– Denne satsingen er en halsbrekkende gjerning

FROSSENMAT: Iceland etablerer seg i Norge til sommeren, og spesialiserer seg på sunn frossenmat.  Foto: Iceland

FROSSENMAT: Iceland etablerer seg i Norge til sommeren, og spesialiserer seg på sunn frossenmat. Foto: Iceland

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Ekspertene tror Iceland vil få iskald mottakelse i Norge.

DEL

Dagligvareeksperter tviler på at Iceland vil lykkes i Norge. – Denne satsingen er en halsbrekkende gjerning, sier Odd Gisholt.

– Iceland har ingen sjans hvis de ikke får mange etableringer i Oslo. Det vil dessuten være vanskelig å få tak i gode drivere av butikkene deres. De beste er allerede hos Rema, Kiwi og Extra, sier Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI til Nettavisen.

Dagligvarekjeden Iceland kunngjorde i forrige uke at de vil åpne opp butikker i Norge innen sommeren og blir dermed det fjerde dagligvarekonsernet i Norge. I første omgang vil de åpne to butikker, én i Larvik , og én i Asker.

Det er også kjent at varene til butikken skal distribueres fra et kjølelager på Hegdal.

– Håpløst

Gisholt, som har fulgt det norske dagligvaremarkedet tett i lang tid, er skeptisk til at nykommeren vil lykkes.

– Jeg tror det blir vanskelig. Uten et dusin etableringer i Oslo relativt raskt, er det håpløst. Denne satsingen er en halsbrekkende gjerning, sier Gisholt.

I løpet av de siste ti årene har en rekke dagligvareaktører prøvd seg og forsvunnet ut av markedet igjen, som Lidl og Ica. Enda mer nylig har nettaktører som Marked.no og Brødboksen.no gått konkurs.

Gisholt tror det svært sannsynlig at Iceland forsvinner ut av Norge igjen.

– Alternativt kan det hende at de fortsetter, men er veldig små. De trenger både beliggenheter, kapital og engrosfunksjoner. Det har de ikke ennå, sier han.

Venter elendige betingelser

Daglig leder Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no, og leder for en av de få utfordrerne i norsk dagligvarebransje, er heller ikke optimistisk på Icelands vegne.

– Jeg tror de vil få kjempeproblemer. Iceland vil få elendige betingelser fra de norske leverandørene, slik alle andre som har forsøkt seg i dette markedet før har fått. I tillegg vil det være vanskelig å få inn frossenvarene deres, de vil slite med tollmurene, sier han til Nettavisen.

Han sier at de store dagligvarekonsernene, Norgesgruppen, Coop og Rema 1000, får kjøpe varene fra leverandører som Tine, Nortura, Coca-Cola, Carlsberg og Orkla, mye billigere enn små aktører.

Netthandelen Kolonial.no har løst dette med å inngå innkjøpssamarbeid med Rema 1000. 

Han tror Iceland må gjøre noe lignende hvis de skal ha en sjanse. 

UTFORDRER: Karl Alveng Munthe-Kaas, gründer, medeier og daglig leder i Kolonial.no
Foto: Kolonial.no

UTFORDRER: Karl Alveng Munthe-Kaas, gründer, medeier og daglig leder i Kolonial.no Foto: Kolonial.no

– Ja, jeg tror det. Noe annet ville vært veldig rart. Vi var avhengig av å samarbeide med Rema for å få likere betingelser. Ellers hadde vi aldri overlevd, sier Munthe-Kaas.

– Blir dyrt

Seniorøkonom Jostein Skaar i Oslo Economics tror også Iceland vil få det tøft.

– Det er ikke noe annet å gjøre enn å ønske Iceland lykke til, men jeg tror de står overfor store utfordringer knyttet til forhold som innkjøpsbetingelser og tilgang til lokaler, sier han til Nettavisen.

LES OGSÅ: Åpner ny dagligvarekjede i Norge: Disse varene vil de satse på

Skaar har nylig skrevet en rapport om konkurransesituasjonen i norsk dagligvare.

Han tror Iceland er avhengig av investorer som er villig til å tape mye penger for å lykkes.

– Det er nødvendig at de holder lenge ut og taper nok penger til å etablere seg i Norge. Først da vil de få innkjøpsbetingelsene som er nødvendige for at de skal bli lønnsomme, sier Skaar.

– Må løses

Tidligere Coop-topp og Nortura-sjef Geir Olav Opheim er med på å starte opp Iceland i Norge. Han medgir at selskapet har visse utfordringer. 

– Vi er avhengig av at det ikke er for store forskjeller i ting som innkjøpspriser. Det må jevnes ut. Dette er en problemstilling som bare må løses, sier Opheim til Nettavisen.

Han påpeker imidlertid at kun en tredjedel av sortimentet i dagligvarebransjen er utsatt for toll.

– På resten av sortimentet har vi gode innkjøpsbetingelser gjennom Iceland Food, som kjøper fra internasjonale aktører. Her vil innkjøpsprisene våre nok være like lave som hos våre konkurrenter, sier Opheim.

– Bedre enn Ica

Han mener uansett at Icelands unike storsatsing på frossenvarer gjør dem mindre sårbare enn Ica og Lidl, som konkurrerte mer direkte med de store kjedene.

– Hvis du har klin likt sortiment, blir du mye mer utsatt ved like innkjøpspriser. Store store deler av sortimentet vårt er annerledes og vi klarer å konkurrere på det, sier han. 

Opheim har allerede indikert at han sliter med å få tak i butikklokaler ettersom de tre store dagligvarekonsernene har sikret seg enerett. Det har imidlertid de tre konsernene alle nektet for.

– Nå åpner vi to butikker. Vi vet at det ikke blir gullbutikk av det, men nå setter vi opp systemet og er snart klar for en utrulling og vekst. Nå skal vi få opp nok butikker til at de får kritisk masse, sier han.

Artikkeltags