Test av Mercedes B-klasse: Fornyet folke-Mercedes

Premium-MPV: Mercedes B-klasse tilhører det øverste sjiktet av kompakte fleksibiler på markedet i dag.

Premium-MPV: Mercedes B-klasse tilhører det øverste sjiktet av kompakte fleksibiler på markedet i dag. Foto:

Av

Mercedes lanserer i disse dager en helt ny B-klasse. Den gamle oppskriften med høyt karosseri og romslige plassforhold er beholdt, men bilen er kraftig teknologisk fornyet.

DEL

B-klassen til Mercedes-Benz tilhører MPV-segmentet, det vil si bilklassen for 5, 6 og 7-setere hvor først og fremst plass, fleksibilitet og praktiske egenskaper står i fokus. Renault Scénic, Opel Zafira og Volkswagen Touran er eksempler på mellomstore MPV-modeller. BMW 2-serie Active Tourer og prøvekjørt Mercedes B-klasse utgjør premiumalternativene i dette segmentet, for dem som søker litt ekstra luksus.

Mercedes B-klasse føles egentlig litt undervurdert. Den blir ikke tilgodesett med det største pressematerialet fra fabrikken, og drukner litt i oppmerksomheten fra andre Mercedes-modeller. Kanskje fordi utseende ikke har vært så iøynefallende som hos mange andre biler med stjerne på panseret?

I Norge har B-klasse vært populær, spesielt i elektrisk versjon, men B250e ble dessverre tatt ut av produksjon for litt tid tilbake.

LES OGSÅ (+): Test av Toyota RAV4 Hybrid: Bravo, Toyota!

Tøffere og mer avansert

Basert på den nye A-generasjonen som ble lansert i fjor, har også tredje generasjon Mercedes B-klasse blitt mer sportslig enn før. Cd-verdien er senket til 0,24 og gjør B-Klasse til en aerodynamisk MPV. De nye frontlyktene har blitt smalere og fått en mer aggressiv fremtoning, og bredere baklykter senker det visuelle uttrykket.

Interiøret er hentet direkte fra A-klasse, så her finner du det nye rattet med touchknapper, to gedigne digitalskjermer i widescreen-format og ikke minst de sportslige turbindysene vi har sett i siste års Mercedes-er. Få bilmerker slår Mercedes-Benz på førermiljø nå om dagen – dette er både velfungerende, vakkert og høyteknologisk.

MBUX – Mercedes’ nye stemmeassistent – er nå også tilgjengelig til B-klasse. Si ordene «Hey, Mercedes», etterfulgt av hva du ønsker utført, og bilen fikser resten. Systemet benytter seg av kunstig intelligens, så hvis du for eksempel sier «It’s cold here», justeres temperaturen umiddelbart opp ett hakk. For øvrig kan du snakke til bilen og faktisk få svar på mye rart!   

Aktiv bremseassistent er standard til nye B-klasse, mens selvkjørende egenskaper på S-Klasse nivå er tilgjengelig som ekstrautstyr.

LES OGSÅ (+): Test av Kia e-Niro: Norge først ut med ny elbil

God fleksibilitet

Sittestillingen er 9 centimeter høyere enn i A-klasse for bedre oversikt og lettere inn- og utsteg. Dette gjør at Mercedes B-klasse fortsatt appellerer til dem som av ulike årsaker ønsker seg en litt høyere type bil – her er det bare å sette seg rett inn. Vi liker også at B-klasse kan utstyres med utrekkbar sittepute for økt komfort.

Den høybygde profilen gir god plass for både last og passasjerer. Seteryggen på den bakre seteraden kan justeres i ulike vinkler, og hele raden kan for første gang flyttes 14 centimeter i lengderetningen. Dette gir mellom 455 og 705 liter tilgjengelig bagasjeromkapasitet når baksetet er i bruk.

De lekne kjøreegenskapene fra A-klasse er nok ikke like fremtredende hos storebror, men nye B-klasse kjører likevel ganske bra. Turbomotoren i testbilen støyet litt ved gasspådrag, og det fristet mest å benytte Comfort og Eco kjøreprogrammene, hvor girskiftene skjedde på lavere turtall og ellers ga mest behagelig kjøring.

Først da vi tok testbilen B180 ut på landeveien, dukket den solide Mercedes-kjørefølelsen frem, og det var overraskende mye futt i den lille bensinmotoren takket være et kraftig dreiemoment.

Kun fossilmotorer

Nå i startfasen blir B-Klasse tilgjengelig med fem ulike bensin- og dieselalternativer på mellom 116 og 190 hestekrefter. Bensinversjonene, det vil si 1,3-literen med enten 136 eller 163 hester, er utviklet av Renault, mens den firesylindrede OM654-motoren, som ble introdusert til E-klasse for et par år siden, utgjør kjernen i dieselprogrammet. Med avansert renseteknologi klarer denne dieselmotoren standardene som er satt for steg to i den såkalte RDE-testen («Real driving Emmision»), som er en del av Euro 6d fra 1. januar 2020, opplyser Mercedes. Nye dieselmotorer som møter Euro 6d-TEMP har NOx-utslipp langt under dagens EU-krav, viser tester av biler som nylig har fått godkjentstempel etter denne utslippsnormen.

Til dieselmotorene leveres en nyutviklet 8-trinns dobbeltclutchkasse. Velger du bensin, er det fortsatt 7-trinns automat som gjelder.

En ny elektrisk B-klasse er ikke planlagt. Mercedes’ elbiler vil heretter inngå i EQ-programmet, hvor den elektriske SUV-en EQC er først ut. Deretter følger trolig en elektrisk kompaktmodell på størrelse med A-klasse.

Selv om Mercedes B-klasse er en attraktiv og praktisk fleksibil i premium innpakning, vil nok konkurransen fra BMW 2-serie Active Tourer blir tøff i Norge siden denne BMW-en leveres i en avgiftsgunstig ladehybridutgave. 

FAKTA MERCEDES

  • Testet modell: B180 AMG Line
  • L/B/H (meter): 4,53/1,79/1,56
  • Motor: 1,3 bensin/136 Hk/200 Nm
  • Ytelser: 0-100 km/t: 9,0 sek. Toppfart: 212 km/t
  • Forbruk: 0,53 l/mil. CO2: 123 g/km
  • Pris (kr.): Fra 398.900. Testet bil: 557.200 (inkl. ekstrautstyr).

Artikkeltags