PÅ GRUNN: Skipet Full City gikk på grunn ved Såstein utenfor Langesund natt til fredag 31. juli 2009. Hendelsen viste seg å bli et oljesølmareritt. Dette bildet er tatt klokken 03.30, rundt tre timer etter selve grunnstøtingen.
Peder GjersøE / Scanpix

Den natta da sommeridyllen gikk i svart – slik var de dramatiske timene før oljekatastrofen

Det var kapteinens siste tur før han skulle gå av med pensjon, mens andrestyrmannen var helt fersk. Møtet med den tidlige høststormen utenfor Langesund fikk svært alvorlige konsekvenser. Ukene som fulgte ble kaotiske for svært mange.
Publisert

«Full City»-havariet – 10 år etter– Det jeg husker fra den natta er først og fremst at det var veldig mørkt og store bølger. Og så husker jeg flombelysningen på skipet som lå der på skeiva, sier Walter Ahlgreen, skipssjefen på kystvaktskipet Nornen.

Den natta ble larviksmannen Walter nærmest kastet inn i ledelsen for det som skulle vise seg å bli en av de største oljekatastrofene i Norsk farvann.

Nornen hadde lagt seg til kai i Langesund. Egentlig hadde mannskapet planlagt å gå på Katie Melua-konsert, men da de skjønte hvordan været kom til å bli den natta, bestemte de seg for å være i beredskap for båter som ville ha behov for assistanse under det dårlige været som var meldt. Lite visste Walter og besetningen da om hvor dramatisk natta faktisk skulle bli.

Den siste julinatta for ti år siden ble en katastrofe for folk, fugler, sjødyr og strender langs kysten vår. Dette er historien om den stormfulle sommernatta, da et skip lastet med bunkersolje havarerte og sølte til sommeridyllen fra Larvik i nordøst til Grimstad i sørvest.

FULL CITY – HVA SKJEDDE?

Det er ti år siden skipet Full City grunnstøtte og forårsaket en massiv oljekatastrofe langs kysten vår. I en serie saker tar vi et tilbakeblikk på hva som faktisk skjedde den gangen, og ikke minst forsøker vi å finne svar på hva som ville skjedd om en tilsvarende båt gikk på grunn i nabolaget vårt i natt.

En nødssituasjon

Kjellere ble fylt med vann, Norway Cup måtte avlyse kamper, Color Line kansellerte sin kveldsseilas fra Strømstad til Sandefjord og ved Saltstein fikk en vindsurfer problemer. Vinden økte på ved larvikskysten og kort tid før midnatt den 30. juli var bølgehøyden i farvannet mellom Helgeroa og Langesund på fire-fem meter. På det meste var bølgene opp mot ni meter høye. Skipet Full City hadde ligget ankret opp et stykke utenfor Såstein siden ettermiddagen. Styrbord anker og 137 meter ankerkjetting var lagt ut. Da kvelden kom, køyet kapteinen og overlot ansvaret for det 167 meter lange skipet til den ferske andrestyrmannen.

Videoen under er tatt av Sarah Jane Lloyd rundt klokken 19.30 den aktuelle kvelden. Sammen med familien seilte hun rett forbi Full City der det lå ankret opp. Det er tydelig at det allerede da var mye vind og at ruskeværet var i ferd med å ta seg opp i området på det tidspunktet. (Filmklippet hadde en opprinnelig varighet på tre minutter, men er noe klippet ned av journalisten.)

Video: Sarah Jane Lloyd

«Havaridrama» kaller VG det som følger, i sin første omtale av hendelsen. Kapteinen på Full City våkner av kraftige bevegelser i skipet da kalenderen bikker 31. juli. Kort tid etter er han på plass på brua og konstaterer at skipet er i bevegelse. Over høyttaleranlegget på Full City gis det beskjed til mannskapet at det er en nødssituasjon og alle må finne sin plass.

Klokken er 00.13 da losskøyta i Langesund registrerer at Full City ikke ligger stille der skipet først lå, men har flyttet seg 1.500 meter og nærmer seg faretruende land ved Såstein. Sjøtrafikksentralen i Brevik blir kontaktet og de kaller opp Full City, selv om skipet egentlig befinner seg utenfor sjøtrafikksentralens kontrollområde.

Nektet evakuering

– Vi ble kontaktet av politiet som sa at fartøyet Full City på 15.000 tonn driver snart på grunn ved Såstein, kan dere bistå? På radiosambandet hørte vi mye støy og skriking fra mannskapet på Full City. Det tok ikke lang tid før vi var på plass så nært vi kunne og jeg tok kontakt med kapteinen om bord for å få til en evakuering, forteller Walter.

Kapteinen motsatte seg dette.

– Jeg skjønte hva de om bord sa til meg på sambandet, men de skjønte ikke meg. Det var hektisk og ikke lett å kommunisere. Jeg ba dem om å stenge ned fartøyet for å forhindre forurensning, hvis fartøyet skulle synke, men det ville de ikke, sier Walter.

(saken fortsetter under bildet)

LEDER: Walter Ahlgreen, skipssjef på kystvaktskipet Nornen, ble leder for oljeaksjonen til sjøs etter at Full City gikk på grunn.

LEDER: Walter Ahlgreen, skipssjef på kystvaktskipet Nornen, ble leder for oljeaksjonen til sjøs etter at Full City gikk på grunn. Foto:

Et Sea King-helikopter kom til stedet omtrent samtidig med Nornen. En redningsmann ble raskt heist ned på havaristens dekk.

– Det var ingen der som tok imot ham. Kapteinen ville ikke evakuere besetningen, sier Walter.

Redningsmannen kjenner med en gang oljestanken, men i mørket er det vanskelig å få øye på oljeutslippet.

Våknet med hodepine

I løpet av noen timer ombestemmer kapteinen seg og 16 av de 23 om bord i Full City blir likevel evakuert og innlosjert på Skjærgården hotell og badepark. De er ikke fysisk skadd, men naturligvis preget av alvoret de har stått midt oppi.

På grunn av været får ikke Nornen gjort så mye før vinden løyer og det lysner. Kystvaktskipet har ligget i le i noen timer og Walter har fått seg litt søvn.

– Da jeg våknet hadde jeg fryktelig hodepine. Det var på grunn av oljen. Det var først da det ble lyst vi kunne se hvor mye olje det var rundt oss, forteller han.

I en VG-sak som publiseres klokken 04.00 siteres politiets operasjonsleder. Han sier at skipet står i fare for å synke. Til alt hell skjer ikke dette, men for Walter og hans menn har jobben på stedet akkurat begynt. I drøye to uker blir Nornen liggende i området og lede oljevernaksjonen til sjøs.

– Politiet kom til stedet og vi bisto så de kom seg om bord i havaristen for å sikre bevis. Det var snakk om å hente dokumenter og PC-er som kunne være med på å forklare hva som hadde skjedd. De som gikk inn i båten fortalte at det var en ubehagelig opplevelse. Skipet lå skjevt i oljesøl og beveget seg på skjæret. Det var mye skjære- og gnisselyder inne i fartøyet, sier Walter.

– En anmeldelse gjør noe med folk

Sjøtrafikksentralen i Brevik var altså først i kontakt med skipet som mistet ankerfestet ute i bølgene den natta. Som Walter forteller, viste det seg at å kommunisere med havaristen var langt fra enkelt.

(saken fortsetter under)

Kommunikasjon VTS og Full City


(Dette er dialogen mellom Sjøtrafikksentralen i Brevik (VTS) og Full City (FC) slik den er gjengitt i dommen fra Agder lagmannsrett)


00.17.13

VTS: «Full City, Full City, Brevik VTS...»

FC: «This is motor vessel Full City…»

VTS: «Yes, good morning, Brevik VTS. Do you have control of your anchoring position? It seems you are drifting or something.»

FC: «Yes, roger, roger.»


00.17.45

VTS: «Are you moving purposly or are you drifting?»

00.18.36

VTS: «Full City, Brevik VTS»

00.19.10

VTS: «Full City, Full City, Brevik VTS, channel 8-0»


00.19.32

FC: «Yes, VTS (…) this is motor vessel Full City, Full City»

VTS: «Yes, Full City. Brevik VTS. Are you drifting or are you in control of the situation?»

FC: «Yes all my engines all in standby, all engines standby»

VTS: «OK, but you are drifting towards shallow areas so please check your position and … and change your anchor position to a better location or (…)»

FC: «Yes, thank you very much. My engine and anchor is standby, yes. OK, thank you, thank you.»

VTS: «Yes, Full City – Brevik VTS. Please report back to me when you are in a safe location.»


00.23.53

VTS: «Full City, Full City, Brevik VTS»

00.24.39

VTS: «Full City, Full City, Brevik VTS»

FC: «Brevik VTS, Brevik VTS, this is the motor vessel Full City, Full City. Now I … eh … anchor yes, yes, drop anchor again, drop anchor again»

VTS: «No, you can`t drop anchor there. No, get away. You are now drifting towards danger. You are just about one cable before you are grounding.»

FC: «Yes, I know, I know … I know, I know, I know»

VTS: «South and east from your position, right away.»


00.27.33

VTS: «Full City, Full City, Brevik VTS»

00.29.49

VTS: « Full City, Full City, Brevik VTS, channel 8-0»

00.30.03

FC: «VTS, VTS. This is motor vessel Full City, Full City. My engine already full ahead, full ahead, over»

VTS: «Your engine is full ahead, but are you aground or what is happening?»

FC: «(…) No, no»


00.30.37

FC: «No grounding sir.»

VTS: «Can you please repeat. Are you … is your vessel aground or is it afloat?»

FC: «Eh … we are use the engine and heave up anchor, over»

VTS: «But what is the situation? Are you aground or are you afloat?»

FC: «Well … already heave anchor, heave anchor, and drop anchor again, again. No grounding, no grounding.»

VTS: «You are … According to your AIS data you are … your vessel is aground. Can you confirm whether you are aground or are you floating?»


00.36.16

FC: «VTS, VTS, motor vessel Full City calling, over»

VTS: «Yes, Full City, Brevik VTS.»

FC: «Can you give me some assistance for, for our ship?»

VTS: «OK, you require assistance. Is your vessel aground? Do you have any leakage?»

FC: «Our main engine out of control, over.»

VTS: «Main engine out of control. Are you anchored or are you aground?»

FC: «Eh … I`m anchored.»

VTS: «Is your vessel anchored, safely anchored, is that correct?»

FC: «My engine cannot be used. Please request assistance.»

– De hadde ankret opp i et område som ikke var under vår kontroll. Da ulykken skjedde var tjenesteområdet til Brevik VTS et mindre geografisk område enn det er i dag. Vardø VTS sitt ansvarsområde er utenfor grunnlinjen. Der hvor Full City lå til ankers var derfor et område som ikke var under et VTS tjenesteområde. Dette har blitt endret slik at nå er tjenesteområdet til Brevik VTS utvidet til Vardø VTS sitt tjenesteområde, forteller Per Einar Johnsen som nå er leder for sjøtrafikksentralen i Brevik (VTS).

Den natta for ti år siden hadde Per Einar fri fra jobben som trafikkleder ved VTS. Da han åpnet døra for naboen som banket på om morgenen den 31. juli kjente han lukten av olje.

(saken fortsetter under bildet)

ANSVAR: Sjøtrafikksentralen (VTS) i Bamble gjorde flere forsøk på å kommunisere med skipet før det gikk på grunn. Per Einar Johnsen husker hendelsen godt, selv om han ikke var på jobb da det skjedde. Året etter hendelsen overtok han lederansvaret på VTS i Brevik.

ANSVAR: Sjøtrafikksentralen (VTS) i Bamble gjorde flere forsøk på å kommunisere med skipet før det gikk på grunn. Per Einar Johnsen husker hendelsen godt, selv om han ikke var på jobb da det skjedde. Året etter hendelsen overtok han lederansvaret på VTS i Brevik. Foto:

– Jeg husker veldig godt den dagen. Jeg bor i Helgeroa, på Torpefeltet, og kjente altså lukten av olje. Via jobben og avisene fikk jeg med meg hva som hadde skjedd ute i fjorden, sier Per Einar.

Sjøtrafikksentralen fikk mye kritikk for måten situasjonen var håndtert på. De ble også anmeldt for ikke å ha gjort jobben sin.

– Alle kan anmelde en sak, og det ble jo ikke mer ut av det enn anmeldelse. Men det er klart at slikt gjør noe med folk, sier Per Einar.

Kommunikasjonen mellom VTS og Full City var problematisk og kan ha vært en medvirkende årsak til at det gikk som det gikk. Samtidig er det kapteinen på skipet som er ansvarlig til sjuende og sist. Dette var den kinesiske mannens siste seilas før pensjonisttilværelsen. Da han gikk og la seg den kvelden hadde det begynte å blåse opp.

– Det kan handle om kulturforskjeller her. Det er også noe som er vanskelig å forstå for nordmenn som er vant til en litt flatere struktur. At en styrmann skal vekke kapteinen ... vel, i asiatiske land så har de stor respekt for hierarkiet, sier Per Einar.

Kapteinen hadde lang erfaring til sjøs og med en rekke fartøy, også de som var større enn Full City. Men dette var den første turen han hadde med akkurat dette skipet. Andrestyrmannen hadde nesten akkurat fylt 26 år og var på sitt første oppdrag med tittelen andrestyrmann, eller 3. officer som er den korrekte tittelen.

(saken fortsetter under avisutklippet)


FAKSIMILE: Kystvaktskipet Nornen ble svært sentralt i aksjonen til sjøs da Full City gikk på grunn. Østlands-Posten omtalte deres innsats kort tid etter hendelsen.

FAKSIMILE: Kystvaktskipet Nornen ble svært sentralt i aksjonen til sjøs da Full City gikk på grunn. Østlands-Posten omtalte deres innsats kort tid etter hendelsen.

Folk gråt

I morgentimene den 31. juli er de første turgåerne ute langs kysten. På svabergene i Krogshavn ved Langesund møtes de av en svart, seig guffe. Ute i horisonten skimtes et skip som har gått på grunn.

– Mange av dem som var her gråt. Da innså jeg virkelig hvor mye dette gikk inn på folk.

Dette er det Morten Meen Gallefos som sier. Han var en av de første på landsida som fikk se hvor ille det hele var. Hans opplevelse er noe av det du kan lese om i den neste saken i denne serien.

Kartet under her viser hvor Full City ankret opp og hvor skipet gikk på grunn.

Full City – hva skjedde?

Det er ti år siden skipet Full City grunnstøtte og forårsaket en massiv oljekatastrofe langs kysten vår. I en serie saker tar vi et tilbakeblikk på hva som faktisk skjedde den gangen, og ikke minst forsøker vi å finne svar på hva som ville skjedd om en tilsvarende båt gikk på grunn i nabolaget vårt i natt.

Artikkeltags