For folk flest er konsekvensene av både klimaendringer eller alternativet med betydelige utslippskutt rimelig vage.

Alles øyne er rettet mot klimatoppmøtet COP26 Glasgow. Samtidig surfer nordmenn surfer bekymringsløst på en tilsynelatende grønn bølge, og få har innsett at endringer også vil skje her – og det på tide å avsløre at den gode samvittigheten ikke kan stamme fra en tilfeldig stikkontakt:

Riktignok flommer landet vårt over av energi. Regn, is- og snøsmelting gir oss ren strøm og grønn samvittighet. Selv om vi kjører bil til hytta hver helg, har oppvarmet, isfri innkjørsel og 38 °C i badestampen, kan vi nyte den plettfrie naturen uten å føle det miste ubehag. Alt drives jo av kortreist, miljøvennlig vannkraft – naturens egen utslippsfrie energi. Og det er korrekt – norsk strømproduksjon gir ifølge NVE utslipp på beskjedne 17 gram per kilowattime. Problemet er bare at rettigheten til å nyte den grønne, rene samvittigheten som norske fossefall representerer er solgt til andre. Men er det ikke lenger sant, at vi ikke kan redde verden med å kjøre elbil?

Vi lever nært på naturen i Norge. Vi føler årstidene på kroppen, og over 300 000 har meldt seg inn i Den Norske Turistforening. Det er klart vi bryr oss om klimaet. Endringer i temperatur og nedbørsmønster kan føre til at vår høyt elskede natur forringes – og det tar vi på alvor. Derfor vil gode nordmenn bidra til å begrense klimaendringene – og Norge troner øverst på kjøretøystatistikken til IEA (Det internasjonale energibyrået) over land med høy markedsandel elbiler: I 2020 var 75 prosent av alle nysolgte biler elektrisk drevne. Hva er vel bedre i disse klimabrøltider enn en bil med norske fossefall på tanken?

Eldorado – eller El Dorado – betyr den forgylte på spansk. Sagnet om en forfengelig konge i Sør-Amerika som pudret seg i gull, stammer fra 1500-tallet. Ryktet om kilden til rikdom var for godt til å være sant. For omtrent 1 milliard kroner vil regjeringen neste år trylle bort vår grønne strøm i en form for omvendt avlat – vi mottar nå penger for å få dårlig samvittighet. For dette skal du vite: Strømmen som du varmer opp badestampen eller lader bilen din med, fører til utslipp på 402 gram per kilowattime, og ikke beskjedne 17 gram per kilowattime, ettersom det lave CO₂-avtrykket er solgt til Tyskland. Hvis du ikke mot formodning allerede har kjøpt grønn opprinnelsesgaranti av strømleverandøren din. Flertallet av oss bruker nemlig strøm der 59 prosent av energikilden er fossil varmekraft (eksempelvis kull) og 30 prosent stammer fra atomkraftverk.

Så litt trafikkinformasjon: En familieelbil som Tesla Model S bruker om lag to kilowattimer per mil – det tilsvarer 800 gram CO₂ når den lades i en tilfeldig norsk stikkontakt. Det er med andre ord langt fra nullutslipp. I 2021 må vi erkjenne at heller ikke Norge har en utømmelig kilde for ren strøm: Innbyggerne kan ikke selge grønn energi i et øyeblikk, for så å bruke den selv etterpå. Det regnestykket går ikke opp.

Derfor er det interessant å følge med på de kreative løsningene på hvordan vi skal løse utslippsutfordringene vi står overfor. Vi har allerede fått flere elferjer her i landet, blant annet i Sogn og Fjordane. Sportsbransjen solgte cirka 90 000 elsykler i fjor. Gründere mener det norske fritidsbåtmarkedet nå er overmodent for å bli elektrifisert. Jeg håper ikke det er bakstreversk å stille spørsmålene, men trenger vi virkelig fritidsbåt med batteri? Hva skjedde med årer? Kan ingen seile lenger? Hvorfor er elbil momsfritt når en nullutslippssykkel med tre gir bidrar med 25 prosent av salgsprisen til fellesskapet?

Det er typisk norsk å være god, i alle fall bedre enn svenskene. På strømforbruk slår vi virkelig svenskene. Mens en gjennomsnittlig nordmann brenner av rundt 23 000 kilowattimer strøm per år ifølge Verdensbanken, klarer ikke Medelsvensson mer enn cirka 13 000. Vi bruker med andre ord over 70 prosent mer elektrisitet per person enn vårt naboland. Det innebærer at selv om alle nordmenn kjøper elbil i morgen, vil vi fortsatt være langt unna svenske tilstander – som kun slipper ut halvparten så mye CO₂ per innbygger som oss.

Noen mener at flere elsykler, elbiler, elferjer, elsparkesykler eller elbusser er veien til et klimaeldorado. Men vi har rett og slett ikke nok grønn strøm. Spørsmålet er om vi er villige til å innse at komfort, tilgjengelighet og valgfrihet kan bli innskrenket dersom Norge reelt skal bidra til at klimamålene nås. Løsningen er ikke nødvendigvis å bidra til el-hysteriet, men å innse at opprettholdelse av gårsdagens komfort kanskje bidrar til et uunngåelig ubehag på sikt.