Pendlere fra Larvik fortviler over sene avganger til Porsgrunn - nå lanseres en mulig løsning

Jernbane: En av løsningene jernbaneverket ser for seg, er å forlenge Bratsbergbanen til Larvik. (Arkivfoto)

Jernbane: En av løsningene jernbaneverket ser for seg, er å forlenge Bratsbergbanen til Larvik. (Arkivfoto)

Lokaltoget fra Porsgrunn til Notodden kan få en ekstra etappe og en tidlig start i Larvik. Jernbanedirektoratet bekrefter at dette er én av løsningene de vurderer for å få morgenpendlerne fra Larvik til Porsgrunn.

DEL

På ukedager kommer det første toget fra Larvik til Porsgrunn stasjon klokka 08.01. I motsatt retning går det hele ni tog, i samme tidsrom. Skal man på jobb eller skole med start klokka 8, kan man dermed ikke pendle med tog fra Vestfold til Porsgrunn eller Skien.

– Det er rett og slett ikke bestilt flere avganger i den retningen av Jernbanedirektoratet, forteller NSBs kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby.

Pendlere

Det nye dobbeltsporet mellom Farriseidet og Porsgrunn ble åpnet mandag denne uka. Togturen går 20 minutter raskere enn tidligere, noe som gjør at flere vil vurdere tog framfor bil i morgenrushet.

Flere togpassasjerer reagerer på billettprisen på 91 kroner for strekningen Porsgrunn- Larvik. Mange reagerer også på manglende pendlermuligheter for vestfoldinger som jobber eller går på skole i Porsgrunn og Skien.

Ifølge SSB pendler 407 personer daglig fra Larvik til Porsgrunn, mens 387 personer pendler fra Porsgrunn til Larvik, se oversikt her:






Utvide Bratsbergbanen?

– Det jobbes nå med å sette opp en tidligere morgenavgang, men det er ikke mulig før i desember 2019, sier Njål Svingheim, kommunikasjonsdirektør i Jernbanedirektoratet. Det er Jernbanedirektoratet som bestiller ruteplanen.

LES OGSÅ: – Det skal bli fantastisk å komme raskere og sikrere til Porsgrunn

– Vi har for det meste enkeltspor i Norge, og det hadde vært mye enklere om hele banen var dobbeltsporet slik den er mellom Porsgrunn og Larvik. Alle tog som går sørover må møte alle pendlertogene som kommer i motsatt retning, og det har rett og slett ikke vært mulig å få til et bedre opplegg nå.

Svingheim forteller at Jernbanedirektoratet vurderer å ta Bratsbergbanen i bruk. Banen går fra Porsgrunn til Notodden.

– Det ses også på muligheten til å få Bratsberg-toget til Larvik. Vi har kapasitet på sporet, så det kunne vært et alternativ.

Han understreker at mange av dem som reiser starter i Sandefjord eller Tønsberg.

– Vi er ikke helt fornøyd før vi får et sørgående tilbud som gjelder hele Vestfold.

Må vente ett år

Kapasiteten på togsettene skal være sprengt, og med overfylte tog inn mot Oslo blir det ikke aktuelt å bruke ett av disse til pendlertrafikk i motsatt retning, ifølge Jernbanedirektoratet.

– Den gode nyheten er at vi stadig får levert nye togsett, noe som gjør at vi får til dette om ett år. Så håper vi at det blir mange passasjerer på toget som trolig får ankomst i Porsgrunn rett før klokka sju fra desember 2019.

Morgentoget som ankommer Porsgrunn stasjon 08.01 skal få nytt ankomsttidspunkt fra desember i år. Da blir den offisielle ankomsten 07.57.

Artikkeltags