Jernbanesaken. Tilsvar til Bård Jervan

Av
DEL

MeningerBård Jervan skriver i sitt leserbrev i ØP den 4.9 at vårt forslag til sidespor for godstransport til Revet, skal komme ut og koples på traseen ved Månejordet. Og fabulerer om hvilke skader dette vil medføre for bolig- og rekreasjonsområdet på Månejodet. Men vårt forslag til sidespor går fra traseen litt vest for Kverken mellom Kverken og Månejodet og går i fjelltunnel som ikke berører Månejordet.

At sidesporet kan bli kostbart (hvilket også sidesporet til Revet som foreslått av Bane NOR i sine alternativer vil bli), har han for så vidt rett i. Men siden det er kommunen som skal bekoste sidesporet – enten det blir slik Bane NOR har foreslått eller i tråd med vårt forslag – vil kommunen i overskuelig framtid ikke ha råd til å bekoste og bygge et sidespor til Revet.  Derfor har vi foreslått en enklere og rimeligere løsning der vi anlegger en godsterminal på Bommestad (i stedet for på Sikatomta) i tilknytning til vår trase. Fra godsterminalen lar vi all godstransport gå på bil (trailere) på Elveveien fram til Revet.

Det meste av godstransporten til Revet utgjøres i dag av steintransport (ca. 80%) og fraktes i dag til Revet på trailere. Slik vil det også bli i overskuelig fremtid. Denne steintransporten vil aldri fraktes på jernbane fram til Revet. En annen sak er at godstransport på jernbane dessverre er dårlig butikk for de som driver med dette. Ref. CargoNet som i fjor måtte gå til innskrenkninger og 20 % mistet jobben. For å få godstransport på jernbane til å lønne seg økonomisk, må godset transporteres over en strekning på minimum 30 mil.

Jervan skriver også at vårt traseforslag til rasere Bøkeskogen. Han har tydeligvis ikke satt seg inn i vårt forslag eller forstått dette. Vår traseforslag vil tvert imot ikke medføre rasering av Bøkeskogen. Vår trase går nord for Bøkeskogen. Vi har derimot forslått å plante nye bøketrær på Kilenområdet nord for traseen. (Dette er også vist og forklart på animasjonsvideoen av vårt forslag).

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags