Test av Mitsubishi L200: Arbeidsjern med stil

DRISTIGE LINJER: En høy panserlinje og høyere plasserte lykter gir den nye utgaven av Mitsubishi L200 et mer kraftfullt utseende enn tidligere.

DRISTIGE LINJER: En høy panserlinje og høyere plasserte lykter gir den nye utgaven av Mitsubishi L200 et mer kraftfullt utseende enn tidligere. Foto:

Av

40 år etter at den ble introdusert for første gang, kommer nå en ny og enda kraftigere Mitsubishi L200 pickup. Viktigste endringer er økt fremkommelighet og et interiør med bortimot personbilkomfort.

DEL

Mitsubishi L200 selges i 150 land og er den japanske bilprodusenten Mitsubishi Motors Corporation sin nest mest solgte bilmodell på verdensbasis. Bilen bygges i Thailand. Hovedmarkedet er Sør-Asia, hvor 30 prosent av det globale pickup salget befinner seg, opplyser produsenten.

I høst kommer en helt ny utgave av L200 til Norge, hvor en oppstrammet linjeføring gir et mer aggressivt uttrykk enn tidligere. Hovedlyktene er løftet og plassert ut til sidene. Baklysene går nesten til toppen av lasteplanet og ned til støtfanger, og gir bakparten et bredt uttrykk. Ingen traust pickup dette her, nei!

På innsiden har L200 fått et helt nytt interiør med flere elementer hentet fra Mitsubishi Outlander. Interiøret er både pent og funksjonelt. Setene har mange justeringsmuligheter og byr på god komfort. To USB-kontakter og én HDMI-port er kjekt for tilkobling av eksternt utstyr. Alt i alt er denne førerplassen blant klassens beste, etter vår mening.

LES OGSÅ (+): Test av Kia ProCeed: Oppsiktsvekkende lekker

Tøff i terrenget

Et avansert nedstigningskontrollsystem leveres til både manuelt og automatisk girede varianter av nye L200. Systemet opprettholder konstant hastighet når du kjører ned en bratt bakke og vanlig motorbrems ikke alene er nok, altså i skikkelig bratt terreng. Dermed behøver du bare å konsentrere deg om styringen. Du velger selv ønsket hastighet mellom 2 og 20 km/t.

L200 har ulike kjøreprogrammer tilpasset forskjellige underlag som grus, gjørme/snø, sand og stein. Sammen med bakkeklaringen på 20,5 centimeter, låsbar senterdifferensial og bakre differensial og en vadeevne på 70 centimeter, skal det mye til for at du ikke kommer frem med nye L200. Her er det på sin plass å minne om SUV-legenden Pajero samt Mitsubishis mangeårige satsing på ørkenrallyet Paris-Dakar. Dette har gitt den japanske bilprodusenten et godt renommé som leverandør av biler med god fremkommelighet.

L200 kommer med flere aktive og passive sikkerhetssystemer som man vanligvis ikke finner i denne klassen. Dette inkluderer blant annet frontkollisjonsvarsel med bremseassistent, varsel om kryssende trafikk bak bilen, kjørefeltvarsler, blindsonevarsler og fjernlysassistent. Bilder fra kameraer montert foran, bak og på sidene av bilen kan vise forskjellige bildekombinasjoner for å avdekke blindsoner og hjelpe til med parkering. Mitsubishi L200 har også tilhengerassistent som øker stabiliteten når du kjører med henger.

LES OGSÅ (+): Test av Toyota Camry Hybrid: Overbevisende comeback

Bedre å kjøre

Sjette generasjon L200 har også andre forbedringer som er verdt å få med seg. Bremseegenskaper og bremserespons er forbedret ved å bruke kraftigere skiver og bremsestempler foran. Foran på L200 er det et dobbelt forhjulsoppheng med spiralfjærer og stabilisatorstag. Dette er koblet sammen med en bakaksel med multisteg bladfjærer. Til sammen gir dette en vesentlig mer personbilaktig kjøreopplevelse sammenlignet med utgående modell – nye L200 er nesten som å kjøre en personbil-SUV. Med bare 5,9 meter svingradius, som er kortest i klassen, er denne pickup-en dessuten overraskende lett å manøvrere rundt på trange plasser.

Den nye 2,3-liters aluminiumlegerte dieselmotoren med 150 hestekrefter tilfredsstiller de siste Euro 6d temp kravene og byr på solid trekkevne, selv om flere konkurrenter har større motorer. Maksimal tilhengervekt er 3,1 tonn, mens Isuzu D-Max eksempelvis trekker hele 3,5 tonn.

Ny girkasse

Automatgirkassa, som også er nyutviklet, har ett gir mer enn tidligere, det vi si totalt seks trinn. Sjettegiret kobles ikke inn før nesten 100 km/t, noe som bidrar til et lavt og behagelig støynivå etter motorveien. Denne Super Select-kassen tilbyr både konstant firehjulstrekk på veien, og 4WD lavgir-serie og låst senterdifferensial, i en og samme transferkasse, med elektronisk aktivering fra 2WD til 4WD i hastigheter opp til 100 km/t. I Sport Mode sjalter du selv ved hjelp av girhendler bak rattet.

Mitsubishi L200 leveres i grunnvariantene Club Cab og prøvekjørt Double Cab i kombinasjon med flere ulike utstyrsnivå.

Vi synes at nye Mitsubishi L200 gir et solid inntrykk. At bilen også er pen å se på, vil sikkert kunne lokke ekstra kunder til Mitsubishi-forhandlerne i et segment hvor mye ellers er ganske likt.

FAKTA MITSUBISHI

  • Testet modell: L200 Double Cab 2-seter Instyle+ aut.
  • L/B/H (meter): 5,31/1,82/1,78
  • Motor: 2,3 diesel/150 Hk/400 Nm
  • Forbruk: 0,97 l/mil. CO2: 254 g/km
  • Pris (kr.): Fra 408.500. Testet bil: 464.400.

Artikkeltags