Gå til sidens hovedinnhold

Elbil + bygda = sant

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det er svært gledelig å lese at Senterpartiets Kathrine Kleveland står sammen med oss i Vestfold og Telemark elbilforening om at alle nye biler som selges innen 2025 skal være nullutslippsbiler. Og for å få til det, må lading være enkelt og vi må øke kapasitet på hurtigladere, slik Kleveland foreslår. Vi trenger distriktspolitikere som henne, som snakker opp elbilen og minner folk på at det er minst like bra å velge elektrisk på bygda som i byen.

Moms på elbiler kan bremse salget av «bygdebiler»

Men det er også viktig å utfordre Kleveland på partiets ønskeom å begynne å innføre moms på elbiler. For nå er det mange «distriktsvennlige» elbiler på markedet. Utvalget med stort bagasjerom og hengerfeste er nemlig imponerende stort i 2021 og blir bare større. Det fins ikke lenger gode argumenter som taler for at man skal velge en diesel-SUV som nybil – heller ikke på bygda. Det kan det derimot bli om elbilmodellene i denne størrelsen blir ilagt moms eller andre avgifter.

Få fart på ladeutbyggingen

Klevelands poeng om sikker og problemfri lading på Norgesferie er viktig! Hurtiglading i pressområdene byr på for mye plunder og heft. Vi er glade for at vi kan stå sammen med Senterpartiet om at elbil er et riktig og viktig valg, og at vi må få fart på hurtigladeutbyggingen. Nå håper vi også Klevelandkjemper for at folk på bygda, som endelig har fått bilene som passer seg, også kan kjøpe elbil med samme momsfritak som folk i og rundt byene har fått lov til å gjøre i mange år allerede.

Kommentarer til denne saken