Nå kommer det «grønne» biler på løpende bånd

POPULÆR: Endelig er den elektriske utgaven av Hyundai Kona klar. Dette blir utvilsomt en ny storselger i elbillandet Norge.

POPULÆR: Endelig er den elektriske utgaven av Hyundai Kona klar. Dette blir utvilsomt en ny storselger i elbillandet Norge. Foto:

Av

Hyundai og Kia leverer i dag en rekke elektriske biler til det norske markedet. Nå kommer enda flere nye nullutslippsmodeller fra Sør-Korea, som vekker rekordhøy forhåndsinteresse blant kjøpekåte nordmenn.

DEL

Med rundt 60 prosent av nybilsalget, er interessen for biler med elektrifiserte drivlinjer skyhøy om dagen. Hyundai-Kia konsernet er en av verdens største bilprodusenter og har kommet langt i utvikling av biler med lav- og nullutslipp gjennom satsing på elbiler (batteridrift), hybrid- og ladehybrider samt hydrogenelektriske biler.

I Norge har spesielt Kia Soul EV og Hyundai Ioniq gjort seg bemerket på salgslistene. Nå ruller det sørkoreanske bilkonsernet ut en rekke nye elektriske modeller med både batteri- og hydrogendrift.

LES OGSÅ: Nå skal ikke dette tallet lenger bety noe 

Kona på strøm

Først ut er Hyundai Kona i elbilvariant. Med en rekkevidde på 482 kilometer etter den nye målestandarden «World Harmonised Light Vehicle Test Procedure» (WLTP), og kraftig elmotor på 204 hestekrefter, leverer nye Kona svært gode elektriske egenskaper for denne klassen. Kombinasjonen elbil og SUV-karosseri kan bli en innertier i Norge.

Prisen for topputstyrt modell med det store 64 kWh-batteriet blir 325.900 kroner. Skinninteriør og soltak koster ekstra. Modellen med svakere batteripakke tas ikke inn til Norge. Prisen på Kona Electric er svært konkurransedyktig sett opp mot totalpakken som tilbys.

I mars måtte importøren stenge forhåndslisten etter å ha rundt 20.000 interessenter oppført. Nå meldes det om over 3.000 bestillinger på elektriske Kona etter de første dagene i salg.

LES OGSÅ: Hetebølge – da er dette helt genialt 

Niro Electric

Kia lanserer nå en tredje form for elektrisk drivlinje til Niro, som et helelektrisk alternativ til dagens hybrid- og ladehybridutgaver. De første bildene av Niro Electric viser et sportslig design med en påkostet grill og LED kjørelys som skiller seg ut fra hybridvariantene av Niro. Det er Kias designsentre i California og Sør-Korea som har utviklet bilen.

FLERE DRIVLINJER: Kia Niro Electric blir tredje elektrifiserte drivlinje til Niro. Kommer til Norge før jul.

FLERE DRIVLINJER: Kia Niro Electric blir tredje elektrifiserte drivlinje til Niro. Kommer til Norge før jul. Foto:

Niro Electric har Kias nyeste generasjon elektriske drivlinje. Den spennende elbilen kommer med en 64 kWh litium-polymer batteripakke med forventet rekkevidde på omtrent 455 km (WLTP). Alternativt vil Niro Electric kunne leveres med et svakere 39,2 kWh batteri, som vil gi rundt 30 mil på strøm før batteriet må lades igjen.

Kia Niro Electric for Europa vises første gang under Paris Motorshow i oktober, mens lanseringen i Norge vil skje oppunder jul.

Ny hydrogen-SUV

Sammen med Toyota og Daimler (Mercedes) er Hyundai-Kia blant bilprodusentene som er lengst fremme innenfor utvikling av biler med brenselcelle-teknologi. Brenselceller produserer elektrisitet av hydrogen og oksygen. Sluttproduktet, altså utslippet fra bilen, er rent vann.

PÅ HYDROGEN: Nå lanserer Hyundai andre generasjon brenselcelle-SUV; nye Nexo.

PÅ HYDROGEN: Nå lanserer Hyundai andre generasjon brenselcelle-SUV; nye Nexo. Foto:

Hyundai ix35 Fuel Cell ble i 2013 den første serieproduserte hydrogenbilen i verden. Oppfølgeren, nye Nexo, yter 163 hester, en økning på 20 prosent i forhold til ix35 FC. Bilen er forbedret med hensyn til kaldstart, som har vært en utfordring for denne type biler. Ned til minus 30 grader oppgis som realistisk nå. Rekkevidden er 754 km (NEDC) på én hydrogenfylling.

Det har også skjedd store fremskritt når det gjelder lagringskapasiteten av hydrogen, melder Hyundai. To tanker med forskjellig størrelse er byttet ut med tre like store tanker, noe som blant annet gir bedre innvendig plass. Selvfølgelig blir den nye hydrogenelektriske bilen utstyrt med avansert førerassistentteknologi samt selvkjørende egenskaper.

Beholde insentiver for hydrogenbiler

Nye Hyundai Nexo leveres kun i én enkelt variant, som til gjengjeld er godt utstyrt. Nexo får en veiledende pris på 585.900 kroner, opplyser importøren.

Stor familie-SUV med nullutslipp høres forlokkende ut, men interessen vil nok være avhengig av den videre utbyggingen av hydrogenstasjoner i Norge.

Hydrogenbiler nyter for øvrig de samme fordelene som elbiler, det vil si ingen nybilavgifter, fritak for bompenger, lav årsavgift og så videre. For å høyne attraktiviteten har politikerne besluttet å beholde insentiver for hydrogenbiler lengre enn ordinære elbiler for å stimulere veksten av hydrogenbilflåten.

Artikkeltags