En togtur fra Larvik til Oslo kan fort koste en halv strømregning. Hvorfor er toget egentlig så dyrt?

Vi blir bedt om å tenke på klimaet og ett av tiltakene er å vurdere reisevanene våre. Hvis vi har mulighet til å ta tog, og ikke bil eller fly, bør vi gjøre det for å spare miljøet for utslipp. Tog er miljøvennlig, behagelig eller som Vy selv sier det: «Det skal være enkelt å reise grønt.» Det er mulig det er enkelt, men billig er det ikke.

Den siste uka har jeg laget meg en liten fiktiv familie med to voksne og to barn på åtte og ti år. Vi har lyst til å dra på Oslo-tur og rekke å oppleve mest mulig på en dag. Det er jo ikke lange reiseveien fra Larvik til Oslo, så kanskje vi kan dra tidlig lørdag morgen og komme tilbake kvelden samme dag. Det sparer oss for utgifter til hotell. Et kjapt søk på nettsidene til togselskapet gjorde at jeg fant to perfekte avganger. Fra Larvik klokka 07.32, retur fra Oslo klokka 20.49. Første gangen jeg søkte, var jeg sikker på at jeg hadde gjort noe feil. Prisen for den lille familien var 2800 kroner tur/retur Oslo fra Larvik stasjon. Jeg søkte igjen senere på dagen, da var det blitt billigere. Det var noen billetter til en bedre pris og togreisen falt til den nette sum av 2048 kroner. Jeg har endret togavganger fra Oslo til andre tidspunkter, men har ikke en eneste gang kommet under 2000 kroner for en tur/retur billett for den lille fantasifamilien.

Dette måtte sjekkes. En kjapp telefon til VYs kundeservice bekreftet at alle billetter koster over 2000 kroner denne lørdagen, men hvis jeg ikke reiste så spontant og planla turen til en annen lørdag, kunne hele familien reise for 1600 kroner tur/retur. Planlegging var nøkkelen, da økte sjansene til å finne billetter til andre priser. Det er altså billigere billetter i markedet, men bare hvis du er ute i god tid. (Det hører også med til historien at denne lørdagen må jeg benytte buss for tog på deler av strekningen.)

Her i Larvik snakker vi mye om jernbane, om hvor en ny stasjon skal ligge og hvor viktig det er med dobbeltspor på hele Vestfoldbanen. Vi snakker om miljøet og tog som et godt alternativ og alle disse tingene er selvfølgelig særdeles viktig. Spørsmålet blir likevel om det hjelper med god infrastruktur når billettprisene er på det nivået de er i dag. La oss gjøre en liten sammenligning med bilen der NAF har en egen reiseplanlegger der man kan regne ut kostnadene for bruk av bil på samme strekning. Etter å ha trykket inn de riktige tallene kan jeg se at drivstoff og bompenger koster meg om lag 500 kroner tur/retur. Det koster litt å parkere i Oslo, men det blir likevel billigere enn å ta med familien på togtur.

Prisene for kollektivtransport steg mer enn generell prisvekst fra 2010 til 2020, viser tall fra Statistisk sentralbyrå og det gjelder for alle typer kollektivtransport. Prisene på passasjertransport med båt har siden 2010 steget med rundt 50 prosent. Dette er godt over generell prisoppgang, målt med konsumprisindeksen (KPI) som var på litt under 22 prosent, skriver bladet Motor som har omtalt tallene. For buss- og drosjenæringen var prisveksten på rundt 42 prosent, mens reiser med jernbane, trikk og T-bane/bybane hadde en oppgang på rundt 28 prosent.

– Toget er den sikreste og mest miljøvennlige måten å reise på. Da må vi sikre at det også er det billigste, sa stortingsrepresentant Lars Haltbrekken (SV) for en tid siden i et intervju med VG. Han mener vi bør se til Sverige der statseide SJ for eksempel tilbyr barnebilletter til fem kroner på regiontogene. I andre land koster togbilletter knapt noen ting, sjekk for eksempel forskjellen på å komme seg fra Kastrup flyplass til København sentrum, sammenlignet med flytoget fra Gardermoen til Oslo. I Danmark koster toget 90 kroner for en voksen, T-banen på samme strekning er 70 kroner. Flytoget i Norge har en pris på 210 krone for en voksen.

Det er all grunn til å understreke at det ikke er særlig synd på meg som er vel etablert med stabil inntekt. Det er også mulig vi må regne med å betale litt ekstra for å reise grønt. Jeg mener likevel at tiden er overmoden for å se på prisene for å bruke toget. Ja, du kan alltids finne tidspunkter der det er billigere å reise hvis du planlegger godt, men i sum er togreiser for dyrt. Det hjelper lite å ha et dobbeltspor med mange avganger, hvis de eneste som har råd til å bruke tilbudet er folk som reiser i jobben eller de med god inntekt. Det forundrer meg at det er så lite, politisk fokus på dette og så mye snakk om dobbeltspor og nye stasjoner. Er det ikke prisen som i bunn og grunn gjør at vi parkerer bilen for å bruke mer miljøvennlig transport? Hvorfor skal vi bruke toget til Gardermoen når vi drar på ferie, når det er billigere å bruke egen bil som blir parkert på langtidsparkering et stykke fra flyplassen mens vi er borte?

Hvor mye en togreise koster, er i høyeste grad et politisk spørsmål. Det brukes enorme penger på samferdsel, men det er liten debatt rundt billettprisene. Det blir fint hvis toget kan suse mellom Larvik og Porsgrunn på dobbeltspor i høy hastighet, men det er synd hvis ikke tilbudet blir for alle. Eller for «vanlige folk» som jo er blitt et begrep her i landet.

I en tid med galopperende utgifter og sterkt fokus på miljøet vårt, er det forunderlig at det ikke er en mer heftig diskusjon om togprisene.