært på tur med Bane Nor. En togtur som beskrives som en åpenbaring for enkelte. Plutselig har Høiseth, Bast og Steen forstått at en togstasjon i sentrum vil medføre store konsekvenser for Larvik.

I forkant av denne informative togturen har møtevirksomheten vært høy og prosessen har vært grundig. Det har vært utallige møter i adhoc-utvalget Plattform Larvik og Formannskapet. Det ble tidlig informert om vanskelige grunnforhold, mulig forurensing av Farriskilden, åpen byggegrop og barriere mot sjøen i Indre havn.

LES OGSÅ: Her kan framtidens jernbane gjennom Larvik komme til å gå – og slik kan den bli bygget (+)

Dette er ikke, som Bast hevder, underkommunisert eller ny informasjon.

At Bane Nor nå kun utreder to alternativ for stasjonsplassering i Larvik skyldes enkelte politikeres manglende vilje til å høre på andre enn seg selv.

Bane Nor jobber etter det vedtaket kommunestyret gjorde for fire måneder siden, nemlig Kongsgata og Indre havn. Det er det politiske flertallet som har sørget for at valget nå står mellom «pest eller kolera».

De samme politikerne forsøker nå å fremstå som løsningsorienterte ved å overgå hverandre med interpellasjonen som skal redde situasjonen. Interpellasjoner som er nærmest identisk med Frpś tidligere forslag.

Bane Nor jobber etter statlige føringer og bestemte kriterier for Intercity-utbyggingen.Vår oppgave som lokalpolitikere er å bestemme hva som er best løsning for vår kommune.

LES OGSÅ: – Vil i lang tid hindre den sentrumsutviklingen Larvik sårt trenger  (+)

Da må vi tenke selv!

Hvis føringer og kriterier står i fare for å ødelegge byen vår, må vi ta opp kampen! Larvik kommune er ikke kun Larvik by, men et stort omland med ca 30 000 innbyggere.

Frp vil at en fremtidig stasjon skal plasseres lett tilgjengelig, utenfor sentrum med stor gratis parkering. Frp vil at alle skal ha lik mulighet til å benytte kollektivtransport og vil at plasseringen skal gjenspeile innbyggernes ønske i størst mulig grad.

LES OGSÅ: Vil bruke én million på å se på Bergeløkka (+)

Larvik Frp, Per Manvik og Gina Johnsen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags