Nye Audi A5 – familiebilen far egentlig ønsker seg

Bildeserie

Test av nye Audi A5

VAKRE LINJER: Nye Audi A5 er linjelekker og sporty.

Audi A5 Sportback er en sportslig, stilig, velkjørende, inspirerende – og bittelitt praktisk bil, som strengt tatt kan gjøre jobben som familiebil.

DEL

252 hestekrefters bensinmotor, syvtrinns automatkasse (S-Tronic) og trekk på alle fire med Audis legendariske quattro-system. Testbilen vår er spekket for kjøreglede, men så har du også bare noen titusener igjen til du bikker millionen i pris.

Men for en pakke, og for en bil. Velbegrunnede norske fartsgrenser hindrer bilen i å la seg få sin berettigede utfoldelse.

Men finn en trang og svingete vei med 80-sone, og du har en kjøreopplevelse et flertall av familiebiler på ingen måte matcher.

Med 19 toms felger, brede dekk og valgfrie kjøremodus kan du strengt tatt døsig gli av sted. Eller du han velge moduset "dynamic" på dasjbordet og klemme bilen gjennom svingene.

Sportsbiler gjør det enda bedre, men i familiebil-verdenen er du avgjort i den morsomme enden av spekteret.

LES OGSÅ: Lexus knuste konkurrentene for sjette gang på rad

Vakre linjer

Audis design er lekkert. Vi innrømmer at vi har sans for Audi generelt sett, og A5 er på mange måter Audi på sitt beste. Kvalitetsfølelse, interiør, betjening, sittekomfort: Det er veldig mye som stemmer.

Utvendig er designet klassisk audisk, men med langstrakte og ganske vakre linjer. Der forrige A5 i mine øyne nesten ble litt butt ved siden av storebror A7 – et av de frekkere karosseriene i klassen – er nye A5 lav og langstrakt i uttrykket.

Panseret har fått småfrekke V-formede linjer som gir et sportslig uttrykk. Og kupé-formen forsterker karosseriets langstrakte og lave image.

Vi snakker fortsatt en bil som lar seg bruke som familiebil, med fem dører, nedfellbare seter, plass til tre i baksetet (i motsetning til forrige modell) og nesten plass til et flyttelass hvis eldstebarnet skal flytte på studenthybel.  Bagasjerommet er hakket større enn forgjengengeren og rommer 480 liter.

LES OGSÅ: Volkswagen trosser diesel-skandalen og holder konkurrentene unna

Trådløst nett

Det er en grunn til at Audi har solgt godt av A5-serien, helt siden den ble introdusert i 2007. Konseptet er kult, linjene er lekre og kjøregleden absolutt til stede.

Motorutvalget er oppdatert og har lavere forbruk. Bensin leveres med 190, 252 eller 354 hestekrefter – den siste med seks sylindre.

Diesel-versjonene har 190 eller 218 hestekrefter. Også her har den største motoren seks sylindre.

Bilen har også fått elektromagnetisk styring, og den kan leveres med det meste Audi byr på av sikkerhets- og ekstrautstyr, som massasje i setene, trådløs lading av telefonen og et utsøkt lydanlegg fra Bang & Olufsen.

Baksetepassasjerer med trang til kronisk venne-kjatring via Snapchat vil nok også elske at bilen kan leveres med trådløst nettverk.

LES OGSÅ:  Rådyre SUV-er selger som aldri før

5,8 sekunder

Inni som utenpå er bra blitt enda bedre, med enda lekrere finish. Det virtuelle dasjbordet som andre Audier har finnes også i nye A5.

Å erstatte speedometeret med 12,3 toms navigasjonsskjerm er særdeles praktisk når du skal finne frem på ukjente steder. Rattet er også nytt.

Testbilen med firehjulstrekk og automatgir har altså 252 hesters firesylindret bensinmotor. 0-100 km/t går unna på 5,8 sekunder, og motoriseringen er mer enn stor nok til å yte A5 rettferdighet.

Men det var dette med prisen. 941.583 kroner er mye for en bil. Inngangsprisen for A5 Sportback er på rett under 500.000 kroner. Men det er ingen tvil om at en slik bil både kler mer motorisering og godt med utstyr.

Har du en snill bank eller en velfylt bankkonto er A5 Sportback en morsom, lekker – og nesten litt praktisk vei bort fra den kjedelige familiestasjonsvognen.

Audi A5 Sportback

Testbil: 2,0 TFSI quattro med 252 hk bensin, S-tronic og S-line

Aksellerasjon 0-100 km/t: 5,8 sekunder

Pris testbil: 941.583 kroner

Pris billigste modell: 496.600 kroner

Bagasjerom: 480 liter

Artikkeltags