Foreløpige regnskapstall viser at Color Line oppnådde omsetningsrekord i 2022, til tross for pandemibegrensninger i begynnelsen av året og økende makroøkonomisk usikkerhet som følge av geopolitisk uro.
Color Lines driftsinntekter var på 5,8 milliarder norske kroner, og brutto driftsresultat endte på 1,2 milliarder i 2022, mot 2,6 milliarder og 211 millioner i 2021. Netto driftsresultat ble på 598 millioner i 2022, opp fra minus 386 millioner i 2021.
Dette opplyser selskapet selv i en pressemelding onsdag.
Fra Larvik har hurtigferja SuperSpeed daglige avganger til Hirtshals på nordkysten av Danmark. Selskapet har også rute mellom Sandefjord og Strömstad.
Rederiet fraktet i alt nærmere 3,6 millioner passasjerer og 190,000 fraktenheter i løpet av fjoråret.

Larvik blir den eneste mellom Oslo og Kristiansand: – Litt tidlig å spekulere i markedseffekt
Solid førjulsperiode
– Det er svært gledelig å kunne konstatere at sterk etterspørsel og høye kundeverdier på alle våre ruter har gitt omsetningsrekord og et historisk godt driftsresultat. Til tross for geopolitisk uro og høye energipriser, opplevde vi stor pågang fra utenlandske gjester i vintermånedene, ny rekord i den viktige i høysesongen og en solid førjulsperiode, sier konsernsjef Trond Kleivdal.
Color Line kapitaliserer på en svært lojal kundebase, attraktive produkter og en fornyet interesse for nærmarkedene innenfor reiselivet, i kombinasjon med kostnadseffektiv drift og høy grad av digitalisering. Bookingtakten viser at den positive utviklingen for Color Line fortsetter inn i 2023, samtidig som den samfunnskritiske godstransporten styrker seg etter at rederiet også satte ny fraktrekord i 2022.
– Både operasjonelt og driftsmessig var 2022 et meget godt år for Color Line. Mot slutten av året solgte vi våre to eldste skip, MS Color Viking og frakteskipet MS Color Carrier, som har bidratt til å effektivisere deler av den operative driften og styrke vår robusthet, sier Kleivdal i meldingen.
SuperSpeed er tilbake i drift – dette er nytt med skipet siden sist
Har gjennomført tiltak
Color Line har hatt økte driftskostnader som følge av energikrisen og den kraftige lønns- og prisstigningen i 2022. Rederiet utførte derfor risikoreduserende tiltak i form av sikring av drivstoff og valuta, og har for 2023 allerede sikret om lag 80 prosent av det totale drivstoffbehovet.
I løpet av 2022 ble netto rentebærende gjeld redusert med 966 millioner kroner til 4.405 millioner, mens tilgjengelig likviditet ved utgangen av året var på 760 millioner kroner.
Basert på god underliggende etterspørsel forventer Color Line et resultat for 2023 på linje med 2022, skriver selskapet i pressemeldingen.