Dyktige diplomater fra Brunla ungdomsskole

Lærer, Anette Jølberg, er stolt av elevenes prestasjoner og holdninger under FN-rollespillet.

Lærer, Anette Jølberg, er stolt av elevenes prestasjoner og holdninger under FN-rollespillet. Foto:

Av
DEL

InnsendtI en årrekke har Brunla ungdomsskole vært en FN- skole. Det innebærer et samarbeid med FN-sambandet der målet er å gi elevene kunnskap og gode holdninger til internasjonalt utviklingsarbeid og gi kunnskap om hvordan FN arbeider for å sikre fred og trygghet i verden.

Hvert år deltar en gruppe elever på 10.trinn ved Brunla ungdomsskole på FN-rollespill. Her representerer elevene land i FNs sikkerhetsråd. De debatterer problemstillinger knyttet til en aktuell konflikt og får førstehånds erfaring med hvordan diplomatisk arbeid i FN foregår. I år dreide det seg om konflikten i Jemen, og elevene fra Brunla representerte Kina, Bolivia, Nederland og Kasakhstan.

Jemen-konflikten er svært komplisert, og elevene har jobbet iherdig med å få god oversikt over konfliktlinjene. De har forfattet åpningstaler, laget strategidokumenter og mulige resolusjonsløsninger, satt seg inn i eget land og de andre medlemslandene i Sikkerhetsrådet, samt gjort seg kjent med debattregler for møter i FNs Sikkerhetsråd.

Årets rollespill ble holdt 8. november i Fylkeshuset i Drammen. Her deltok delegater fra Brunla ungdomsskole og tre andre skoler. Delegatene viste diplomatisk dyktighet og stort engasjement, og denne gangen endte det hele med en resolusjon, til stor begeistring for de fleste.

Artikkeltags