Vi har testet Audi Q7 e-tron – Erna og Sivs avgifts-gavepakke

KRAFTVERK: Audi Q7 e-tron er en tvers i gjennom deilig bil, også avgiftsmessig.

KRAFTVERK: Audi Q7 e-tron er en tvers i gjennom deilig bil, også avgiftsmessig. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Her er diesel-kraftverket regjeringen mener er miljøvennlig. Vi har testet Audi Q7 e-tron, en av avgifts-Norges deiligste, men mer absurde gavepakker.

DEL

Hybrid. Ladbar hybrid. Det er nøkkelordene. Vi har testkjørt Audi Q7 også tidligere, men da i "normal" dieselversjon. Med elmotor og en strømkontakt kommer Q7 e-tron inn i et svært gunstig avgiftsregime.

I praksis betyr det at du er ganske dum om du kjøper for eksempel en ordinær dieselversjon med 272 hester og startpris på snaue 910.000 kroner.

Velger du heller e-tron med 101 hestekrefter mer, får du nemlig over 15.000 kroner i rabatt fra staten.

Den ordinære dieselversjonen har en registreringsavgift på 305.957 kroner. Kraftverket e-tron utløser en regning til staten på kun 155.829 kroner, selv om den altså har mye mer motor og veier 2.445 kilo, 375 kilo mer enn den ordinær diesel med samme motor, men uten elmotor, ladekabel og batteripakke.

Er du på kjøper'n i dette prisleiet er det bare å takke Erna og Siv pent – og gi full gass.

Det samme gjelder på tilsvarende ladbare hybrid-versjoner av monster-SUVene fra BMW, Mercedes, Porsche og Volvo.

LES OGSÅ: Et av de smarteste bruktbilkjøpene

6,2 sekunder

Gir du full gass ut fra et lyskryss, og lar 373 hester og dreiemomentet på 700 newtonmeter vise seg frem, passerer speedometeret ditt 100 etter 6,2 sekunder.

Med så mye bil føles det helt rått. Men samtidig sitter du komfortabelt som en konge.

Vrenger du den ladbare Q7en gjennom en brå sving, kjenner du at den digre SUVen ikke er noen liten spretten sportsbil med lavt tyngdepunkt. Men tross størrelsen og tyngden er den velkjørende, med komfort som det mest treffende stikkordet.

GOD PLASS: Komfort og plass er upåklagelig.

GOD PLASS: Komfort og plass er upåklagelig. Foto:

Det du mister med ladbar hybrid er 240 liter bagasje. Grunnet batteripakken er bagasjerommet redusert til 650 liter. Du mister også muligheten for syv seter, som du kan velge som tilleggsutstyr i en normal diesel.

Ellers er bilen ganske llik sin ordinære bror, en luksus-SUV med klassisk europeisk Audi-interiør, Audis intuitive plassering av knapper og hendler og så videre.

LES OGSÅ: De burde kalt den Audi allround

Lettkjørt

Til tross for lengden på over fem meter, bredden på over to og egenvekten på nesten 2,5 tonn fremstår faktisk Q7 e-tron som ganske lettkjørt.

Unntaket er selvsagt trange parkeringshus, der disse digre SUVene er de reneste marerittene innimellom stolper med skarpe betonghjørner.

Men ute på veien føles ikke bilen som det største monsteret i klassen. Gir du på, reagerer den momentant. Svinger du, så svinger bilen. Oversikten er også ålreit, i hvert fall når du tar med sensorer og ryggekameraer og slikt til hjelp.

Inni bilen er det raust med plass, enten du er forsete- eller baksetepassasjer.

Utstyrslista er en roman for seg. Q7 e-tron har alt tenkelig komfort-, sikkerhets- og kjøreassistanseutstyr. Ekstrautstyret på testbilen har en samlet prislapp på 410.000 kroner.

LES OGSÅ: Harald er på vei hjem fra månen i kultbilen sin

Miljøvennlig?

Men det er altså bilens miljøvennlige jeg som gjør at Erna og Siv gir den miljørabatt. Teorietisk sett skal du kunne kjøre bilen i rundt fem mil på ren strøm. Med norske temperaturer, klimaanlegg og radioen på, kan du fort trekke fra et par mil.

Og det oppgitte forbruket på 0,18 liter pr. mil? Testsyklusen for ladbare hybridbiler er svært omdiskutert, og selv ikke den mest ivrige Audi-selgeren vil noensinne prøve å overbevise deg om at tallet et reelt.

DIGER: Nesten 2,5 tonn veier den, men staten definerer den som en miljøbil og gir god avgiftsrabatt.

DIGER: Nesten 2,5 tonn veier den, men staten definerer den som en miljøbil og gir god avgiftsrabatt. Foto:

Med passe arbeidsvei kan du riktignok kjøre uten diesel, men skal du for eksempel opp og ned til hytta 18 mil unna en helg, er nok minst det tredobbelte mer realistisk.

Med blandet kjøring og en tur på noen mil kjørte vi selv bilen på rundt 0,65 liter pr. mil. Det er moderat når du regner etter bilens størrelse, men ganske høyt hvis du sammenligner med en vanlig familiestasjonsvogn.

En Ford Mondeo stasjonsvogn med 2-liters turbodiesell, firehjulstrekk og automat har akkurat samme registreringsavgift som Audi Q7 e-tron. Forden ruller fint med et forbruk på under 0,5 liter pr mil. Forbruket gir igjen en ganske god pekepinn om utslipp av CO2 og NOX.

Men vurderer du en bil i denne klassen? Det er bare å le hele veien til banken og ta imot. Med mindre du ønsker å kjøre en miljøvennlig bil...

Artikkeltags