Sjøfronten- Larviks skatt

JERNBANE: Anna Hansen stilte også spørsmål på informasjonsmøtet i forrige uke.

JERNBANE: Anna Hansen stilte også spørsmål på informasjonsmøtet i forrige uke. Foto:

Av
DEL

LeserbrevJeg var til stede på folkemøte den 12 desember når Bane NOR presenterte sin anbefaling for plassering av stasjonen og togtrasé gjennom Larvik sentrum.

Selv om jeg i utgangspunktet var skeptisk til både Kongegata og Indre havn alternativet ble jeg smigret (i likhet med Turid Løsnæs og mange andre) av den proffe presentasjonen, med bilder av små skategutter, flott belysning under jernbanebroen ...c.

Når det i tillegg ble bekreftet at løsningen ville fjerne togsporet gjennom Torstrand, og dermed hindre godstog å kjøre gjennom bydelen min, skulle lykken vært fullkommen.

Men etter å ha fordøyd de mange inntrykkene jeg fikk fra presentasjonen og illustrasjonene som ble vist, kom de gamle tankene tilbake. Jeg ble sint!!!!

Er dette mulig?

Har ikke Bane NOR ansvar for å bevare den vakre fjorden vår og det unike ved Larvik amfi?

Har ikke Bane NOR ansvar for å komme med en løsning som Larviks innbyggere kan akseptere?

I presentasjon ble det nevnt verdier som ikke kan måles i penger,

Det er nemlig den horisonten og det åpne havet som kan sees fra hvert sted du befinner deg i byen som er av høyeste verdi og det vakreste vi har. Lenge var området innerst i Larviksfjorden i utakt med den vakre naturen og de nydelige omgivelsene som karakteriserer byen vår. Etter mange år har ulike prosjekter rettet opp mye av dette. Flyttingen av Color Line var en viktig del av en slik opprydding og det må vi fortsette med.

Ser vi til Lillestrøm, hvor en slik jernbanetrasé preger bybildet, får vi et eksempel på hvordan det kan bli hvis vi følger Bane NORs anbefaling. Det er derimot én viktig ting som Lillestrøm ikke har, nemlig havet utenfor dørstokken.

Trær kan plantes på nytt, bygg kan bygges opp, kanskje vakrere en det de var, men rasert natur kan ikke erstattes.

Kongegata-alternativet er også et omdiskutert valg. Mange argumenter imot dette alternativet er knyttet til byggeprosessen og rivningen av Larvik-sentrum, samt kostnader.

Derfor spør jeg: hvorfor kan vi ikke få en ny vurdering av Bergeløkka-alternativet? Det er også et sentrumsnært alternativ, som ikke vil rasere byen vår eller ødelegge Indre havn.

Jeg har lest Bane NOR sin argumentasjon hvorfor dette alternativet ble forkastet. Det er noe som skurrer. Grav, spør, forlange !!!

Jernbanesporet skal ikke bygges i morgen. Politikerne i Larvik som representerer oss og våre meninger har tid til å kreve flere svar fra Bane NOR om en stasjon på Bergeløkka.

De må også gi klar beskjed til Bane NOR allerede nå at den Larviks største ressurs og landemerke- sjøfronten skal ikke bygges ned med en støyende jernbane!

P.S Arbeiderparti har nå en sjanse (ved å stemme NEI for Indre havn alternativet) og til å gjøre godt igjen for tabben i 2006, da de stemte mot flytting av fergen til Revet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags