Nye Opel Insignia: Gunstig pris, stort potensial

HELT NY: Andre generasjon Opel Insignia er en tvers igjennom ny bil med god plass og mye utstyr.

HELT NY: Andre generasjon Opel Insignia er en tvers igjennom ny bil med god plass og mye utstyr. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Nytt design, nye motorer og mer utstyr til svært konkurransedyktige priser gjør den nye utgaven av Opels flaggskip, Insignia, til en spennende utfordrer i Passat-klassen.

DEL

BILTEST: Opel fortsetter modelloffensiven sin og lanserer nå en helt ny utgave av mellomklassemodellen Insignia. Selv om Insignia i utgangspunktet er en europeisk bil, selges den også i Australia (Holden) og USA (Buick), så Opel har tydeligvis god tro på den nye modellen.

Grand Sport er en lekker femdørs kupéutgave av Insignia, mens stasjonsvogna, som fortsatt heter Sports Tourer, er nå hele fem meter lang. Førstnevnte konkurrerer blant annet mot nye Volkswagen

Arteon. Mondeo, Passat og Superb stasjonsvogner er naturlige konkurrenter til Insignia Sports Tourer.

LES OGSÅ: Denne blir en storselger

Bedre plass

Til tross for sitt mer sportslige utseende, har andre generasjon Insignia Sports Tourer likevel blitt mer praktisk enn forgjengeren. Overhenget mellom støtfangeren og bakluken er redusert, noe som bidrar til enklere inn- og utlasting. Innvendig har bredden mellom hjulbuene økt, så nå er det lettere å plassere større gjenstander, som for eksempel et hundebur, bak i bilen. Lengden på lasterommet er to meter med baksetene lagt ned.

Stasjonsvogna har et bagasjerom på opptil 1.665 liter, dette er 100 liter mer enn tidligere. Baksetet er delt 40/20/40 og felles enkelt ned ved å trykke på en knapp i bagasjerommet. Med alle seter i bruk er lastekapasiteten 560 liter i den tyske stasjonsvogna. Kombien laster 490 liter.

Takket være lengre akselavstand er det også blitt bedre plass til fører og passasjerer – særlig i baksetet har nye Insignia vokst i alle retninger.

Førerplassen er elegant og mer funksjonell enn tidligere og faller i smak hos oss.

Kun Premium

Med kun ett utstyrsnivå, Premium, gjør Opel valget lett for sine kunder. Standardutstyret består av elektrisk justerbare skinnseter, Bose lydanlegg med navigasjon, oppvarmede bakseter, head-up display med mer.

Andre generasjon av Opels LED Matrix adaptive lyssystem følger også med. De 32 LED-elementene skifter mellom ulike mønstre for best mulig lys under alle kjøreforhold. Et dedikert LED-segment i hver frontlykt gir blendingsfrie fjernlys som rekker 400 meter foran bilen.

Nye Insignia er utstyrt med Opel OnStar, et system som automatisk varsler ved ulykker. I en verden som stadig mer robotiseres, får du faktisk hjelp av en rådgiver av kjøtt og blod hos Opel. Utover å gi hjelp til å finne reisemål, og diagnostisere bilen, kan denne personen også hjelpe deg med å finne en ledig parkeringsplass – eller reservere hotellrom (!).

Adaptivt understell, som tilpasser støtdempere, styring, girskift og gassrespons basert på tre ulike innstillinger, er standard – eller tilleggsutstyr – på enkelte modeller. Det siste innenfor moderne sikkerhetsutstyr er selvfølgelig også på plass i den nye Opel-en.

LES OGSÅ: Mazda CX-5 er en bestselger – nå kommer de med en forbedret versjon

Nye drivlinjer

Også på motorfronten er alt nytt i Insignia. Grunnmodellen, som vi kjørte, er utstyrt med en ny 1,5- liters turbomotor på 165 hestekrefter og kan om ønskelig kombineres med en sekstrinns automatgirkasse.

Neste bensinalternativ er toliteren med 260 hester, som har en ny åttetrinns automatkasse og firehjulsdrift som standard. I tillegg er Insignia tilgjengelig med dieselmotorer fra 136 til 210 hestekrefter, sistnevnte også med firehjulsdrift (kun Grand Sport). Noe hybridutgave av Insignia finnes ikke, men kan kanskje komme senere.

Gamle Insignias store problem var den høye vekta, som blant annet medførte høyt drivstofforbruk. Selv om nye Insignia nå strekker seg mot storbilklassen, sørger en ny plattform og bruk av lettere  materialer og andre smarte løsninger til en vektreduksjon på hele 200 kilo. Dermed blir forbruket ikke verst.

På veien er nye Insignia retningsstabil, som sammen med effektivt dempet støy, gjør den til en milsluker av rang. Men den nye Opel-en henger også fint med i svingene, med presis styring og et kompetent understell. Dermed kjører Insignia like bra som Ford Mondeo. Testbilens bensinmotor var sånn passe sterk.

Ny Country Tourer

Også nye Insignia leveres i en røffere utgave med høyere bakkeklaring og ekstra beskyttelse. Den nye Country Tourer-modellen har fått et helt nytt firehjulsdriftsystem med elektronisk styrt momentfordeling. I tillegg til å fordele kreftene mellom akslene, vil mer av momentet flyttes til det ytterste hjulet, noe gir mindre understyring og mer presise kjøreegenskaper, ifølge Opel.

Motoralternativene består av en toliters bi-turbomotor med 210 hestekrefter (diesel) og den bensindrikkende 260-hesteren.

Oppsummert har Opel endelig fått et konkurransedyktig produkt i mellomklassen – med nye Insignia får du mye plass, komfort og design for pengene. Nå gjenstår bare elektrifiserte drivlinjer.

FAKTA OPEL

  • Testet modell: Insignia 1,5 Turbo stv. aut.
  • L/B/H (meter): 4,99/1,86/1,50
  • Motor: 1,5 bensin/165 Hk/250 Nm
  • Ytelser: 0-100 km/t: 9,6 sek. Toppfart: 214 km/t
  • Forbruk: 0,62 l/mil. CO2: 141 g/km
  • Pris (kr.): Fra 349.900. Testet bil: 457.500 inkl. ekstrautstyr.

Artikkeltags