Elevene på THVS: Behold mangfoldet i videregående opplæring

Elevrådsstyret ved Thor Heyerdahl videregående skole

Elevrådsstyret ved Thor Heyerdahl videregående skole Foto:

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Administrasjonen i fylket har sett på hvordan de kan spare penger, og utdanningsprogrammet musikk og dans, samt programområdene transport og logistikk og industriteknologi på Vg2 på teknologi- og industrifag, står nå i fare for å forsvinne fra Thor Heyerdahl videregående skole. Vi elever sier nei til å fjerne disse mulighetene for de fremtidige elevene på THVS. La oss ungdom få velge, la oss ha et mangfold i opplæringa.

Vi på THVS er stolte av at vi har så mange mulige programområder på skolen vår. Samarbeid på tvers gir oss mer kunnskap og bedre samhold. Vi får se viktigheten av å ha forskjellig kompetanse, og vi knytter kontakter for framtida. Framtidige ledere, sveisere, leger, ingeniører, snekkere, kulturarbeidere, lastebilsjåfører, helsearbeidere, kokker, lærere, lagerarbeidere osv. går sammen på samme skole. Vi lærer av hverandre og kan jobbe tverrfaglig, både nå og videre i livet.

Vi på skolen vil i framtiden bidra i det lokale nærings- og kulturlivet her i Larvik, og vi gjør det også allerede! Elever på musikk og dans har flotte forestillinger, og bidrar blant annet som frivillige i kor, korps, teater og dans. Elever på yrkesfag, som teknologi- og industrifag, kommer fort ut i lærlingplasser, og fyller på med lokal, norsk arbeidskraft. I over 40 år har teknologi og industrifag levert fagarbeidere til industrien vår. Ved kutt i kostnader får ikke bedrifter i nærområdet de samme ressursene som elevene på THVS kan tilby. Oppimot 23 fagbrev utgår.

At tilbudet er på THVS i Larvik, og ikke for eksempel i Horten (industriteknologi, og transport og logistikk) eller Skien (dans), er viktig for at elever skal søke seg inn på linjene. Selv hvis man ønsker å gå en bestemt retning kan lang reisevei, helt nytt miljø og nye folk, virke avskrekkende på en 15-åring som søker seg inn på videregående. Lang reisevei med kollektivtransport fører til mindre tid til skolearbeid eller til å utvikle ferdigheter på for eksempel et instrument. Det fører også til mindre rekruttering til de store bedriftene i nærområdet, og der elevene mister muligheten til å få 23 forskjellige fagbrev. Når vi elever får mulighet til å velge noe vi har lyst til å gå på, nær der vi bor, får vi økt trivsel og dermed økt læringsutbytte og mindre frafall i skolen.

Behold opplæringstilbudene våre. Behold det mangfoldet som bidrar til inkludering, trivsel og samhold på skolen vår. Invester i utdanninga vår. Invester i framtida.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken