De har visst det ei stund – klokken ett ankommer en helt spesiell bil – en høyt utstyrt 2017-model Volvo XC90 T8 Inscription plugin-hybrid. Volvo Car Norway opplyser at bilen kostet over 1,1 millioner kroner da den var ny.

Skolen har kjøpt bilen, og nå skal elevene endelig får skru på noe moderne.

Bilen ankommer, og de forventningsfulle elevene løfter mobiltelefonene sine for å sende skryte-snapper til venner.

Skoleelev og daglig leder i ungdomsbedriften til elevene, Sebastian Gjørup, sier at dette er helt utenom det vanlige for videregåendeelever. Vanligvis mekker de på gamle fossilbiler.

LES OGSÅ: Gjør suksess i tøff bransje: – Vi startet med null kroner på kontoen

– Selvkjørende for Uber

Dette er noe helt annet. Servicemarkedsleder Kay-Ronny Gasmann i Bilservice-konsernet tar ordet.

– Denne har gått som selvkjørende testbil for Uber i USA.

Med ett får han guttenes fulle oppmerksomhet. Han drar dem gjennom det tekniske. Et dusin ulike nettverk og kommunikasjonsprotokoller, flere separate «CAN bus» og en elektrisk høyspentdel. Pluss en avansert bensinmotor som nødvendigvis må klare å samarbeide med den elektriske delen av plugin-hybriden.

– Det er en svært kompleks bil, konstaterer Gasmann.

– I mange, mange år

Ingen av elevene blir tilsynelatende skremt når han nevner kompleksitet. Verksmester for ungdomsbedriften ved linja, Markus Gundersen, sier at de fleste moderne biler er komplekse:

– Jeg er selv glad i gamle biler, men det er viktig at vi også får prøve oss på kompliserte biler. Her får vi lære mer om grunnprinsippene i den teknologien som vi uansett kommer til å skru på i mange, mange år fremover, sier Gundersen.

Han sier at elevene allerede har en egen «elbilmodul» i undervisningen, og at den nye Volvoen også gir dem et innblikk i den slags:

– Den har et høyspentanlegg, og for oss er det spennende. Fram til nå har vi for det meste skrudd på fossilbiler.

LES OGSÅ: Nærmest daglig får Malene (28) ubehagelige meldinger: – Uansett hva jeg har på meg eller gjør, kommer det

– Nei! Du lager riper i den!

Matez Kousa står lent inntil bilen. Han skvetter unna på ordre fra Sebastian Gjørup.

Gjørup er tross alt daglig leder i ungdomsbedriften til bilmekanikerelevene. Det er litt uklart hvor mye autoritet han har, for ti sekunder senere står Matez halvveis gjennom vinduet på bilen.

Gjørup sier han syns det er ekstra stas at bilen er hentet fra USA.

– Den har blitt brukt til testing av Uber for selvkjørende biler i USA, men nå står den her. Det er ganske kult.

Han peker i retning av en eldre Volvo C30 som skolen kjøpte for noen år siden.

– Det at vi nå får skru på moderne biler er veldig viktig.

– Så nå er planen å demontere, montere og demontere den nye bilen?

– Ja, det blir nok noen bremsebytter på denne.


LES OGSÅ: Lovise (20) er en av få jenter som jobber med dette: – For min del har det aldri vært snakk om noe annet

– 50.000,-

Vi spør mekanikklærer Diti Berisha om den nye bilen er noe som lærerne uten videre kan undervise i. Det er det ikke:

– Vi kjøpte bilen for 50.000 kroner inkludert kursmateriell og diagnoseutstyr, sier han med et smil.

– 50.000?

– Ja, hehe. Og det følger med en del opplæringsmateriell og kurs på kjøpet. Med dette skal vi kunne gi god opplæring, forsikrer den meget fornøyde læreren.

Bilen har over 400 hester. Vi spør Sebastian Gjørup om han og de andre elevene også får lov til å kjøre den.

– Når vi har skiftet bremsene, må vi prøvekjøre den. Vi må jo teste at bremsene virker. Det kan vi gjøre i bakgården her, men da må vi ikke grisekjøre, fastslår han selv.

– Da får vi kjeft.