Gå til sidens hovedinnhold

Intercity er mer enn dobbeltspor og en fancy stasjon

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Tirsdag 1. september arrangerte ØP politisk debatt mellom to lokale politikere som stiller til stortingsvalg for Høyre og Arbeiderpartiet.

Det er godt å ha to lokale politikere som mest sannsynlig blir valgt inn på Stortinget og som kan jobbe for regionen, og for Larvik. Begge ga inntrykk av at de ville jobbe for det.

Derfor ble jeg overrasket og mildt sagt sjokkert, når Intercity utbygging ble tatt opp. Det er allment kjent, i hvert fall for politikere, at dette har en jobbet med, siden den rødgrønne regjering sørget for å inkludere dette i NTP i 2014. Dagens regjeringen har fulgt opp med utredninger og en langvarig og kostbar prosess endte til slutt i 2019. Samferdsels departementet kom til slutt med et vedtak om trasé så sent som i 2020. At Høyres stortingsrepresentant bagatelliserer det lokale vedtaket, til «ikke behov for dobbeltspor» og en «fancy stasjon» som Larvik ikke trenger, er mildt sagt en hån mot alle berørte parter, administrasjon, og lokale politikere, som har jobbet iherdig med å få vedta stasjon og trasé.

Dobbeltspor og fornyelse av dagens 100 år gamle trasé er med på å redusere transport tiden fra Larvik til Oslo, noe som igjen betyr:

1. Økende muligheter for at folk som jobber i Oslo kan etablere seg i Larvik. I en kommune med fallende andel arbeidende bosatte, er dette sårt trengt.

2. Effektiv og klimavennlig transport av et høyt antall personer til og fra jobb, men også ifm. turister, arrangementer, etc.

3. Sentrumsnær stasjon bidrar videre til økt etablering av arbeidsplasser. Dette er allerede skjedd i byer som Drammen, Holmestrand, Lillestrøm.

4. Sentrumsnær stasjon bidrar til byutvikling der flere kommer til sentrum ifm. reiser, eller job, og de kan lettere etableres kafeer, restauranter, møteplasser.

At en sentrumsnær stasjon og en dobbeltsport blir vurdert som en fancy stasjon, og tilgodesees ingen innflytelse med tanke på byutvikling trodde jeg ikke vært mulig for en politiker med bakgrunn fra Drammen, selve byutviklings eksempelet – Er det mulig?

Flere mener at ved å bygge flere veier, og øke antall elbiler på disse veiene, vil man likevel ha en klimavennlig transport. Men med flere veier, blir det flere biler, og køene i rush tiden blir ikke borte. – altså ingen effektiv transport slik som tog vill bidratt med. Slik biltankegang, med amerikanske tilstander, er gammeldags. Jeg har vært i USA flere ganger, for å besøke familie. Jeg har opplevd 6- 8 felts vei og stått i kø, i rushtiden, nettopp fordi flere veier gir flere biler, og mer kø.

For meg er det helt utrolig at en kan ta tog i Spania og Frankrike med en hastighet på 300 km/timen, og rask kunne reise innenlands der, mens i Norge, anser Lene W. Halle det som ok, med et 100 års gammelt spor og heller øke litt på antall tog i timen. Er det mulig?

Mitt inntrykk etter debatten på tirsdag er at med en borgerlig regjering, kan man trykk «Delete all» og fjerne alle dokumenter som omhandler dobbeltspor og den «fancy jernbanestasjonen» som ble vedtatt av lokale politikere. Har man papir rapporter, er det bare kvitte seg med dem. – Er det mulig?

Arbeiderpartiet garanterer Intercity utbygging, den mest effektive og miljøvennlig transportsatsing – som betyr en milliard investering i Larvik. Håper at flest mulig sier ja takk til denne investeringen. Dette er til beste for Larvik, og ja det er mulig!

Godt valg.

Red.anmr: Gloria Isabel T. Odberg er styremedlem i Arbeiderpartiets lokallag i Larvik, og ikke folkevalgt, men opplyser at hun skriver leserbrevet som privatperson

Kommentarer til denne saken