Motorsykkelbråk

Av
DEL

LeserbrevSommer og varme gjør at foket søker ut i luft og vann for å nyte sommerens gleder, og i Larvik som vist nok har 28 badestrender er mulighetene mange til å nyte badelivet. Det er også en type sommergjester som nyter sommerlivet med sine kjøretøyer på to hjul eller det vi kaller motorsykler.

Problemet er at de fleste syklene har et for høyt lydnivå, og er til stor sjenanse for folk som vil prise sommeren ute eller inne. Enkelte av motorsyklene tar også en tur inn i boligområder hvor de demonstrerer sin fantastiske evne til å bråke. Det er det vi kan kalle en «Her kommer jeg» holdning, og tanken er vell å vekke oppmerksomhet om sin tøffhet og mangel på respekt for andre. Nesten alle motorsykler har et for høyt lydnivå, da det er vanlig å fikse på eksosanlegget for å få mer lyd og fart. Det er ofte de små motorene som bråker mest.

Støy gir helserisiko og forårsaker stressproblemer, og det er rart at ikke politiet er mer aktive for stoppe dette bråket Den grusomme støyen medfører økte skader og dødsfall, da kjøretøyene blir raskere enn det som var forutsettingen ved godkjenningen, og det resulterer i mange unødvendige dødsfall særlig blant unge mennesker. Det er jo paradoksalt galt at dette blir tolerert, mens passasjerer i en bil og på en buss blir ilagt mulkt, hvis de ikke har spent på sikkerhets selen.

I Paris er det utplassert 40 – 50 lydradarer i et to årig forskningsprosjekt og her bøtelegges eierne automatisk dersom kjøretøyet støyer mer enn 90 desibel, og regningen på kr. 900 kommer automatisk i posten. Her i Norge er 80 desibel øvre grense for lyd på de største syklene, og med det høye avgiftsnivået vi har, kan det bli mange penger i statskassa.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags