Gå til sidens hovedinnhold

Tårnene er klare – nå skal gigantiske stålelementer på plass

Artikkelen er over 4 år gammel

De to nye landemerkene i Larvik har nå nådd sin endelige høyde, og synes fra flere steder i distriktet. Nå har de store stålelementene som skal bære E18-trafikken ankommet, og dermed starter en ny spektakulær jobb for entreprenøren.

Fakta om Farrisbrua:

* Total lengde 570 meter og bredde 28 meter

* Skråstagbru med hovedspenn av stål og betong. Hovedspennets lengde er 120 meter og holdes oppe med skråkabler fra to 70 meter høye tårn.

* Resten av brua er utført som doble betongviadukter.

* Tårnfundamentet er fundamentert gjennom morenemassene ned til fjell, største dybde ca. 80 meter.

* Brua går i kurve og er svakt stigende fra Farriseidet og opp mot tunnel i Martineåsen.

* Arkitekt/design: Rambøll/L2 Arkitekter AS

Farrisbrua med sine høyreiste tårn vil bli et landemerke i enden av Farrisvannet ved Larvik. Brufundamenteringen er omfattende og kompleks, og boring av store pilarer ned mot 80 meter har ikke vært utført i Norge tidligere.

 

– Tårna er oppe og forskalingen fjernet. En milepel i prosjektet er nådd. I helgen fjernet entreprenøren forskalingene etter at den siste støpen ble utført sist fredag. Mandag vanket det marsipankake fra byggherren. Nå tar vi fatt på stålbrua over Farrisutløpet forteller Ståle Singstad, som er hovedbyggeleder for Farrisbrua for Statens vegvesen.

De første stålelementene har ankommet fra Tsjekkia på trailere via Langesund. Elementene blir nå montert sammen og sveiset til full bredde, 28 meter, før de skal skipes ut i Farris på pontong, og heist med spesialkran opp til bruspennet. Her blir ett og ett av de seks elementene, de største på 16,5 meter veilengde, koblet inn på brua, og umiddelbart festet med de kraftige stålkablene.

 

Les også: Bli med opp i tårnet på den nye Farrisbrua

– Kablene er på det kraftigste cirka 20 centimeter tykke, forteller Singstad.

– Disse festes i elementene og opp i tårnene, og det er disse som skal bære dekket der trafikken på E18 skal gå sier han.

Det minste av elementene ligger alt klar på pontong for sveising, og skal løftes på plass mandag i neste uke.

Les også: Bøkeskogen blir større, men plantesykdommen gjør at nye trær må hentes fra Stokke

 

God fremdrift

Ståle Singstad foreller at byggingen av brua er i rute, og at planen fortsatt er at den skal være klar i november neste år.

– I sommer har entreprenøren heist på plass og støpt inn stålkasser inne i tårnene. Dette er forsterkning og festepunkter for de 12 kablene som skal holde det 120 meter lange bruspennet over Farrisutløpet på skråstagbrua, forteller Singstad.

– Tårnene skal nå ferdiggjøres. De har alt sin høyde på 74 meter, og arealet på toppen er cirka 15 kvadratmeter, sier han.

Arbeidet med stålspennet vil for øvrig pågå helt til neste høst. Mellom 104 og 130 personer jobber med byggingen av Farrisbrua.

Nesten en milliard

Farrisbrua bygges av fellesforetaket Joint Venture Farris Bru ANS, til en kontrakt på 719 mill. kroner. Det var i utgangspunktet polske Bilfinger Infrastructure med 65 % og tyske Bilfinger Constructions med 35%, som dannet fellesforetaket JVF ANS og fikk kontrakten med Vegvesenet. De to selskapene ble høsten 2015 kjøpt opp av henholdsvis østerrikske PORR og sveitsiske IMPLENIA, som da overtok kontrakten og fører arbeidet videre.

 

Bildeserie

Bilder fra tårnet på Farrisbrua sommeren 2016

Bildeserie: Slik blir Farrisbrua

Kommentarer til denne saken