Hovedproblemet er ikke steinene som falt ned på E18

AVDEKKER SVIKT: Steinraset på Bommestad ser ut til å avdekke en svikt i planleggingen av ny E18, da det ble bestemt at den gamle veien kunne fjernes uten problemer.

AVDEKKER SVIKT: Steinraset på Bommestad ser ut til å avdekke en svikt i planleggingen av ny E18, da det ble bestemt at den gamle veien kunne fjernes uten problemer. Foto:

Av

Larvik skulle få Norges mest moderne tunnel, og dermed trengte vi ikke avlastning. Nå har vi nok en gang sett at det var en dårlig idé.

DEL

MeningerDet er langt fra Oslo til Skien via Vindfjell – og veien er umoderne. Det tar lang tid fra Vestfold til Porsgrunn via fylkesvei 303, for fylkesveier i Norge – med fartshumper og 40-soner – er ikke noe godt alternativ til motorveier.

Likevel er det ikke bilistene på vei forbi rasstedet og Larvik det er synd på den siste uka før jul.

Det er innbyggerne i Larvik som igjen får svi.

Alle skoleelevene som skal krysse en allerede skummel vei på Torstrand.

Alle som skal ned Kongegata på vei mot Stavern, Brunlanes eller Langestrand.

Alle som skal slite seg fra Lågabrua til Stavern-lyskrysset og tilbake, fordi reserveplanen til Statens vegvesen punkterer igjen.

Fikk forsikringer

Da E18 ble planlagt for en del år siden, var det mange som lurte på hvorfor ikke gamle E18 skulle være en reserveløsning hvis det skjedde noe, slik det er mange steder gjennom Vestfold.

Da den siste delen fra Bommestad til Sky skulle planlegges og bygges, ble vi forsikret om at vi ikke trengte gamle E18. Nå er det lov å si; så feil kan man ta, på vegne av innbyggerne i Larvik.

Vi skulle få Norges mest moderne veistrekning, med kameraovervåking og et sikkerhetssystem i Larvikstunnelen vi aldri har sett maken til. Det skulle være lett å dirigere trafikken over ett løp ved behov, idiotsikkert.

Men at problemene skulle oppstå utenfor tunnelen, var det nok ingen som hadde sett for seg eller planlagt for.

Den beste og den verste?

I flere år har innbyggerne i Larvik slitt med lange perioder med veiarbeid, og dermed E18-trafikk over Elveveien, Torstrand, Storgata og Hammerdalen.

Dersom vi hadde beholdt gamle E18 hadde dette kanskje ikke vært nødvendig?

Dersom vi hadde beholdt gamle E18, hadde ingen måttet kjøre over Vindfjell eller i 30- og 40-soner og over fartshumper.

Selvfølgelig hadde det kostet mye penger å beholde den gamle motorveien, og kanskje hadde det ikke vært like lett med flere tunneler under Bøkeskogen og ut på Farriseidet.

Nå sitter vi uansett igjen med det som må være en av Østlandets beste avlastningsveier fra Ringdal til Bommestad, der det knapt er et eneste hus, trafikk eller fotgjengere, og en av Østlandets verste trafikksituasjoner gjennom Larvik sentrum – hvis bare to tredjedeler av de 15.000 bilene som passerer på E18 hver dag, velger sentrum-alternativet framfor Lågendalen og Vindfjell.

(kommentaren fortsetter under bildet)

Nyhetsredaktør Henning Rugsveen mener at nasjonale politikerne og veimyndigheter skylder innbyggerne i Larvik å fremskynde arbeidet med en ny øst-vest-løsning for trafikken, fordi E18 ikke har en avlastningsvei utenom sentrum.

Nyhetsredaktør Henning Rugsveen mener at nasjonale politikerne og veimyndigheter skylder innbyggerne i Larvik å fremskynde arbeidet med en ny øst-vest-løsning for trafikken, fordi E18 ikke har en avlastningsvei utenom sentrum. Foto:

Vi fortjener noe bedre

Selvfølgelig er det viktig å finne ut hvorfor steinraset ved Bommestad oppsto. Selvfølgelig er det viktig å sørge for at risikoen for at det skjer igjen er minimalt. Det er også viktig å lære av dette, slik at arbeidet med senere veiprosjekter ikke kan komme i samme situasjon, bare noen år etter at veiene åpner.

Men det er en ting som er enda viktigere. I mange år har det blitt snakket om en ny øst-vestforbindelsen gjennom Larvik, men det har aldri vært politisk vilje sentralt, eller økonomi, til å løse trafikk-korken.

Det lar seg neppe gjøre å gjenskape gamle E18 som avlastningsvei, men veimyndigheter og nasjonale politikere, med påtrykk fra de lokale, skylder kanskje innbyggerne i Larvik et plaster på såret, og hva er vel bedre enn å få på plass en ny øst-vest-løsning?

Bilistene hadde fortjent noe bedre en det som venter den neste uka, men ikke minst – vi som innbyggere i Larvik fortjener noe bedre.


Les flere saker om E18-raset her:

Fikk ingen forvarsler – frykter at veien er skadet


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags