Kona til Espen Rolstad kjøpte fire billetter til «Jentene på kyststien», drevet av Anvik gård AS i Stavern. En til seg selv og tre i gave, til sin mor, søster og datter. Total kostnad 2. 600,- kr.

Østlands-Posten skrev tidligere i uken om avlysningen av arrangementet og fortalte om flere som ikke ønsker å få pengene sine refundert, samt at noen hadde krevd dette.

– Jeg krever refusjon. 2.600 er mye penger, i alle fall for meg som har hatt en nedstengt frisørsalong og er fratatt levebrødet mitt som showmann for en periode, forteller sandefjordingen Espen Rolstad som tok kontakt med arrangør Sigmund Anvik.

Her blir svaret at dersom de får kompensert kjøpte billetter fra myndighetene så skal de selvfølgelig betale tilbake det som er mulig.

– Nei, man skal betale alt tilbake, og deretter søke om å få dekket tap! Jeg er ingen jurist, men driver jo litt med billetter selv, og dersom et show skulle bli avlyst så er det vel ingen tvil om at refusjon er innafor dersom kunden ber om det? mener Rolstad.

LES OGSÅ: Ingen jenter på kyststien: – Vi er utrolig glad for all den støtten folk viser oss

Forbrukerrett

I et intervju med Aftenposten sier Pia Høst i Forbrukerrådet at det er ganske klart at man har krav på å få billettpengene tilbake når arrangementer blir avlyst.

– Du må se på din egen økonomi oppi dette. Har du råd til å støtte arrangementet, er det flott. Men dette er også krevende for forbrukeren, som kanskje ikke sitter på den samme inntekten de hadde før. Forbrukerrettighetene er like sterke som før, slår hun fast.

At det er vanskelig for arrangørene har altså ikke noe å si for om du har krav på å få pengene tilbake. Å få tilbud om billetter til neste års arrangement er et fullgodt alternativ, men det er opp til deg om du vil ha pengene dine.

LES OGSÅ: Festivalledelsen om avlysning: – Både sorg og lettelse på en gang

Ikke fair

Sigmund Anvik sier også i mailvekslingen at de må behandle alle likt, derfor ingen refusjon.

– Vel, de fleste har vel kjøpt 1 billett og taper 650,- Kona kjøpte fire og taper 2.600. Behandler man da alle likt? De lover heller ikke engang gratisbillett til neste års arrangement, påpeker Rolstad litt oppgitt.

Arrangørene ber om tid til å få oversikt over situasjonen. Det synes han er et dårlig svar.

– Det burde ikke ta lang tid. Finn ut hvor mange som krever penger tilbake fra det avlyste arrangementet, summer sammen og betal det dere skylder.

At flere frasier seg refusjon er bare positivt, men at de få som ikke gjør det, ikke får refusjonen de har krav på, oppleves ugreit.

– Unner jo arrangøren alt godt, men syntes ikke dette er fair. Hvis «noen få» krever penger tilbake, resten ser på dette som «bidrag i en vanskelig tid», så burde det jo ikke være noe problem. Og hvis det er «noen få» som krever refusjon, så har de vel lite å tape på å gjøre opp for seg?, avslutter Rolstad.

Arrangør Sigmund Anvik har følgende svar til saken:

– Som vi har informert om så må vi få oversikt over situasjonen. Vi har måttet avlyse som følge av myndighetenes forbud mot arrangementet. Det er ikke klart om det er arrangørenes plikt å refundere kjøpte billetter. Vi arbeider med bransjeorganisasjoner og andre for å finne svar og vi venter også på at myndighetene kommer med kompensasjonsordninger for avlyste arrangementer etter 30. April. Vi vil informere de som har kjøpt billetter når dette er klart.