FRYKTER KONSEKVENSENE: Dersom det ikke blir dobbeltspor på hele Østfoldbanen frykter flere langs strekningen at det vil hemme byutviklingen, og det er ikke bare i Larvik at lokalpolitikerne reagerer. Foto: Asbjørn Olav Lien, arkiv Les også Garanterer kamp om de endrede planene: – Nå bretter vi opp skjorteermene
ENDRINGER: Planene for dobbeltspor mellom byene på Østlandet, inkludert Larvik, ser nå ut til å endres voldsomt. Foto: Sigfrid Kvasjord Les også Skrinlegger dobbeltsporet og endrer hele jernbaneplanen
ER BEVILGET MIDLER: Lene Westgaard-Halle sier det allerede ligger prosjektmidler i statsbudsjettet til ny jernbane gjennom Vestfold: - Nå må vi bare sørge for at det også framover kommer midler. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene Les også Skuffet over at Bane NOR foreslår å bremse igjen: – Vi må kjempe sammen
TIL LARVIK: Bratsbergbanen kan bli forlenget fra Skien til både Larvik og Sandefjord. Foto: Arkiv Foto: Jarle P. Les også Vil forlenge Bratsbergbanen til Larvik og Sandefjord
NÆRMER SEG: I løpet av året kan Larvik Havn få viljen sin og starte terminal i dette området. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene Les også Her kan det bli togtrafikk i løpet av året
FRYKTER BYUTVIKLING BLIR HEMMET: Både Truls Vasvik, til venstre, og Rune Høiseth sier det nå blir viktig å sørge for at utbygging av dobbeltspor helt til Skien kommer med i Nasjonal Transportplan. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene, Østlands-Posten Les også Reagerer på Bane NOR-direktørs uttalelser: – Dette vil føre til stans i byutviklingen i Larvik
NULL INFORMASJON: Uten noen som helst informasjon på forhånd, oppdaget Ivar Andreassen at 70 dekar av Norges fineste matjord kan bli til jernbanespor. – Jeg gir ikke fra meg en eneste kvadratmeter. Det må i så fall skje gjennom ekspropriasjon, sier Andreassen. Foto: Jan Broms Les også Ivar fikk sjokk da han så planene: – Jeg gir ikke fra meg en eneste kvadratmeter!
TENKER NYTT: – Kommunen har åpnet for at vi kan søke etter plan- og bygningsloven om å bruke Sika-tomta midlertidig eller sporadisk inntil planavklaring foreligger, og det er det vi gjør, sier havnesjef Jan Fredrik Jonas. Foto: Morten Rakke Les også Planene strandet i 2018, nå søker havnesjefen på nytt: – Dette er et viktig prosjekt for kunden og for oss
PUSSET OPP: Eierne av Bøkker veien 2/4 har akkurat fått malt huset, og er klare på at de skal trives fram til det blir en avklaring om jernbanestasjon, fra venstre Nina Askemyr, Bjørn Einar Skalleberg og Christer Selbo Mathisen. Foto: Kjersti Bache Les også Mens vi venter på ny jernbanestasjon: Her pusser de opp, men er frustrert over bygg som forsøpler
HINDRING: Brått ble togtrafikken stanset ved Gamle idretten i Tønsberg. Foto: Øyvind Winding-Stavseth Les også Full stans i togtrafikken
INGEN ENDRING: Går det som stortingspolitiker Kårstein Eidem Løvaas, både tror og håper, blir det ingen endring på morgenrutene for Vestfoldbanen etter 14. desember. Foto: Per Gilding Les også Kårstein jubler for pendlerne
Å låse fast en bestemt jernbanepolitikk for framtida er i strid med grunnprinsipper i vårt demokrati. Foto: Senterpartiet Les også Folkevalgt kontroll over jernbanen
Les også Larvikskvinne politianmeldes etter fotografering: – Jeg ville bare ta kule bilder, og aksepterer ingen bot
FIRE I TIMEN: Dersom signalene fra Bane NOR og samferdselsministeren blir fulgt opp, får Tønsberg både flere og raskere tog mot Oslo enn byer lenger sør i fylket. Her suser et tog fra nord inn i Jarlsbergtunnelen. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Signal fra Bane Nor: Utsetter eller dropper InterCity sør for Tønsberg
FORNØYD: Lene Westgaard-Halle sier hun er optimist i forhold til ny jernbane til Larvik, selv om ikke Larvik ble nevnt i årets forslag til statsbudsjett. Foto: Hilde Durban Les også Ingen midler til jernbaneplanlegging til Larvik i regjeringens budsjett: – Gir likevel grunn til optimisme
ENDRES IKKE: Verken departementet, BaneNOR eller ordfører Erik Bringedal har tro på at valget av Kongegata som stasjonsplassering vil bli endret. Foto: BaneNOR Les også Frykter ikke at Kongegata blir valgt bort: – Forholder meg til at det alternativet vil gjelde uansett
JUBLER: Morten Skuggedal, til venstre, og Svein Arne Gusland i Verningen velforening sier at lokalmiljøet nå endelig kan slappe av og se framover. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene Les også Stor glede på Verningen: – Det er klart det har vært frykt
SKUFFET: Thor-Anders Lundh Håkestad hos Lundhs sier avgjørelsen vil være negativ for verdiskapningen i Larvik. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene, Østlands-Posten Les også Skuffet over valget, men glad for at en avgjørelse er tatt
TRASÉ-UENIGHET: Larviks politikere ville ha korridor over Verningen og Bane NOR over Stålaker. Nå har Kommunal- og moderniseringsdepartementet kommet fram til den løsningen de mener er best. Les også Departementet har avgjort: – Ikke flere omkampmuligheter
PERMANENT LØSNING? Samferdselsministeren sår nå tvil om det i det hele tatt blir ny jernbane løsning gjennom Larvik, eller om vi må klare oss med den gamle på ubestemt tid. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene, arkivfoto Les også Ventet på viktig avklaring, så kom en ny kalddusj: – Vi kan ikke leve i det uvisse i uoverskuelig framtid
Utskifting av eldre skinner er noe av det som skal gjøres til helga. Her fra en tidligere jobb på Sørlandsbanen. Foto: Knut Hvila Solhaug/Bane Nor Les også Stenger denne strekningen i 36 timer: – Vi håper på forståelse
KORRIDORER: Larviks politikere vil ha Verningen. Det vil ikke Bane NOR. Les også Så mye kan steinindustrien tape på valg av Stålaker-korridor – nå skal avgjørelsen tas
GLEDER SEG: Marthinsen & Duvholt skal gjennomføre grunnarbeidet på den nordlige parsellen av ny jernbanetrasé fra Nykirke til Barkåker i Vestfold. Her Frank Duvholt, administrerende direktør. Foto: Kurt Andre Høyessen (Arkivfoto) Les også Larvik-firma jubler for sin største enkeltkontrakt noen gang – må ansette flere
Tog på Vestfoldbanen Foto: Eva Susanne Drugg, Vestfold og Telemark fylkeskommune Les også Nå må det store jernbaneløftet komme
UTÅLMODIG: Ivar Næss sier at hele befolkningen i Kjose nå venter i spenning på hva som skjer med den gamle jernbanetraseen gjennom bygda framover. Her er han ved det trange og dårlige brua ved Kleppane. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene, Østlands-Posten Les også Ivar og naboene hans vil vite hva som skjer her: – Det er viktig for oss som bor her oppe
KLIMA-VIKTIG: Skal Vestfold og Telemark bli en klimapositiv industriregion, er jernbaneutbygging av avgjørende betydning, mener Kristin Saga, regiondirektør i NHO. Foto: Lars Døvle Larssen Les også NHO-Kristin: – Vi må ikke gi oss på dobbeltspor
STILLSTAND: I forbindelse med Nasjonal Transportplan har ulike transportetater gitt signaler om at de ikke ønsker å presentere Vestfoldbanen sør for Tønsberg de neste seks årene. Dermed kan det bli som i dag, ett spor fra Tønsberg til Larvik, i mange år framover. Foto: Terje Svendsen Les også Blir trolig ikke prioritert de neste seks årene: – Vi er veldig skuffet
TOMME VOGNER: Selv om det nesten ikke lenger er passasjerer på Vestfoldbanen kjører Vy samtlige avganger som står i rutetabellen. Selskapet er forpliktet til å frakte nøkkelpersonell til og fra jobb, og har strenge hygienerutiner for både passasjerer og ansatte om bord i togene. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Vy: Fra fulle til tomme tog på én uke, kutter ekspressbusser
GLADNYHET TIL TØNSBERG: Utbyggingsplanene er optimalisert. – Dermed kan vi åpne sammenhengende dobbeltspor med to tog i timen på Vestfoldbanen til Tønsberg i 2024, et helt år tidligere enn først planlagt, sier Hanne Stormo i Bane Nor. Foto: Asbjørn Olav Lien / Anne Mette Storvik Les også Åpner dobbeltspor helt til Tønsberg ett år før planen: – Jeg er veldig fornøyd
Lars Egeland og Kristian E. Sommerseth Foto: SV Les også Det haster med å bygge ferdig Vestfoldbanen!
AVVISER KRITIKK: Ordfører Erik Bringedal sier at Verningen vel og representanter for steinindustrien og grunneiere i Tjølling fikk helt lik informasjon og behandling under møte og befaring tirsdag. Her er Bringedal, midt i bildet, i prat med representanter fra Tjølling. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene Les også Tilbakeviser sterk kritikk fra Verningen vel etter møte og befaring tirsdag
TRAFIKK: Togene går som normalt fredag morgen etter full stans torsdag ettermiddag. Foto: Asbjørn Olav Lien Les også Togene går som normalt etter full stans i går
STÅLAKER: Ordfører Erik Bringedal (med blå jakke) får kraftig kritikk fra Verningen vel for gjennomføringen av befaring med departementet i jernbanesaken. Her fra en markering på Stålaker. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene Les også «Vi fikk sjokk da det sto svart på hvitt i ØP at det var andre inviterte personer til stede på møtet»
INNSPURT: Både Larviks ordfører, Erik Bringedal, til venstre, og grunneier Rolf Gjerstad håper ny jernbanetrase vil bli over Verningen. Det er det blant annet Lise Solbakken i planavdelingen i Kommunal- og moderniseringsdepartementet som skal avgjøre. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene, Østlands-Posten Les også Siste rundtur og møte før den endelig avgjørelsen – når den kommer er fortsatt ikke klart
TRASEUENIGHET: Larvik vil ha korridor over Verningen og Bane NOR over Stålaker. Nå skal Kommunal- og moderniseringsdepartementet forsøke å finne fram til den løsningen som kan aksepteres. Les også Nå kommer de på befaring: – Det verste som kan skje er at prosjektet blir lagt på is
POPULÆRT: Ann Kristin og Bjørn Bjune er på vei til Håndball-VM i Japan, og kunne glede seg over kaffetilbudet fra, fra venstre, Lise Viker Svendsen, Mathilde Wahlin og Signe M.O. Eidsheim fra Thor Heyerdahl vgs. på Larvik jernbanestasjon. Foto: Bjørn-Tore Sandbrekkene, Østlands-Posten Les også Lise, Mathilde og Signe (17) serverte morgentrøtte togpendlere
DE BERØRTE: Bakgrunn for møtet var å spørre ordføreren hvorfor det ikke har kommet svar på mine leserbrev om Kongegata-alternativet, og om hva de berørte kan forvente. Foto: Illustrasjon: Bane NOR Les også Mitt møte med den nye ordføreren
MØTEPLASS: Jernbanestasjonen i Larvik er en naturlig møteplass, både for lokale og tilreisende i Larvik, mener Olav Nordheim (Sp), Finn Øivind Gabrielsen (H), Elin Nyland (Ap)og Kjetil Vold (H). De vil få med seg andre aktører i Larvik på å lage Norges hyggeligste jernbanestasjon. Foto: Mathilde Kaupang Les også Nå vil de skape liv i dette bygget: – Litt mer enn bare en perrong må vi få til!
UHELL: En mann skadet hodet sitt alvorlig etter å ha falt ned en trapp på Tønsberg stasjon i morgentimene. Foto: Anne Charlotte Schjøll Les også Mann alvorlig skadet etter fall på togstasjonen
KAN TA TID: Hvor ny stasjon skal ligge og hvor en framtidig jernbanetrase skal gå er uvisst. Det er opp til departementene å bestemme. Foto: Sigfrid Kvasjord, arkiv Les også Usikkert når departementene tar endelig avgjørelse i jernbanesaken