Renault Zoe prøvekjørt: Ny utgave av elbilfavoritt

VIDEREFØRT GRUNNDESIGN: Ikke lett å se forskjellen på gamle (t.h.) og nye Renault Zoe – det er nemlig under skallet det har skjedd mest med den modellen.

VIDEREFØRT GRUNNDESIGN: Ikke lett å se forskjellen på gamle (t.h.) og nye Renault Zoe – det er nemlig under skallet det har skjedd mest med den modellen. Foto:

Av

Europas bestselgende elbil, Renault Zoe, kommer nå i splitter ny utgave. Mest interessant er de tekniske oppgraderingene av den elektriske franskmannen.

DEL

Zoe var blant de tidligste elbilene på markedet. Etter et par konseptvisninger i 2009 og 2010, var bilen klar for lansering høsten 2012. Sammen med Nissan Leaf og Mitsubishi i-MIEV,\ var den med på å starte elbilbølgen i Norge.

Første generasjon Zoe hadde bare 88 hester og et 22 kWt batteri. Etter hvert ble batteristørrelsen nesten fordoblet (41 kWt), standardmotoren fikk 4 hester flere og det ble mulig å velge en kraftigere variant med 109 hestekrefter (R110).

Forsiktige endringer

Etter sju år på markedet, er det dags for en helt ny modell. Skjønt, det er ikke umiddelbart lett å oppdage at vi snakker om en ny bil – mye av utseendet er jo klin likt. Og det er helt greit – Zoe hadde jo et moderne design allerede i 2012.

Frontpartiet på den nye modellen ser imidlertid litt mer distinkt ut. Panseret har fått ny design med tydelige konturer ned mot ladeluken, prydet med Renaults velkjente diamantlogo. LED-lys er nå standard, og gir 75 prosent sterkere lys enn de gamle halogenlysene – med samme energiforbruk.

LES OGSÅ (+): Mazda CX-30 prøvekjørt: En ny vinner

På innsiden av Zoe er alt nytt. Og det er bra, for her var plastfølelsen høy i utgående modell. Nye Zoe har fått en funksjonell og delikat førerplass mer i stil med Renaults øvrige modeller. Her er den opplevde kvalitetsfølelsen vesentlig forbedret fra tidligere. Kun enkelte detaljer som de runde luftdysene og TEKST sladrer om at dette fortsatt er en Zoe.

Ny skjermer

Den 9,3 tommer store berøringsskjermen på midtkonsollen gir tilgang til alle navigasjons- og underholdningstjenestene. Her kan man betjene de ulike førerassistentsystemene, tilpasse fargene på førerdisplayet og gjøre andre endringer i innstillingene for bilen.

Nye Renault Zoe er alltid oppkoblet. En ny app gir deg muligheten til å styre mer fra mobiltelefonen enn før, som for eksempel finne ut om det er ledige ladestasjoner i nærheten. Smarttelefon kan tilkobles via Apple CarPlay og Android Auto.

De digitale instrumentene foran føreren vises på et stort og tydelig 10-tommers display, som i tillegg er konfigurerbart. Men fortsatt kan dessverre ikke førersetet reguleres i høyden. Og setereguleringene er litt kronglete.

Større batteri

Det er først og fremst på den tekniske fronten som det har skjedd mest i den nye utgaven av Zoe. Motoren er kraftigere (135 HK) og nå har batteriet økt til hele 50 kWt netto kapasitet, noe som gir en rekkevidde på 39 mil etter ny WLTP-syklus. Dette er en rekkeviddeforbedring på hele 30 prosent. Renault er ærlig på at den reelle rekkevidden vil ligge på mellom 24 og 38 mil avhengig av årstid.

Som tidligere sitter ladeporten under Renault-logoen i frontpartiet. Og endelig kan Zoe hurtiglades – ladeeffekten er 50 kW. Batteripakken har for øvrig aktiv luftkjøling via varmepumpen. I kaldt vær tilføres varmluft. Ladekabel for lading i både IT og TN-nettverk leveres standard med bilen.

Nye Zoe har en rekke førerassistentsystemer. Dette inkluderer trafikkskiltgjenkjenning, fjernlysassistent, blindsonevarsling, automatisk nødbremsing, filskiftevarsler og filholderassistent. Bilen er dessuten utstyrt med parkeringssensorer foran, bak og på sidene.

LES OGSÅ (+): Test av Hyundai Ioniq Electric: Over 30 prosent lengre rekkevidde

Andre tekniske nyheter er varme i ratt og induksjonslading i midtkonsollen (trådløs lading av smarttelefon).

E-pedal

E-pedal, å kjøre med én pedal, ble oppfunnet av konsernslektning Nissan Leaf og introduseres også i Zoe under betegnelsen B-mode. Dette innebærer at bilen bremser når man slipper gassen, altså bruker motorbrems til å regenerere energien tilbake til batteriet. På denne måten blir bremsepedalen mindre brukt, og man bruker i hovedsak bare gasspedalen når man kjører. Dette gjør det lettere å kjøre, spesielt i bytrafikk. I Zoe er imidlertid ikke regenereringen like sterk som i Leaf.

På veien har den nye Renault-en greie kjøreegenskaper. De ekstra kreftene merkes godt og gjør forbikjøringer tryggere. Bilen klarer nå 0 til 100 km/t på under 10 sekunder.

Fjæringen er fortsatt i det mykeste laget, noe som gir litt krengning i svingene. Støynivået er derimot svært lavt.

Nye Renault Zoe er forbedret på flere viktige punkter. En allerede solid rekkevidde er ytterligere forbedret i den nye 2019-utgaven av bilen.

Vår vurdering er at Renault Zoe velger du først og fremst på grunn av lang rekkevidde til gunstig pris. I tillegg er dette en veldig trivelig bil for hverdagsbruk, med godt utsyn fra førerplassen og flott interiør. Men bakseteplass, lastekapasitet og langturkomfort er fortsatt bedre hos konkurrenter som Hyundai Ioniq og Nissan Leaf.

FAKTA RENAULT

  • Testet modell: Zoe R135 Edition One
  • L/B/H (meter): 4,09/1,79/1,56
  • Motor: Elmotor/135 Hk/245 Nm
  • Ytelser: 0-100 km/t: 9,5 sek. Toppfart: 140 km/t
  • Forbruk: 1,77 kWh/mil. CO2: 0 g/km
  • Rekkevidde: 386 km (WLTP)
  • Pris (kr.): Fra 251.500. Testet bil: 306.500.

Artikkeltags