Grønt skifte - store forventninger til regjeringen!

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

LeserbrevGrønt skifte – store forventninger til regjeringen!

Det har blitt harselert en del i enkelte media over MDGs program for neste Stortingsperiode. Viser bla. til et innlegg i SB 31.08. under tittelen «MDG er på feil spor».

Det er virkelig rørende å høre om bekymringen og motstanden mot flyseteavgifter, som regjeringen selv innførte f.o.m. 1. juli i år! Riktignok beskjedne 80 kr. pr. flysete (+ 8 kr. i moms for reiser i Norge) som skapte en del ramaskrik, som kun må karakteriseres som storm i et vannglass.

Ikke minst fra flyselskapet Ryanair som på sedvanlig vis uttalte seg i meget krasse ordelag og straks gikk ut og proklamerte at de dermed ville nedlegge sin virksomhet på Rygge.

Men at dette kun var «spill for galleriet» har vi jo nå i ettertid fått klare bevis på ved at de har søkt konsesjon på å fly chartertrafikk fra Gardermoen hvor denne flyseteavgiften allerede er innført!

Alle forstår at det nok var helt andre motiver for å nedlegge deres flyvninger på Rygge,

som at de ikke var helt fornøyd med den såkalte kabinfaktoren (inntjening).

Dette i tillegg til at de har vært i myndighetenes søkelys pga. deres ansvar som arbeidsgiver for å betale diverse skatter og avgifter (ref. DN 13.09.2016).

Det samme flyselskapet har jo også tidligere nedlagt ruter fra Torp, høyst sannsynlig pga. at de ikke har oppnådd selskapets skyhøye krav til inntjening.

Ikke desto mindre er Ryanair et av de få flyselskaper i Europa som tjener gode penger, men som tydeligvis ikke har normalt «magemål» for sin business.

Det stilles i nevnte avisinnlegg spørsmål om MDG mener at det er Norge som er skyldig

for forurensning og at det er vi som skal rette opp? Skal lille Norge redde verden?

Men Norge er faktisk en del av verden og har sammen med 174 andre land undertegnet Parisavtalen om å forplikte seg til bl.a. en reduksjon av CO2 utslipp.

Det som er meget bekymringsverdig er imidlertid at land som Kina, Russland og USA

ikke har ratifisert denne avtalen, og senest i sommer har også Filippinene fulgt etter ved at landets president Duterte kalte avtalen «stupid and absurd».

Dette mener vi i MDG er «strutsepolitikk», ved at man ikke er villige til å erkjenne at

det verden står overfor er en av de desidert alvorligste og største utfordringer noensinne:

Å redusere den globale oppvarmingen som i hovedsak skyldes CO2 utslipp.

Først og fremst betyr dette en reduksjon av utslipp fra fossilt brennstoff, dvs. å

redusere forbruket og dermed CO2 utslipp.

Noen fakta:

Statistikk over utslipp per passasjerkilometer fra SSB (Statistisk Sentralbyrå), viser at

i gjennomsnitt står flytransport for 203 gram CO2 per passasjerkilometer, bensin-personbil; 107 gram, diesel-personbil; 82 gram, buss; 62 gram og jernbane; 1 gram.

Som vist, er altså utslippet fra flytransport omtrent det dobbelte av utslippet fra en personbil. Oppgitt utslipp for bil er i forhold til gjennomsnitt antall passasjerer per biltur, som er beregnet til 1,6 personer.

Dette viser tydelig hvilket transportmiddel som er «værstingen» mht. CO2 utslipp og som lenge har vært kjent for de fleste. Hvordan skal vi klare å få til en reduksjon av utslipp fra fossilt brennstoff som først og fremst kommer fra flytransport og bilkjøring?

Her står reduksjon i forbruket som det viktigste tiltaket som vi alle må bidra med, enten det gjelder flyreiser eller bilturer.

Å kutte ut for eksempel en sydentur vil bety mye i ens personlige klimafotavtrykk, fordi det er ett enkelt stort utslipp. En reise Oslo – Gran Canaria medfører CO2-utslipp på over et halvt tonn, som tilsvarer utslippene fra seks turer Oslo-Bergen tur/retur med bil.

Det er i dag flere som drar på sydentur både 2 og 3 ganger pr. år, og noen drar på shoppingtur eller fotballtur til England opptil flere ganger pr. år.

Jeg har hørt eksempler på de som har sesongkort på Anfield Road i Liverpool eller på Old Trafford i Manchester, og som da reiser på billige billetter fra Ryanair.

En flybillett tur/retur Liverpool får man kjøpt for noen få hundrelapper, og som jo er billigere enn for eksempel å reise med tog t/r Sandefjord - Oslo.

Dette er selvsagt ikke fornuftig og bærekraftig mht. CO2 utslipp og ens personlige klimafotavtrykk i det hele tatt!

Et annet viktig fakta er at kapasiteten i europeisk luftrom er sprengt (Ref. TU 03.09.)

Det vi alle må spørre oss selv er hvordan vi kan få ned utslippene, ved å redusere på forbruket av fossilt brennstoff. Vi bør vel for eksempel kunne klare å redusere antall sydenturer til én tur pr. år? I tillegg til at de fleste av oss kan bli flinkere til å ta bussen eller sette oss på sykkelen når vi skal en tur til byen?

Hvilke verktøy har så regjeringen for å klare å få ned forbruket av fossilt brennstoff?

Det sentrale prinsippet her er at det må bli billigere å eie men desto dyrere å bruke bil.

Og som gledelig nok majoriteten av partiene på Stortinget endelig nå har innsett og

går inn for er at avgiftspolitikken må legges om og dreies over på forbruk.

Her er nestleder i Frp Per Sandberg (overraskende men gledelig!) faktisk helt på linje med MDG, ref. hans uttalelse i VG 25.08. om at «Årsavgiften kan bli fjernet mot høyere bensinavgift».

Dette betyr at de som står for et høyt forbruk må betale mer enn de som for eksempel anskaffer mer miljøvennlige biler. Dette gjelder først og fremst elbiler som har null-utslipp men også hybridbiler som forbruker en god del mindre drivstoff enn vanlige bensin- og dieselbiler.

Regneeksempel:

Beregnet på dagens gjennomsnittlige bensinpris pr. aug. 2016(ref. SSB), kr.13,63 utgjør det, basert på et forbruk på 0,6 liter/mil og en kjørelengde på 1228 mil som var gjennomsnitt for norske bilister i 2015 + årsavgift, totalt kr. (13,63 x 0,6 x 1228) + 3135 = kr. 13177 pr. år.

Ved å fjerne hele årsavgiften på kr. 3135 for personbiler og legge

på bensinavgiften, bør bensinprisen økes til kr. 17,88. Dette dersom Staten, dvs.

Finansdepartementet står fast ved å opprettholde de samlede avgifter fra norske bilister.

Dette igjen basert på de samme parameter som før (gjennomsnittlig forbruk

0,6 liter /mil og kjørelengde på 1228 mil; totalt (kr. 17,88 x 0,6 x 1228) =kr. 13174 pr. år. Dvs. det samme som før omleggingen av avgiftspolitikken.

De viktigste parametere som vi bilister kan påvirke, er altså forbruket som er kjørelengde og forbruk (liter/mil). Ved å anskaffe en bil som har mindre forbruk, for eksempel en hybridbil med forbruk 0,4 liter/mil, vil dette gi en kostnad på;

(kr.17,88 x 0,4 x 1228= 8782). Dvs. total besparelse ift. en vanlig bensinbil og med

bortfall av årsavgiften; kr. 13177 – 8782 = kr. 4395.

Når det gjelder elbiler som i dag slipper en god del avgifter, er det for øvrig signalisert og forventet at det vil skje endringer på neste års statsbudsjett.

Årsavgift-satsen for elbiler ligger på 445 kr. i år. Det er for øvrig samme sum som gjelder

veteranbiler, mopeder, traktorer og biler som er registrert som drosje.

Dessuten må regjeringen også se nærmere på avgiften for diesel for lastebilnæringen, som i dag har avgiftsfri diesel, noe som det nok ikke er flertall på Stortinget for å endre noe på.

Bare så det er sagt tydelig; MDG vil ikke at folk skal slutte å fly eller å kjøre bil,

men at vi alle kritisk vurderer vårt forbruk av fossilt brennstoff.

MDG går for øvrig også inn for at Torp skal bestå, da flyplassen er kategorisert som regionflyplass, i motsetning til Rygge som er en charterflyplass.

Vi er også enige i de som påpeker at Torp er viktig for næringslivet i Vestfold, Telemark og til en viss grad Buskerud. Mange forretningsreisende som er avhengig av flyreiser, både innenlands og utenlands, har stor nytte av den muligheten som Torp tilbyr i dag.

Jeg kan nevne at jeg selv benyttet Torp mye i min tidligere jobb da jeg hadde kunder fra

Tromsø i nord og til Mandal i sør og var derfor helt avhengig av å benytte fly fra Torp

til Vestlandet og Nord-Norge.

Dette var over en tiårsperiode frem til 2010 da en tur/retur flybillett med Widerøe fra Sandefjord-Stavanger kostet 4000 kr. (!)

Dette forteller noe om pris- og avgiftspolitikk på flyreiser som overhodet ikke står i rimelig forhold, og som resulterer i at mange for eksempel gjerne velger å reise billig på en handletur til England. Heller det enn å sette seg på toget til Oslo for å kunne kjøpe stort sett de samme varer som kan kjøpes i London…

Tilbudet på bonusavslag og tax-free gjør det ikke mindre fristende å fly.

Regjeringens støtteparti Venstre har nærmest stilt ultimatum til regjeringen ved flere anledninger om at avgiftene på diesel og bensin må settes kraftig opp.

Og da hjelper det ikke med puslete 50 øre til én krone i avgiftsøkning for at det skal kunne påvirke forbruket for å kunne få ned utslippene av CO2 og NOx.

Alle vet i dag at prisen vi må betale fra diesel – og bensinpumpene svinger med opptil 3-4 kr./liter (gjerne billigst på søndag kveld og dyrest på de andre ukedagene).

Og for alle oss bileiere så spiller det jo ingen rolle hva myndighetene kaller avgiftene, enten man kaller det årsavgift eller bensin- eller dieselavgift.

Det viktige og helt sentrale poenget er at det som er bra for miljøet også skal være bra for lommeboka!

Hvis regjeringens støttepartier Venstre og KrF står fast på sine klare miljøkrav, kan dette resultere i regjeringskrise hvis det ikke legges opp til en helt annen og mer

miljøriktig og fremtidsrettet avgiftspolitikk i det kommende statsbudsjettet som legges frem 6. oktober. Det er mange som har store forventninger til regjeringen i så måte!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags