Gå til sidens hovedinnhold

Flere er forsøkt svindlet: – Vi mottar flere henvendelser på vårt kundesenter hver uke nå

«Olga-svindlerne» herjer igjen, én person har blitt svindlet for 350.000 kroner. Nå går Sparebank 1 BV ut og advarer så ikke flere eldre blir lurt.

– Vi mottar flere henvendelser på vårt kundesenter hver uke nå om forsøk på Olga-svindel. Foreløpig er en person i vår bank svindlet for 350.000 kroner, sier kommunikasjonssjef i SpareBank 1 BV, Live Stensholt i en pressemelding.

Banken vil nå advare mot svindelforsøkene, og beskriver svindlerne som sofistikerte og rå. De sikter seg inn på eldre, og får dem til å gi fra seg koser, passord og sensitive opplysninger slik at de får svindlet store summer.

– Det er ekstremt viktig å understreke at vi i banken aldri vil be kunder om å oppgi passord, koder eller andre sensitive opplysninger over telefon eller mail, sier Stensholt.

Uten disse får ikke svindlerne utrettet noen ting.

Oppgir at de er fra banken

– Det er altså ofrene som gir svindlerne tilgang, og derfor ofrene som kan hindre dem i å få til noe som helst. Derfor er det så viktig at alle sprer denne informasjonen til flest mulig, anmoder hun.

«Olga-svindlerne» som har fått sitt navn fordi de sikter seg inn mot eldre, spesielt kvinner, går typisk fram slik, skriver banken i pressemeldingen:

Det ringer en person fra en kjent bank, gjerne fra noe som er helt likt bankens faktiske telefonnummer som de har såkalt «spoofet», der personen i andre enden sier at kunden har fått innvilget et lån.

Når kunden sier at han eller hun ikke har søkt om lån eller at de er kunde i en annen bank blir kunden satt i kontakt med det som tilsynelatende er kundens bank, som forklarer at de skal ordne opp i misforståelsen. Eller de ringer to ganger, og den siste telefonen er tilsynelatende fra din rette bank. De ber om kontoopplysninger, slik som kortnummer, BankID, passord og liknende for såkalt å ordne opp i saken. Bare minutter senere forsvinner det penger fra kundens konto.

Svindlerne snakker godt norsk og oppgir typisk norske navn. De er også tillitvekkende i dialogen. Vi snakker om godt forberedte og manipulative kriminelle.

Avslutt samtalen med en gang

Banken oppfordrer deg til å avslutte samtalen og ringe banken din umiddelbart, hvis du får en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel. De ber deg oghså politianmelde saken.

– Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe transaksjonen, opplyser Steinsholt.

Her er bankens råd for å unngå svindel:

  • Ikke oppgi bankID-informasjon eller passord via mail eller telefon, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, familie, venner eller andre.
  • Ha i bakhodet at banken din aldri vil be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.
  • Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med banken din umiddelbart! Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe transaksjonen.
  • Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.
  • Sjekk avsenders e-postadresse opp mot tidligere e-poster du har fått fra banken. Er du i tvil om e-posten kommer fra banken din, bør du kontakte bankens kundesenter før du klikker på eventuelle lenker.
  • Sørg for å bytte passord på e-post, Facebook, Instagram mv. regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 09:00.