Trafikksikkerhet og turisme i Brunlanes

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Sommeren er på hell, og med skolestart begynner stillheten å senke seg etter en intens ferietid.

På mange måter har denne corona-ferien vært en viktig tankevekker som kommunen burde ta til etterretning.

Man kan trygt konstatere at det har vært mange besøkende og utrolig mye trafikk på veiene her ute i sommer. Nytt av året var dessuten en god del nybakte Tesla-eiere som åpenbart slet med å overholde fartsgrensen.

Hummerbakkveien er tilfartsveien for utallige campingplasser og store hyttefelt. Den er i tillegg hovedfartsåre for tungtransport til bedriftene i området.

Der er derfor vanskelig å forstå at det foreligger utkast til videre utvidelser av turismen i Brunlanes, ettersom tilretteleggning for trafikksikkerhet virker ganske fraværende hos de ansvarlige i kommunen.

Ytterligere utvidelser av camping og hyttetomter vil som kjent medføre økt trafikk.

Metningsgrensen for turismen her ute er for lengst nådd tatt i betraktning slik trafikkbildet arter seg fra mai-september.

Det virker som kommunen ikke har fått med seg at de tusenvis av turister som kommer til Brunlanes om sommeren nå velger en aktiv ferie. Barnefamilier legger ut på tur langs veien med sykkelhenger og småbarna på egne hjul.

Turistene sykler, trener rulleski og går turer langs veien, med og uten barnevogn. Noen prøver etter beste evne å holde seg utenfor kantlinjen, som om det var et fortau eller et meget smalt sykkelfelt, men dessverre varierer bredden med asfalt ut mot grøftekanten ganske mye. Ved noen strekninger har man knappt 30 cm å holde seg på.

For noen uker siden ble det opplyst her i avisen at kommunen vil ferdigstille gang og sykkelvei først i 2023 fra Grevle til Skårabakken og fra Søndersrød til Berg. De planene er bare å bejuble, selv om tidsrammen virker litt i tregeste laget.

Hummerbakkveien er desverre ikke med i disse planene. Det er godt mulig at antallet skolebarn som sogner hit ikke er mange nok til at en forskriftsmessig gang og sykkelvei prioriteres.

Men hva med turistene?

Som talsperson for gruppen som ikke har bil men er avhengig av sykkel for å gjøre innkjøp, hadde det vært en stor forbedring dersom veiskulderen (asfalten utenfor kantstripen) hadde hatt en jevn og raus bredde langs begge sider av Hummerbakkveien. Et slikt tiltak kan umulig være voldsomt kostbart sammenliknet med det omfattende arbeidet en forskriftsmessig gang og sykkelvei krever. Noen steder er faktisk veiskulderen en drøy meter, det er ikke mer som skal til.

Men med tanke på den siste informasjonen som er kommet om at anbud for gang og sykkelvei må legges ut i Europa, er det vel lite håp om forbedringer.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags