Gå til sidens hovedinnhold

Dyrt å bygge jernbane i Norge. Virkelig?

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Med en gang jeg så overskriften tenkte jeg at det var ironisk ment. Men det så jeg fort at det ikke var. Som et eksempel nevner Tønder strekningen Oslo-Porsgrunn (Skien). Litt fjell er det men jeg antar at 2/3 er på flatmark og jomfruelig åkerland.

Nå er det slik at Skien-Oslo er en del av en nasjonal infrastruktur nemlig IC høyhastighetsbane Skien-Lillehammer. Slik det med tida vil for Halden-Oslo. Hvis fremste oppgave er effektiv transport for framføring av personer og gods. På en strekning med økende befolkning og et næringsliv som følger etter. Å sause dette sammen med lokale behov er ingen god idé. Han nevner Oslo-Kristiansand og Oslo Stavanger. Det vil jeg ikke mene noe om her. Men hold fokus på IC Skien-Lillehammer!

Videre oppfordrer Tønder at alle «komme på «banen» når det gjelder ny IC – bane som løser flere oppgaver når det gjelder å binde Norge sammen»? Heller ingen god idé. Her ligger nok mye av årsaken til at bane og veibygging tar unødvendig lang tid og blir unødvendig kostbart. Resulterer i endeløse omkamper og ordførere som snakker for kommunen sin. Kåre Willoch sa en gang at ingen er dyrere enn norske ordførere når det vei og bane. Her må Staten på en helt annen måte bruke sin rett til regulering uten at alskens lokale interesser påvirker prosessen.

Så var det dette med at det er dyrt å bygge jernbane Norge. Å, ja? På kontinentet og i spesielt fjellandene Sveits og Østerrike og som er gjennomhullet av tunneler for vei og bane med forbindelser til hele Europa; der er det dyrt å bygge jernbande, der!

Ellers kan jeg, som togentusiast, anbefale Norsk Jernbaneklubb www.njb.no.

God Jul!

Kommentarer til denne saken