Ta en tur til Pauler!

PAULER: Bildet er tatt ca 25 meter fra dobbeltsporbrua, der den krysser veien ned til Eikdalen.

PAULER: Bildet er tatt ca 25 meter fra dobbeltsporbrua, der den krysser veien ned til Eikdalen. Foto:

DEL

MeningerOnsdag var jeg med på jernbanevandring i byen sammen med rundt 50 andre, flott guidet av Hilde Bøkestad, Hege Eick og Ole Sannes Riiser fra Larvik kommune. Vi gikk fra Felumb-hjørnet, ned Kongegata, til Indre havn, bort til Herregården og så opp til Jegersborggate, der en mulig jernbane i Kongegata-traseen vil komme ut. Og hvor det må begynnes med å rive hus og blokker.

BEFARING: Stopp ved Munken for orientering om hvor traseen kommer nede i Indre havn.

BEFARING: Stopp ved Munken for orientering om hvor traseen kommer nede i Indre havn. Foto:

Det er klart det gjør inntrykk å se husene som eventuelt må bort, og prate med noen som vil miste sine hjem. Det er heller ikke vanskelig å si seg enig med dem som med kraft hevder at byen vil miste mye av det preget den har i dag. Og bygg som mange har et nostalgisk forhold til.

Det nære og nåværende er som regel det som gjør sterkest inntrykk. Og da er det lett og forståelig at det meste ses nettopp i det korte perspektivet, ikke i det lange. Det som betyr noe for de kommende generasjoner, og som på sikt kan bety noe positivt.

INDRE HAVN: Det ble fortalt at underkant av en bru/perrong vil være på toppen av stolpene til venstre på bildet. Og at den i bredde vil gå helt ut til ytterkant av lekeområdet i bakgrunnen.

INDRE HAVN: Det ble fortalt at underkant av en bru/perrong vil være på toppen av stolpene til venstre på bildet. Og at den i bredde vil gå helt ut til ytterkant av lekeområdet i bakgrunnen. Foto:

Men sterkest inntrykk gjorde det likevel da jeg valgte å dra opp til Pauler for å få følelsen av hvordan en jernbanebru med dobbeltspor oppleves når du står rett ved den. For selv om den som kommer ut i åpent lende mellom de to tjønna og krysser veien ned til Eikedalen ikke er helt lik den som eventuelt skal krysse Indre havn, så er den i hvert fall ikke mindre. Uansett hvordan den utformes eller smykkes ut, så vil den ruve enda mer enn det rene dobbeltsporet til Porsgrunn.

PAULER: Brua sett fra andre siden.

PAULER: Brua sett fra andre siden. Foto:

Og der, mens toget fór forbi, gikk det virkelig opp for meg hvor ille det blir hvis noe sånt skal vokse ut fra fjellet borte ved Bedehuset og fullstendig dominere det åpne området bort til Tollboden og videre opp Hammerdalen.

STADIG TOG: Toget til Porsgrunn farer forbi. Det var overrskende lite støy da det kom ut av den lange tunnelen som starter i Martineåsen.

STADIG TOG: Toget til Porsgrunn farer forbi. Det var overrskende lite støy da det kom ut av den lange tunnelen som starter i Martineåsen. Foto:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags