Gå til sidens hovedinnhold

Hold deg aktiv i påsken med Hanne og Tholf

Artikkelen er over 1 år gammel

Treningsenterne er stengt, de fleste må bli hjemme fra hytta, og det er langt til snø og fine skiløyper. Men det er ingen grunn til å være inaktiv i påskeferien likevel!

Med hjelp av Hanne Smukkestad og Tholf Erik Tholfsen kommer vi med daglige økter på op.no i hele påsken. Øvelsene er enkle og varierte, og kan utføres når som helst og nesten hvor som helst. Her får du de to første øktene:

– Gi yoga en sjanse

Hanne Smukkestad (42) bor i Svarstad med samboer og tre barn. Hun har jobbet i treningssenterbransjen siden 2004, og er utdannet gruppeinstruktør, spinninginstruktør, treningsveileder, kostholdsveileder og personlig trener. De siste ti årene har hun blitt mer og mer fascinert av yoga, og har tatt yogainstruktør-utdanning med fordypning i yoga ved stress og utbrenthet. Dette holder hun egne kurs i.

- Hva er ditt beste yogatips?

– Hvis man søker opp yoga, dukker det ofte opp en hel rekke akrobatiske og avanserte stillinger som kan skremme vekk de fleste. Det blir så misvisende, for yoga handler ikke om prestasjon. Det er en hel jungel «der ute» med ulike yogaformer, og er man helt ny innen yoga kan det være vanskelig å vite hva man skal velge. Mitt tips da er å lese litt om de ulike yogaformene, og investere i et yogakurs for å komme i gang. Det ligger også mye bra på YouTube man kan teste ut.

– Det beste tipset mitt er nok at man bør gi yoga en sjanse! Og gi det noen flere forsøk! Det finnes en yogaform for alle!

Hanne Smukkestad foreslår et enkelt program for å komme i gang med yogaen:

– Gjør det du syns er gøy

Tholf Erik Tholfsen jobber til daglig på Langestrand som naprapat hvor han tøyer, bøyer og vrir på folk, og er fornøyd hvis han også får lurt inn noen øvelser. Tidligere reiste han en del rundt med håndball- og fotballklubber, men bruker nå nesten all arbeidstid på klinikken. Han er glad i å trene og har aldri spesialisert seg i noe, men liker å variere. Han gikk idrettslinja på videregående, og har blant annet vært innom fotball, ski, sykkel og tennis. Variasjonen har vist seg å være kjempesmart for å forebygge skader.

– Hva er ditt beste treningstips?

– Når du har tatt på deg joggeskoene og gått ut døren er halve jobben gjort. Jeg får ofte spørsmål om hva som er den beste treningen, svaret er enkelt. Den du gjør. Jeg har dårlig erfaring med å prakke på folk øvelser/trening som de syntes er gørr kjedelige. Så gjør det du synes er mest gøy. Mange dropper styrketrening fordi de er redde for å gjøre noe feil. Å bøye seg i knærne og løfte på ting behøver ikke være så avansert. Bare begynn pent og bygg deg gradvis opp over tid. Ja du kan få vondt av å bytte dekk på bilen eller måke snø, men hvis du hadde gjort det ett par ganger i uka i noen måneden hadde det vært bekymringsløst. Slik fungere kroppen, den venner seg til det og blir sterkere.

– Hvis jeg må gi ett konkret råd eller tips blir det knebøy. Alle kan gjøre det i en eller annen variant. Er du godt voksen forebygger du bla fall og beinskjørhet. Reis deg opp og ned fra en stol. Enkelt. Er du utholdenhetsutøver får du bedre arbeidsøkonomi og minsker risikoen for skader, mer enn ved å tøye.

Alt du trenger til Tholf Erik Tholfsens økt er en stige/trapp og en flaske:

Styrketrening for bein/hoft. Ta 10 rep av hver øvelse. Gjenta hele programmet en gang til.

Se op.no for daglige oppdateringer!

Kommentarer til denne saken