– Skal vi ta den «Boom boom, shake shake»? Den trender på TikTok!
Hilde Sofie Thorsås (27) har fått beskjed om å ta med en høyttaler og finne fram sine beste dansemooves.
Sjefen hennes, Kjetil Krogstad, går rundt og filmer henne, før han hiver seg med i dansinga.
I løpet av noen minutter har han fått det han trenger.
Ledig stilling
Barnehagen er på jakt etter en pedagogisk leder, og rett før helgen la de ut en jobbannonse.
– Vi har finpusset annonsen for å formidle på best mulig måte hva slags arbeidsmiljø vi har og hva vi ser etter. Men det er ikke så lett å nå gjennom kun gjennom ord. Hvis det står «her får du et godt arbeidsmiljø», hva legger folk egentlig i det? sier Kjetil, som fikk ideen om å lage en film.
– Jeg har aldri likt å gjøre som alle andre, og tenkte: Hvorfor ikke prøve noe nytt og lage en film vi kan dele i sosiale medier? Jeg tror ingen barnehager har gjort noe lignende før. Jeg har i hvert fall aldri sett det, sier han.
Straks klar
Da ØP er innom fredag formiddag, har halve personalet svingt seg foran kameraet. Kjetil filmer og setter det hele sammen.
– Videoen er halvveis ferdig. Den ser allerede bra ut. Her får vi vist fram hvem vi er og hvordan vi har det på jobb. Vi ønsker å tiltrekke oss lekne og dyktige folk, sier han, og bedyrer at det ikke er noe mer tidkrevende å lage video enn det er å skrive annonse.
– Jeg gjør dette som en del av kontortiden min. Skrive annonse må jeg uansett, sier han, og legger til at dette også handler om å selge seg inn som arbeidsgiver.
I en søkeprosess, så skal de som søker selge seg inn til oss som arbeidsgiver. Men vi som arbeidsgiver skal også selge oss. Det går begge veier.
Hva sier de ansatte?
De ansatte får selv velge hva de vil finne på i videoen.
– De trenger ikke danse, de kan slå hjul, spille gitar eller gjøre noe annet de føler for. Hoppe, spinne, rulle. Poenget er å vise fram at vi leker og har det gøy på jobb.
Hilde Sofie Thorsås synes ideen til sjefen er artig, og hun tror helt klart det er en nyttig rekruttering.
– Det blir mye mer spennende og man blir mer nysgjerrig på arbeidsplassen vår, tror jeg. Generelt er det mye dansing på jobb. Det blir jo det med Kjetil som sjef. Det er smittsomt! smiler hun.
På fritiden er Kjetil en markant figur i sosiale medier, der han i løpet av kort tid har blitt kjent for sine dansevideoer. Da han startet som sjef i Bisjord barnehage i fjor uttalte han at det vil bli dansing på jobb.
Joachim Fridlund Naper, som jobber i Bisjord barnehage, tar med seg gitaren når Kjetil kommer for å filme han.
– Bare sett i gang du, så finner jeg på et eller annet, sier Joachim, og går inn i full gitarspill på et fjell.
– Å lage en slik film i forbindelse med at vi søker etter en ansatt er både nyskapende og inn i tiden. Og så får vi vist fram hvor kreative vi er her, samtidig at vi er mennesker med ulike evner. Det er viktig.
Begeistring i foreldregruppa
Noe av inspirasjonen til å lage en slik video fikk Kjetil etter at de ansatte tidligere i år lagde en videohilsen til foreldrene og barna, som de delte på «Mykid», kommunikasjonssystemet barnehagen benytter seg av.
– Da filmet jeg de ansatte som vinker til kamera, klippet det til en kort film og la til en sang. Det var bare en enkel greie for å ønske alle barn og foreldre en god helg, forklarer Kjetil.
Filmen slo av og skapte begeistring blant foreldrene, og ikke minst blant barna.
– Vi fikk så å mange gode tilbakemeldinger. Flere foreldre har sagt at barna deres vil se den om igjen og om igjen. Det var en mor som spurte om vi kunne lage flere slike videoer, sier han.
Fikk telefon etter to timer
Den «vanlige» jobbannonsen ble lagt ut torsdag i forrige uke, og barnehagen har allerede fått to søkere.
– To timer etter at jeg la ut annonsen, var det også en som ringte og sa: Shit, er det ledig hos dere? Det er hyggelig, sier Kjetil.
Nå som filmsnutten av de ansatte også er ute i sosiale medier, håper han å få flere søkere fram mot søknadsfristen 23. mars.
– Hvis man ikke får lyst til å jobbe her etter å ha sett videoen, da er man ikke den personen vi søker etter, avslutter Kjetil.