Q2 – klasseløs mini-SUV fra Audi

KARAKTER: Nye Audi Q2 har en kul innpakning.

KARAKTER: Nye Audi Q2 har en kul innpakning. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Det er vanskelig å plassere nye Audi Q2 inn i et eksiterende bil-segment. Men for to voksne eller som nummer to-bil for en familie er den et spennede alternativ til mye annet.

DEL

Audi er i særklasse opptatt av å ha modeller på absolutt alle hyller: A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, RS8 og TT.

Hele 13 grunnmodeller har fire ringer på panseret. I tillegg kommer Allroad- og RS-utgaver og sedan og stasjonsvogn og to- og firedørsmodeller, bensin, diesel og ladbar hybrid.

Vi må innrømme at vi ikke helt skjønte vitsen med enda en liten SUV da nyheten om Q2 dukket opp.

Men etter å ha kjørt den ligger fordommene igjen i grøftekanten. Igjen sitter vi med et inntrykk av en spennende og overraskende romslig nykommer. Dessuten lurer vi litt på hvorfor noen skal velge Q3 heretter.

LES OGSÅ: Vi har testet Audi Q7 e-tron – Erna og Sivs avgiftsgavepakke

Lettkjørt

Nye Q2 passer ikke inn i noe bilklasse. Men det gjør ingen ting. Den er kortere enn A3, men høyere. Den har SUVens form, men vil trolig bli solgt mest med tohjulstrekk og i rimelige versjoner.

I forsetene føles bilen romslig, i baksetet kjenner du at du har krøpet under Golf-klassen i størrelse. Men bagasjerommet er helt ålreit med sine 405 liter.

Skal man sammenligne den med andre biler, er Mazda CX-3 et nærliggende eksempel. Rent konseptmessig ligner den kanskje mer på Volvo V40 Cross Country. Men Q2 er en god del mindre.

RETRO: Interiøret er stilig, og tøffe retro-luftuttak er noe av det som gir karakter.

RETRO: Interiøret er stilig, og tøffe retro-luftuttak er noe av det som gir karakter. Foto:

Kjøremessig fungerer den på motorveien, men der kjenner du at den er liten. Akselavstanden er som på Audi A3, men med noe høyere sittehøyde kjenner du bevegelsene i bilen mer. Kjøreopplevelsen er allikevel mer enn godkjent.

I byen og på landeveien, derimot, er Q2 en smidig, kjapp og oversiktlig doning. Styringen er hentet fra Audis S-modeller, presis og fin. Med testbilens 150 hesters bensinmotor og automatgir, er Q2 en ekstremt lettkjørt bil.

LES OGSÅ: De burde kalt den Audi allround

Frist pust

Designmessig er den hakket kulere, med flere tøffe detaljer. At feltet mellom de bakerste sidevinduene og bakluka kommer i en annen farge enn resten av bilen, gir den karakter.

Det samme gjør interiøret, blant annet løftet av tøffe retro luftuttak. Utvendig har også Q2 diverse SUV-detaljer på sider, foran og bak.

LITT TRANGT: Baksetet er stedet der du best merker bilens beskjedne størrelse.

LITT TRANGT: Baksetet er stedet der du best merker bilens beskjedne størrelse. Foto:

Fra start kan du få Q2 med flere bensin- og dieselutgaver, men ikke som ladbar hybrid. Rimeligste versjon med 116 hesters dieselmotor koster fra 325.900 kroner. Utstyrsmodellene ruller på utover nyåret, blant annet flere versjoner med firehjulstrekk.

Utstyrsmessig kan du velge en heller strippet bil, som allikevel har både greit med utstyr og sikkerhetshjelp. Eller du kan laste på fra en ganske utømmelig liste.

Premium-bilene koster imidlertid mye å spekke. Testbilen med 150 hesters bensin og automat hadde en ekstrautstyrsliste til 99.400 kroner. Men da har du virkeliig det meste av hva du trenger.

Forhandlerne regner med at tohjulstrekk og minste motoralternativ blir volum-løsningen på Q2.

Prismessig er du da ikke altfor langt unna mer folkelige biler som for eksempel Nissan Qashqai.

Artikkeltags