Hvorfor karakterbasert opptak er dårlig for Larvik

Av
DEL

LeserbrevFylkestingsvalget for Vestfold og Telemark handler blant annet om vi skal bygge videregående opplæring det nye fylket på konkurranse om skoleplassen og konkurranse mellom skolene, eller fellesskap og trygghet i opplæringsløpet.

SV har i hele år ledet an i kampen for nærskole, og mot høyresidas karakterbaserte opptak.

Med nærskoleprinsippet slipper vi stor oversøking til de mest populære skolene, som igjen reduserer behovet for å sortere ungdom etter karakterer. Bare tenk selv på de av lardalsungdommen som ønsker å gå på nærmeste skole i Re, men som ikke når opp i konkurransen med karakterer. Det gjelder langt i fra alle. Heldigvis. Men det gjelder noen. Og de det gjelder er viktig.

Tenk på de som allerede har gått ett år eller to på Thor Heyerdahl VGS, og gleder seg til å avslutte skolegangen med venner og kjente. Så kommer beskjeden om at skoleplassen må vike for en annen med bedre karakterer.

Når skoler blir veldig populære, øker risikoen for at lokal ungdom uten de sterkeste karakterene må sette seg på bussen rundtomkring i fylket. Eller får valget mellom hybel, reisevei eller å slutte.

Når du velger det selv og er motivert, så er det positivt å flytte litt på seg. Men når du skvises fra der du ønsker å være, så skaper dette utrygghet. Og det gir konsekvenser.

Hvordan kan vi si at vi bekymrer oss for stress og press i skolen, samtidig som vi tvinger ungdom til å konkurrere om skoleplassen hvert eneste skoleår?

Nærskoleprinsippet gir større trygghet og forutsigbarhet. Og det gir valgfrihet. Faktisk får en større andel elevene innvilget førstevalget sitt med nærskoleprinsippet i Telemark, enn med karakterbasert opptak i Vestfold i dag.

I tillegg er gjennomføringen høyere og frafallet lavere med nærskoleprinsippet. Og det er viktig. For for hver ungdom som faller ut av skoleløpet, så har vi sviktet. Da må vi bygge på det systemet som har høyest gjennomføring og lavest frafall.

I Vestfold kan vi bruke opp mot 60% av fylkesbudsjettet på videregående skole. Elevene har høyere grunnskolepoeng, og det er større lærertetthet enn i Telemark. Likevel er gjennomføringen lavere med karakterbasert opptak enn med nærskoleprinsippet.

Dette er mer enn nok til å gi oss svaret vi trenger: Karakterbasert opptak må vrakes.

Nærskoleprinsippet gir større trygghet, lavere frafall, kortere reisevei, større valgfrihet og det gir skolene bedre vilkår for å utvikle fagmiljøene.

Å vrake karakterbasert opptak bør jo være en no-brainer!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags