Jakten på ladestasjoner som virker

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Har du forsøkt å lade elbilen din i Larvik de siste månedene? Da er sjansen stor for at du også har møtt noen frustrasjoner på veien til mer strøm i batteriet ditt.

Det har rett og slett ikke gått helt smertefritt å oppgradere de kommunale ladestasjonene. Flere av kommunens elbil-ladere har vært nede for telling og det har tatt sin tid å rette feilen. Det ble satt i gang en oppdatering som skulle gjøre det mulig å fjernstyre ladestasjonene, og operasjonen var beregnet til å ta cirka en måned. Det tok mye lengre tid enn det. I mellomtiden har frustrerte elbil-eiere stått ved ladestasjoner der det ikke har kommet et eneste watt med strøm ut, men det har dukket opp ganske så mange feilmeldinger. Da har alternativet ofte vært å lade på de særdeles kostbare hurtigladerne ved Fritzøe Brygge, de fungerer som de skal, men det er noen hver som har fått seg en liten overraskelse når regninga har kommet.

I Larvik har vi til sammen 42 kommunale ladepunkter, fordelt på 17 stasjoner. Fra 1. mars måtte også vi elbil-eiere belage oss på å betale for å parkere på kommunale parkeringsplasser i Larvik. I tillegg må vi betale for lading på kommunale ladestasjoner. Så langt, så bra. Det er fornuftig at også vi som kjører elbil må betale for å lade og parkere, det skulle bare mangle, men omleggingen til et nytt system, har altså ikke gått smertefritt.

Det var en periode der det var en evig runddans mellom kommunale ladestasjoner. Man parkerte bilen, plugget i ledningen og aktiviserte appen. Mange ganger koblet den seg opp i noen minutter, før appen ga deg beskjed om at lading var avsluttet, før den i det hele tatt hadde begynt. Da tok man gjerne en telefon til noen av de hyggelige folkene i kommunen som kunne be deg om å prøve en annen ladestasjon Så var det bare å kjøre en tur til Tollboden, Bøkkerfjellet, Prinsegata eller Lilletorget og håpe på bedre lykke der. Det pussige var nemlig at ladestasjonene virket av og til og at noen bilmerker ladet lettere enn andre.

Jeg ser at det er mange som mener at det neppe hører inn under de kommunale kjerneoppgavene å sørge for strøm til oss elbil-eiere. Jeg tenker at det er helt greit så lenge kommunen tar seg betalt for å drifte tjenesten, men betaler man for en tjeneste, må man selvsagt sørge for at den virker. Problemet oppstår når tjenesten er så dårlig at det kun skaper trøbbel for bilister. Hvis man har problemer med å få ting til å fungere, over lang tid, kan jo det være et tegn på at tjenesten kanskje bør overlates til andre, men det er suverent hvis også kommunen tilbyr tjenester til den økende andelen av folk som velger elektriske biler. Så tenker jeg at det er en selvfølge at vi som kjører e-bil, betaler for parkeringen og strømmen som blir brukt.

I sommer skrev ØP om Kåre Christoffersen i Stavern som både var overrasket og fortvilet over at ladestasjonene til elbiler i Stavern ikke fungerte. Han hadde møtt på folk som ikke visste hvor de skulle ta veien for å få ladet bilen, da både laderne ved Bukta, Stavernhallen og Verftet var ute av drift. Og vi har skrevet om problemene kommunen har med å få ladere til å fungere som de skal. I juni ble vi møtt av denne meldingen på hjemmesidene til Larvik kommune: «Siden september har vi jobbet med å koble alle våre ulike ladestasjoner til et felles system som skal gi oss oversikt over feil og mangler. Det har vært mer komplisert enn vi hadde sett for oss, men nå ser det ut til at det løser seg», skrev kommunen på nettsidene sine.

106 kommuner i Norge mangler fortsatt hurtigladere for elbil, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Tallet fra SSB gjelder aller offentlige ladepunkter, som også inkluderer såkalte sakteladere, men det som kanskje er mer interessant er hvor mange elbiler det er per hurtiglader. Tall fra Norsk elbilforening viser at det er omtrent 100 elbiler per hurtiglader i Norge. Elbilandelen i nybilsalget i august var på 52,8 prosent, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Vært å merke seg er at i privatmarkedet er andelen på hele 72,9 prosent, mens i leasing- og firmabilmarkedet bare på beskjedne 30,6 prosent.

Økningen av elbiler på norske veier, fortsetter altså for fullt. Beregninger fra Norsk elbilforening viser at det er behov for 1000 nye hurtigladere hvert eneste år fram mot 2025 for å holde tritt med stadig flere elbiler på veiene. Vi så litt av utfordringen da alle skulle på ferie i Norge denne sommeren, da var det plutselig ladestasjoner som hadde en kø der du måtte vente mange timer før du kunne starte å lade.

Så er det selvfølgelig en debatt om hvor mye lokale og sentrale myndigheter skal bidra med her. Fortum, som driver landets største nettverk av hurtigladere, sier de ikke kan sette opp ladestasjoner på steder der de vet at de kommer til å tape penger hver gang noen kommer for å bruke laderen. De peker på at måten bruken av strømnettet prises på, hindrer utbygging flere steder. Denne uka la NVE fram et nytt forslag til Olje- og energidepartementet om prising av strømnettet og jeg ser at Norsk elbilforening jubler over forslaget som trolig gjør det enklere å bygge ut hurtigladere for elbil i hele landet. Så er det viktig å understreke at dette foreløpig kun er et forslag.

Fordelen med elbilister er at de stopper for å lade. Fordelen med å være en kommune som har elbil-ladere, er at bilistene må oppholde seg der en periode. Og så er det selvfølgelig et godt tilbud til kommunens, egne innbyggere som trenger strøm på bilene sine.

En ting er sikkert: Når man først setter opp ladepunkter for elbil, er det selvfølgelig en stor fordel at de stort sett virker som de skal.

LES OGSÅ:

Kåre er oppgitt over forsinkelser: – Ikke bare er det flaut, det er skandale!

Nytt system skulle gjøre susen – isteden ble det verre: – Vi trodde det nesten skulle være «plug-and-play»

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags