Om Gloppe bru og gjenbruk av Lågenbruer

Første buss: Rekkeviksbussen med Fritz Gulbrandsen som sjåfør var den første til å krysse den nåværende Gloppe bru 14. desember 1957. T.h. ser vi «gamlebrua».Foto: John A. Olsen

Første buss: Rekkeviksbussen med Fritz Gulbrandsen som sjåfør var den første til å krysse den nåværende Gloppe bru 14. desember 1957. T.h. ser vi «gamlebrua».Foto: John A. Olsen

Artikkelen er over 3 år gammel

– Den nåværende Gloppe bru ble åpnet for trafikk sent på året 1957. Første buss over var Rekkeviksbussen med Fritz Gulbrandsen som sjåfør.

DEL

Det sier John A. Olsen, som er en av mange lesere som har tatt kontakt med ØP etter at vi for en tid siden hadde den gamle Lågabrua som tema i to utgaver av Bybloggen. Det var blant annet noe usikkerhet rundt når «gamlebrua» ble avløst av den nåværende Gloppe bru, noe som førte til flere innspill fra leserne.

Tatt i bruk 14. desember

– Jeg er sikker på at «bruskiftet» var i 1957, og jeg tok sågar bilde av begivenheten da den første bussen kjørte over «nybrua», sier John A. Olsen.

Han mener at det var 1. november at bildet ble tatt, men det stemmer nok ikke helt. I november 1957 nærmet byggingen av brua seg riktignok slutten.

I begynnelsen av desember skrev ØP at det var fare for at støpingen ikke ville bli ferdig før jul, men gunstig vær gjorde at avisen 14. desember 1957 kunne melde at de første bussene og bilene fikk rulle over den nye brua på formiddagen samme dag.

Gjenbruk 1: Den gamle Gloppe bru klar til å bli dratt på plass over Bergsvannet i Eidsfoss.Foto: Erik Kristensen

Gjenbruk 1: Den gamle Gloppe bru klar til å bli dratt på plass over Bergsvannet i Eidsfoss.Foto: Erik Kristensen

«Gamlebrua» til Eidsfoss

Etter at ny Gloppe bru var tatt i bruk, startet nedmonteringen av den gamle. Erik Kristensen var blant dem som utførte arbeidet.

– Jeg jobbet hos Alfred Andersen i mange år og jobbet på en rekke bruer sammen med blant andre Thoralf Jacobsen. Vi demonterte den gamle brua og satte den opp igjen ved Bergsvannet i Eidsfoss. Der satte vi den sammen på land, og Vegvesenet skulle dra den på plass på steinmoloen som var anlagt. Meningen var å dra den på isen på vinteren, men om det ble gjort, vet jeg ikke.

Gjenbruk 2: Den gamle Bommestadbrua under montering over Lågen ved Gåserud i Lardal i 1968.Foto: Erik Kristensen

Gjenbruk 2: Den gamle Bommestadbrua under montering over Lågen ved Gåserud i Lardal i 1968.Foto: Erik Kristensen

Gjenbruk på Gåserud

Slik gjenbruk av Lågen-bruer er det flere eksempler på. Erik Kristensen var også med på å demontere og flytte den gamle Bommestadbrua i siste halvdel av 1960-årene.

– Den brua krysser fortsatt Lågen ved Gåserud i Lardal, og jeg huske at vi måtte ferjes fram og tilbake over elven i en pram da vi holdt på med monteringsarbeidet der, forteller Erik Kristensen.

Artikkeltags