Mazda CX-5 er en bestselger – nå kommer de med en forbedret versjon

OPPGRADERT: Nye Mazda CX-5 er forbedret innenfor viktige områder som sikkerhet, komfort og design.

OPPGRADERT: Nye Mazda CX-5 er forbedret innenfor viktige områder som sikkerhet, komfort og design. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Mazdas første SUV, modellen CX-5, ble umiddelbart en bestselger da den kom på markedet i 2012. Har oppfølgeren det som skal til for å holde posisjonen i klassen?

DEL

BILTEST: CX-5 er Mazdas mestselgende modell i Europa og står for rundt en fjerdedel av det globale salget. Den har også vært en av Norges mest solgte SUV-er i en årrekke, men med hybridene fra Toyota og Mitsubishi har konkurransen etter hvert hardnet til. Så etter fem år på markedet er det dags for en ny generasjon CX-5.

Designet er fortsatt basert på Mazdas formspråk ”KODO – Soul of Motion”, som skal gi bilen en sportslig og elegant utstråling. Utvendig har nye CX-5 fått en lavere taklinje og strammere front, som sammen med de smale frontlyktene, bidrar til et renere design. Sideprofilen er uendret.

Ny eller facelift?

Andre generasjon CX-5 oppleves mer som en ansiktsløftet modell enn en helt ny bil. Mazda «tar en Volkswagen» og gjør bare forsiktige endringer på sin storselger som et ledd i en kontinuerlig produktforbedring. Dermed holdes bilen oppdatert i tråd med nye trender og teknologi uten at eksisterende kunder skremmes vekk.

Mazdas anerkjente Skyactiv-teknologi, som handler om å effektivisere alle sider ved drivlinjen, gjelder selvfølgelig fortsatt. Motorene har normalt stort sylindervolum, men høyere kompresjon, som presser mer energi ut av drivstoffet, bidrar til lavere forbruk. Elektrisitet som gjenvinnes under oppbremsing brukes til å gi strøm til utstyr i bilen.

Fokus på vekt inngår også i Skyactiv-programmet – lettere biler gir bedre kjøreegenskaper og sparer drivstoff. Nye CX-5 er derfor en av de letteste bilene i sin klasse.

(Saken fortsetter under faktaboksen)

Mazda CX-5

■ Testet modell: CX-5 2,2 Optimum AWD aut.

■ L/B/H (meter): 4,55/1,84/1,68

■ Motor: 2,2 diesel/150 Hk/380 Nm

■ Ytelser: 0-100 km/t: 10,3 sek. Toppfart: 196 km/t

■ Forbruk: 0,58 l/mil. CO2: 152 g/km

■ Pris (kr.): Fra 364.900. Testet bil: 499.000.

LES OGSÅ: Volkswagens nye premium-flørt er flott, men knuser den Audi og BMW?

Viktige endringer

CX-5 har fått Mazdas G-Vectoring Control-løsning for en mer dynamisk kjøreopplevelse. Når du dreier på rattet, justeres motorens dreiemoment for optimal belastning på hvert hjul. Fordi en SUV har høyere tyngdepunkt enn vanlige biler, gir dette systemet bedre kjøreegenskaper og mindre krengning.

Det nye head-up displayet med farger projiserer informasjonen direkte på vindusruta og viser hastighet, navigasjonsanvisninger, sikkerhetsmeldinger og gjeldende fartsgrense.

Flere USB-utganger, varme i rattet, større multimedieskjerm, nye seter og et mer påkostet interiør er eksempler på andre forbedringer av den japanske SUV-en.

Bilen leveres i fire forskjellige utstyrsvarianter, hvor LED-frontlys, regn- og lyssensor og cruise control uansett er standard. Vi kjørte topputgaven som var utstyrt med alt en bilelsker kan ønske seg som skinnseter, navigasjon, elektrisk bakluke, 19-tommers lettmetallfelger, oppvarmede bakseter og BOSE lydanlegg.

Avansert sikkerhet

Mazda CX-5 er tilgjengelig med det nyeste innen sikkerhetsteknologi. Systemene benytter kameraer og sensorer for å hjelpe sjåføren med å registrere og unngå potensielle farer. Funksjonene inkluderer adaptiv cruise control (som nå er aktiv i hele fartsregisteret fra toppfart til full stopp) kjørefeltassistanse, blindsoneovervåking, tretthetsvarsler og autobrems med fotgjengergjenkjenning.

Euro NCAP, den uavhengige organisasjonen som vurderer sikkerheten til nye biler i Europa, tildelte nye Mazda CX-5 fem stjerner, det vil si maksimal sikkerhetsutmerkelse.

LES OGSÅ: – Nye XC60 er nok en fulltreffer fra Volvo

Lavere støy

Høyt lydnivå har vært et gjennomgående problem i Mazda-ene på 2000-tallet, men nå har japanerne endelig fått orden på dette – støynivået inne i kupéen til nye CX-5 er behagelig lavt. Vi måtte faktisk sjekke vognkortet at det virkelig var en dieselmotor under panseret i testbilen – kraftleveransen var heller ikke særlig diesel-typisk, men jevn over hele turtallsregisteret.

Apropos motorer, bensinvariantene har 165 eller 194 hestekrefter, mens dieselene yter 150 og 175 hester som tidligere.

Kjøremessig byr nye CX-5 på et meget godt chassis og en styring som er blant klassens beste. Fjæringen takler også humper og ujevnheter bedre enn før. Bagasjerommets volum på 506 liter er en god del mindre enn i noen av konkurrentene.

(Saken fortsetter under bildeserien)

LES OGSÅ: Opel debuterer med den beste elbilen i klassen

Ingen hybrid

Design, interiør, kjøre- og sikkerhetsmessig er andregenerasjon CX-5 på høyde med de beste konkurrentene – en allerede bra bil har nå blitt enda bedre. Likevel kan Mazdas markedsandeler i Norge falle på sikt siden produsenten mangler en hybridversjon av CX-5.

I august inngikk Mazda og Toyota i Japan en avtale om sammen å utvikle teknologi for elektriske biler. I tillegg til den felles elbilsatsingen, vil dette trolig også innebære et samarbeid rundt hybride drivlinjer. Dermed vil kanskje også Mazda kunne tilby hybrider om få år. I mellomtiden videreutvikles Skyactiv-teknologien.

Har du et avslappet forhold til alt fokus på elektrifisering om dagen, får du i alle fall en fin bil i nye Mazda CX-5.

Artikkeltags