Test av Kia e-Soul: Elbilfavoritt i ny utgave

KRAFTIG FORBEDRET: Nye Kia e-Soul er litt bedre enn forgjengeren på alt. Og større batteri gir fordoblet rekkevidde.

KRAFTIG FORBEDRET: Nye Kia e-Soul er litt bedre enn forgjengeren på alt. Og større batteri gir fordoblet rekkevidde. Foto:

Av

Den populære elbilen Kia Soul har akkurat ankommet Norge og Vestfold i splitter ny drakt. Større batteri og mye lengre rekkevidde enn tidligere er gode nyheter for sultne elbilkunder.

DEL

Soul Electric har vært blant Kias bestselgere i Norge siden den ble lansert høsten 2014. I utlandet har derimot fossilutgavene av Soul regjert salgslistene.

Nye Soul, som ruller ut på norske veier i disse dager, vil kun lanseres i elektrisk versjon, e-Soul, på det europeiske markedet, mens kunder i andre verdensdeler også kan velge en bensindrikkende turbomotor på 200 hester og 7-trinns dobbeltclutch girkasse.

Kia e-Soul leveres med to alternative batteripakker; 39,2 kWh og 64 kWh. De nye batteriene har 25 prosent bedre energieffektivitet enn utgående modell, ifølge bilprodusenten.

Eksteriøret er helt nytt, men det ikoniske og lekne boksdesignet fra tidligere generasjoner er bevart. Så den sørkoreanske elbilen skiller seg fortsatt ut fra mengden.

LES OGSÅ (+): Test av Audi e-tron: Sterk debut

45 mil på strøm

Med det største batteriet klarer nye e-Soul inntil 452 kilometer på en lading, målt etter WLTP-standarden. Dermed mer enn dobles rekkevidden fra dagens modell. Ladesystemet er CCS, og bilen kan lades fra 20 til 80 prosent på 42 minutter med en 100 kW DC hurtiglader.


Den kraftigste elmotoren i e-Soul yter 150 kW (204 hestekrefter) og deler drivlinje med storesøster Kia e-Niro samt Hyundai Kona Electric. Dreiemomentet har økt med 39 prosent fra utgående Soul Electric, til 395 Nm. Kia opplyser et gjennomsnittlig strømforbruk på 1,57 kWh per mil på blandet kjøring – og 1,09 kWh per mil ved bykjøring.

Minste batteripakke er kombinert med en svakere elmotor på 100 kW/136 HK, men dreiemomentet er det samme. Rekkevidden på strøm her er 277 kilometer.

Det er fem ulike nivåer av regenerering, som reguleres via hendler på rattet. Nye e-Soul har også flere kjøremodi som Eco, Eco+, Normal og Sport. Med «Driver only»-knappen for klimaanlegget (varmepumpe og ventilasjon) sparer du energi når du er alene i bilen.

LES OGSÅ (+): Test av Toyota Corolla: Revolusjonerende Toyota

Musikkinspirert

Bilens røtter og inspirasjon er fortsatt hentet fra musikk, forteller Kia. Så her pulserer stemningslysene i interiøret i takt med musikken – og lydanlegget er rått!

Nye e-Soul er 5,5 cm lenger enn forrige modell og har bra innvendig plass, lengden tatt i betraktning. Takhøyden er veldig god og baksetet byr på fin beinplass. Lastekapasiteten på 315 liter øker til 1.339 liter dersom baksetene felles ned. Førerplassen er enkel og oversiktlig, slik vi er vant til fra Kia.

Standard sikkerhetsutstyr inkluderer automatisk nødbremsesystem med fotgjengergjenkjenning, filskiftholder, tretthetsvarsel til fører og blindsonevarsel med varsling for kryssende trafikk bak ved rygging. Med filholderassistententen er elbilen autonom på nivå 2, og systemet er virksomt fra 0 til 130 km/t.

Nye e-Soul er også ganske godt utstyrt når det gjelder komfort, og leveres standard med nøkkelfri start og låsing, ryggekamera og varme i rattet. Topputgaven Exclusive, som vi kjørte, var også utstyrt med ventilerte og elektrisk justerbare forseter, trådløs lader for telefon, skinnseter og head-up display.

Oppgradert multimedia

Nye e-Soul er Kias første modell i Europa som leveres med det såkalte Uvo Connect telematikksystemet, hvor en 10,25-tommers bredskjerm benyttes for å betjene smarttelefon og infotainment. Her får sjåføren trafikkinformasjon, værmelding og oppdaterte parkeringsmuligheter i sanntid. Systemet kan også identifisere og definere status på nærliggende ladestasjoner.

To telefoner kan kobles til Uvo-løsningen samtidig – og skjermen splittes i to. Så da kan for eksempel sjåføren bruke navigasjonen, samtidig som passasjerene kan velge musikk eller sjekke værmeldingen.

Via app kan man sjekke ladestatus, stoppe eller gjenoppta lading, aktivere klimaanlegget eller sende veibeskrivelser til bilen.

Gjennomsnittlige kjøreegenskaper

Som mange andre elbiler på markedet i dag, har også e-Soul noe uinspirerende kjøreegenskaper, det vil si litt følelsesløs styring og midt på treet veiholdning. Men bilen er morsommere å kjøre enn Kia e-Niro – og elmotoren trekker voldsomt. I lyskryssene kjører du lett fra til og med svært motorsterke GTI-biler med fossildrift.

Vi synes at Kia e-Soul er et hyggelig bekjentskap. Viktige forbedringer over hele linja gjør bilen godt rustet til å møte nye (og eksisterende) konkurrenter.

For drøye 300.000 kroner får du mellomutgaven e-Soul Active med det minste batteriet. Prøvekjørt bil havner imidlertid på nesten 400.000 når vinterdekk og leveringskostnader medregnes, noe som begynner å bli dyrt sett opp mot at elbiler er fritatt for både nybilavgifter og merverdiavgift i Norge.

FAKTA KIA

  • Testet modell: e-Soul 64 kWh Exclusive
  • L/B/H (meter): 4,20/1,80/1,61
  • Motor: Elmotor/204 Hk/395 Nm
  • Ytelser: 0-100 km/t: 7,6 sek. Toppfart: 167 km/t
  • Forbruk: 1,57 kWh/mil. CO2: 0 g/km
  • Pris (kr.): Fra 279.900. Testet bil: 365.900 (før levering).

Artikkeltags