Franske biler – er de egentlig bedre enn sitt rykte?

RYKTET: Franske biler blir av mange regnet som litt ukurante, men stemmer det egentlig? Vi har sett nærmere på saken!

RYKTET: Franske biler blir av mange regnet som litt ukurante, men stemmer det egentlig? Vi har sett nærmere på saken! Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Dette er hva eierne selv mener.

DEL

(Tønsbergs Blad) Evig eies kun et dårlig rykte, sies det. Kanskje med rette. Dette gjelder nok til en viss grad for franske biler. For helt siden tidenes litt utpå dagen og så lenge jeg har levd, har det liksom vært vedtatt at de er forbundet med uvanlig mye plunder og heft.

Dette skyldes ifølge de samme ryktene at de har en del «kreative» tekniske løsninger og at de er ulogisk oppbygget med tanke på skruing og reparasjoner. I alle fall for de mange som er oppvokst med Opel Kadett og Volvo Amazon. Man gikk seg liksom ikke bort i de motorrommene ...

På sett og vis stemmer det at franske biler var teknisk avanserte. Vi kan nevne hydraulisk fjæring, motorer med løse sylinderforinger, de kunne ha girkasse FORAN motoren med dertil kompliserte giroverføringer, de kunne ha mellomakselen i momentrør og en viftereim som gikk i 90-graders vinkel og svingbare hovedlykter, allerede på 50-tallet. Bare for å nevne noe ...

Men de hadde ofte fremragende kjøreegenskaper, uovertruffen komfort og var i mange tilfeller velutstyrte også.

Eierne har svaret

Men hvordan er egentlig ståa nå?

For å finne svaret på dette har vi tatt et dypdykk inn i de mange anmeldelsene som har kommet inn i Brooms bilguide. Rett og slett for å se hvor fornøyde eller misfornøyde de som faktisk eier slike biler i praksis er. De må jo være de nærmeste til å kunne fortelle en sannhet her.

LES OGSÅ: Skal man kjøre bilen vekk fra bensinpumpa før man går inn på stasjonen?

Rustfri 2002-modell

En som helt klar er fornøyd med bilen sin er Alexander, som eier en Citroën DS5. – Kan ikke forstå at folk kjøper Mercedes, Audi og BMW sier han i sin vurdering – og gir sin bil hele ni poeng av ti mulige.

– God byggekvalitet med solide materialer, den er fantastisk på langkjøring, legger han også til. Han er også svært fornøyd med økonomi /kostnader forbundet med bilholdet og gir sin DS full pott med ti poeng i denne kategorien.

En annen som er godt fornøyd kaller seg Tobben. Han ender opp med å med å gi sin 2002-modell Citroën C5 åtte poeng av ti mulige.

Han fremhever bilens fjæring, det at den er rustfri til tross for at det er en 2002-modell og gode hovedlys som det han er aller best fornøyd med. Stort bagasjerom trekkes også fram

På minussiden noterer Tobben litt høyt oljeforbruk og det faktum at bilen ikke har kopp- eller flaskeholdere.

– Hanskerommet er som en skuff ...

Renault Captur er en relativt ny bil, men det er ingen selvfølge at kundene er fornøyde allikevel. Men fornøyd virker det i alle fall som Joe er med sin ett år gamle Captur. Både når det gjelder komfort og kjøreegenskaper gir eieren denne bilen høy score.

Lyset på bilen var derimot litt dårlig, så ekstralykter har blitt montert.

Full pott får plassen også. Både bagasjerommet, hanskerommet og kupe-plassen generelt belønnes med ti poeng.

LES OGSÅ: Dette er Norges mest solgte biler

Orket ikke flere feil – ga opp etter tre år

Noen biler er lagd på mandager. Slik er det vel bare og det gjelder trolig de fleste merker.

En som kaller seg «Peugeot» ga opp etter tre år. Da er det kanskje ikke så veldig rart poengsummene på kategoriene «Kvalitet» og «Økonomi / kostnader» ikke får flere en fire poeng av ti mulige.

Til gjengjeld har eieren rangert kjøreglede og drivstoff-forbruk høyt. Men poengsaldoen stopper allikevel på 6,4 her som totalvurdering.

Mer bil for pengene enn VW og Ford

Veldig fornøyd med sin Peugeot er derimot en som kaller seg TJ5008. Her er det en Peugeot 5008 som får såpass med skryt at den totale poengsummen ender opp på 9,4 av 10 mulige.

Fantastisk familiebil som er driftssikker og komfortabel og som byr på mer bil for pengene enn tilsvarende modeller fra VW og Ford, mener anmelderen her.

Som heller ikke er redd for å anbefale sjuseteren til andre. Sikkert fordi han aldri har hatt noen problemer med sin 2010 modell.

LES OGSÅ: Det har dukket opp et elbil-problem ingen liker å snakke om

Konklusjon:

De bilene vi har tatt med i dette utvalget viser at eiere av franske biler stort sett er fornøyde, selv om unntak finnes. Slik er det med de aller fleste bilmerker.

Skal du på bruktbiljakt, er det også verdt å merke seg at mange franske modeller har høyt verditap. Det gjør igjen at du her kan få svært mye bil for pengene.

Saken ble opprinnelig publisert på Broom.

Artikkeltags