– Larvik er blant de verste når det kommer til antall innmeldte hendelser, sier Kåre Sigvald Holen, sikkerhetsrådgiver i Bane NOR.

I årene mellom 2017 og 2021 ble det meldt inn 164 hendelser og nestenulykker ved planovergangen i Larvik. Det kvalifiserte til en andreplass på lista, kun «slått» av Nordby ved Jessheim.

– I samarbeid med Vy har vi i dag, på den internasjonale planovergangsdagen, prøvd å nå ut til folk på stasjonen. Målet er å gjøre dem klar over at valg de tar for å spare tid eller fordi de ikke tenker seg om, både er farlig og ulovlig, sier Holen.

Sammen med ham var banesjef Bjørn Ståle Varnes og trafikkstyrerne Linn Hellum og Jan Larsen. Linn Hellum jobber på stasjonen i Larvik og er vitne til de fleste hendelsene. Et stort antall av dem er også meldt inn av henne selv.

– Det skjer stadig at folk går under bommen når den er lukket, eller at de tar en snarvei over togskinnene for å slippe å gå hundre meter til planovergangen, sier Hellum.


LES OGSÅ: Dette skapte irritasjon, men viste seg bare å være starten: – Helt forferdelig

Kryper under toget

Ved flere tilfeller har noen krøpet under koblingen mellom togsettene for å komme seg fra perrongen på spor tre til perrongen på spor én – eller motsatt.

– Her i Larvik stopper toget på et fast sted for at vognene skal stoppe på riktig sted på plattformen, og da havner plattformovergangen mellom to av togsettene. Da har det skjedd at folk kryper under koblingen mellom de to vognene, og dette kan potensielt være livsfarlig, sier banesjef Varnes.

De anslår at slike hendelser skjer to-tre ganger i løpet av et år. Trafikkstyrer Jan Larsen kan fortelle om en hendelse hvor en mann forsøkte å krype under koblingen for å komme over til den andre perrongen, men ble stoppet av at Larsen fikk tak i ham og trakk ham tilbake.

– Tilfeldighetene gjorde at det var noe galt med den ene døra på toget, hvilket gjorde at det ikke kjørte til nøyaktig planlagt tid. Jeg tør ikke tenke på hvordan det hadde gått hvis jeg ikke hadde fått tak i ham eller toget hadde begynt å kjøre.

Vestfoldbanen (hendelser 2017-21):
Larvik planovergang 164
Tønsberg planovergang 99
Stokke planovergang 25
Sandefjord planovergang 14
Råstad planovergang 6
Vikveien planovergang 6
Sem planovergang 4
Hosle planovergang 4
Planovergang Lauve 4
Nykirke planovergang 4

Varnes, Hellum, Larsen og Holen tror ikke at folk forstår hvor farlig det kan være.

– Toget har ingen mulighet til å svinge unna og det tar lang tid å bremse. Mange tenker at det går greit å krysse over fordi de har kontroll på når rutetogene kommer, men de har ikke oversikt over godstog og andre tog. Jeg tror ikke de forstår alvoret, og de fleste hendelsene skyldes uvitenhet, sier Hellum.

– Folk synes kanskje det er fristende med tidsbesparelsen, men de få sekundene de sparer kan koste liv, legger Larsen til.

LES OGSÅ: Bringedal og mange andre er skuffet: – De har visst ikke sett konsekvensene av å utelate Larvik

Brukt som snarvei

Mange av meldingene om hendelser og nestenulykker omhandler også en spesiell situasjon på nordsiden av stasjonen.

– I området rundt Framparken og Thor Heyerdahl videregående skole har det vært hull i gjerdet ved jernbanesporet, hvilket har ført til at mange har brukt sporet som en snarvei. Det var satt opp stiger og bruskasser for å komme seg opp og ned gjerdet, og det hadde blitt laget en sti som gikk tvers over jernbanesporet, sier Varnes.

Dette ser representantene fra Bane NOR alvorlig på. Varnes forteller at stigene og bruskassene er fjernet, og at de ikke ønsker sporet brukt som en snarvei.

– Mange tenker nok at det å krysse et jernbanespor eller ignorere en lukket bom ved en planovergang er som å krysse veien når det er rødt lys. Forskjellen er at kryssing av jernbanespor når tog kan ventes er ulovlig og straffbart – det er ikke som å gå på «rød mann», avslutter banesjefen.