Dramatisk avslutning på drømmeturen for Mats (20)

Trodde han skulle gå ned under kryssing av Vestfjorden.
Publisert

SE GRIMSÆTHS FANTASTISKE BILDER FRA TUREN NEDERST I ARTIKKELEN

Fredag den 13. november klokken 13.00 la Mats Grimsæth (20) fra Larvik imidlertid til kai i Ballstad i Lofoten etter drøyt tre måneder i sjøen langs norskekysten. Hans livs største eventyr var gjennomført, men snart venter nye.

Mats Grimsæth opplevde lite dramatikk underveis, bortsett under avslutningen på turen, men fikk merke elementene ute på sjøen. Foto:

Dramatisk slutt

- Det ble en nervepirrende slutt på turen ja. Jeg skulle krysse Vestfjorden på vei inn til Ballstad i Lofoten. Da jeg startet etappen om morgenen var været bra med god vind. Det hele så svært lovende ut, men da jeg nærmet meg land slo plutselig været om, og jeg forsto at jeg var i fare, sier Grimsæth.

- Nær land går strømmene i motsatt retning av bølgene, og nå blåste det opp til stiv kuling med storm i kastene. Fire meter høye bølger sto mot meg, og det ble en strabasiøs avslutning på turen. Flere ganger fryktet jeg at båten skulle gå rundt, men jeg klarte å holde fatningen og fokuset. Til slutt kom jeg meg inn til land. Flott å kunne bevise at både jeg og båten kunne sine saker. Men litt skummelt var det, sier han.

Vakker natur på vestlandet.

Vakker natur på vestlandet. Foto:

Gjester ombord

Mats Grimsæth har i mange år markert seg som en svært dyktig fotograf, og med oppdrag fra både aviser, byråer og bedrifter. Blant annet er han fast fotograf for produsenten av RedBull. Nå er Mats Grimsæth trygt på land med fotoapparatet sikret, etter turen som startet i Larvik 11. august i år.

Les også: Mats får en opplevelse for livet

Grimsæth seilte alene fra Bjønnesbrygga i Tjølling i Larvik til Bergen med sin 30 fots store seilbåt «Courage», etter at motortrøbbel hadde truet med å ødelegge planene. Innsamlingsaksjon på Facebook sørget imidlertid for at 70.000 kroner ble lagt klar til Grimsæths disposisjon, og dermed kunne ny motor kjøpes inn, og turen starte.

Les om dette: Endelig starter eventyret for Mats

Drømmetur for Mats Grimsæth

Drømmetur for Mats Grimsæth Foto:

- Det ble en herlig tur alene til Bergen, men deretter har jeg ikke hatt mer enn fire dager alene i båten, forteller Grimsæth.

Målet med turen var nemlig å spre budskap på sosiale medier om at de som ønsket kunne få være med på deler av reisen til Lofoten, og responsen har vært enorm.

- Til sammen har jeg hatt med 15 personer om bord på ulike deler av ruta. Alle var mennesker jeg aldri hadde møtt tidligere, og jeg var litt usikker på hvordan det skulle fungere. Men heldigvis har det fungert over all forventning, og det har vært moro å bli kjent med nye mennesker under slike omstendigheter, sier han.

Les også: Mats er besatt av bølgene

Grimsæth sier han møtte gjestfrihet og hyggelige mennesker hele veien langs ruten til Lofoten. Foto:

Tatt godt imot

Mats Grimsæth sier også at han har blitt tatt imot på en fantastisk måte av folk han har truffet langs kysten.

- Ute på sjøen var det lite å se til folk. Tror jeg kun møtte to fritidsbåter underveis. Men folk på land tok kontakt da jeg kom til havner, og jeg har blitt invitert på både middager, overnattinger og fått meg en dusj med jevne mellomrom.

- Folk langs kysten er gjestfrie og hyggelige. Det har jeg virkelig fått merke på denne turen, sier han takknemlig.

Bilde tatt under turen til Lofoten

Bilde tatt under turen til Lofoten Foto:

Fantastisk kyst

Mats Grimsæth sier turen har vært en drøm som har gått i oppfyllelse, og den største opplevelsen han har hatt så langt i livet.

- Det mest fantastiske ved turen har nok vært å få oppleve så stor del av den norske kysten. Jeg kan ikke sette ord på hvor vakker natur vi har. Heldigvis har jeg kunnet dokumentere det med fotoapparatet, sier han.

- Ikke minst er det imponerende å seile langs Vestlandet. Derfor har jeg brukt mye av tid til å nyte den storslagne naturen der, legger han til.

Mats Grimsæth i Larvik før turen startet.

Mats Grimsæth i Larvik før turen startet. Foto:

Nytt eventyr

Grimsæth forteller at båten nå blir liggende i Lofoten, godt fortøyd og sikret, inntil han skal seile den tilbake til Larvik igjen.

- Men det blir mer båt de neste ukene. Jeg har blitt kontaktet av eieren av en fritidsbåt i Bergen, som ønsket å hyre meg inn som skipper på en tur fra Bergen til Bodø. Jeg har takket ja, men har ikke mer enn ti dager til rådighet. Så det blir en rask tur på den lange strekningen, sier han.

Etter det skal nemlig Mats Grimsæth hjem til Larvik for litt jobbing, og ikke minst julefeiring hos familien.

- Det skal bli godt, og etter jul håper jeg å få til en tur til sydligere breddegrader også. Men i februar er jeg i båten i Ballstad igjen for å hente den hjem. Den turen gleder jeg meg alt til, sier han til slutt.