Sterk Passat-konkurrent fra Kia

BRA TIMING: Nye Optima stasjonsvogn er Kias alternativ i segmentet for ladbare hybrider, som er et brennhett marked om dagen.

BRA TIMING: Nye Optima stasjonsvogn er Kias alternativ i segmentet for ladbare hybrider, som er et brennhett marked om dagen. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Den nye ladehybridutgaven av Kia Optima stasjonsvogn går rett i strupen på storselgeren Volkswagen Passat GTE.

DEL

Optima er Kias modellalternativ i det såkalte D-segmentet, som i Europa i hovedsak domineres av Ford Mondeo og Volkswagen Passat. Stasjonsvogna ble opprinnelig lansert i fjor, med en 1,7-liters dieselmotor og 141 hestekrefter samt toliters bensinmotorer på opptil 245 hester.

Godt hjulpet av et gunstig avgiftssystem er det imidlertid de ladbare hybridene som dominerer bestselgerlistene nå, med Volkswagen Passat GTE i spissen. Dermed er det først og fremst splitter nye Optima Plug-in Hybrid (PHEV) – Kias første ladbare hybridbil – som virkelig har salgspotensial i Norge.

Småkjøring på batteridrift, og bensinmotor for lengre turer, er en perfekt kombinasjon for mange bileiere, og foreløpig er det få andre bilmerker som tilbyr stasjonsvogner med hybridteknologi.

LES OGSÅ: Nye Audi A5 – familiebilen far egentlig ønsker seg

200 hester

I den ladbare hybridutgaven av Optima benytter Kia en toliters bensinmotor koblet med elmotor som yter 50 kW. Hybridsystemets samlede ytelse er 205 hestekrefter. En 11 kWh litium-ion batteripakke om bord skal gi en elektrisk rekkevidde på 62 kilometer etter NEDC-syklusen.

Nettopp dette med lengst mulig rekkevidde på ren strøm er et stort poeng for ladehybridene og her slår Kia hovedkonkurrenten Passat GTE med 12 kilometer. Er du flink med ladekabelen, kan du kjøre stort sett elektrisk i hverdagen, og da er det penger å spare.

Fra vanlig stikkontakt lader du batteriet på mellom tre og fem timer avhengig av kurs. Optima PHEV har type 2 ladekontakt. Det oppgitte bensinforbruket på 0,14 liter per mil kan du nok bare glemme – da må man nesten alltid kjøre med oppladet batteri. Med tomt batteri, og kjøring i hybrid-modus, vil bensinforbruket trolig ligge rundt 0,6 liter per mil. Kjøremønsteret ditt vil til syvende og sist vil avgjøre hvor mye du sparer drivstoffutgifter med nye Optima PHEV kontra en tradisjonell fossilbil.

Mindre bagasjerom

Også i Optima stasjonsvogn stjeler batterier og andre komponenter i den elektriske drivlinjen en del plass. Bagasjerommet er redusert til 440 liter, mot 552 liter for utgavene med forbrenningsmotorer. Det er litt i snaueste laget for bilferier og aktivt familiebruk, men mange vil nok likevel klare seg fint med denne lasteplassen. Tilsvarende tall for Passat GTE stasjonsvogn er 483 liter.

Seter som kan felles ned og splittes 40:20:40, og mulighet for elektrisk åpning og lukking av bakluka uten bruk av hendene, gjør Optima til en funksjonell stasjonsvogn. Blå utvendige detaljer, grill med aktive luftspjeld og felger med lav rullemotstand skiller hybriden fra de andre utgavene. Vi synes at Optima stasjonsvogn har et stilig, tidsriktig utseende.

Førermiljøet er moderne og har en høy opplevd kvalitetsfølelse sett i klassesammenheng. De 8-veis elektrisk justerbare forsetene gjør det enkelt å finne en god kjørestilling. Også de som sitter bak har lite å klage over – beinplassen i baksetet er på nivå med gedigne Skoda Superb.

(Saken fortsetter under bildeserien)

Føles litt baktung

Nye Optima PHEV er altså blant hybridene med lengst rekkevidde akkurat nå, men dette påfører bilen mer vekt – den veier hele 1.740 kilo uten fører. Dette gir svakere akselerasjonstall enn Passat GTE, som er 80 kilo lettere. Batteriene ligger langt bak i bilen, noe som gjør at den føles litt baktung – et kjent fenomen blant mange ladbare hybrider.

Optima PHEV prioriterer å tømme batteriet, noe alle hybrider gjør, men kobler inn bensinmotoren der det er hensiktsmessig. I EV-modus kjører du helelektrisk opptil 120 km/t. Elmotoren bidrar til gode krefter ved forbikjøringer, bilen har fin styring og girkassens manuelle sjaltefunksjon fungerer bra.

Noe hjulstøy trekker ned komforten i motorveifart i en ellers svært komfortabel stasjonsvogn. Drivers Only-knappen styrer klimaanlegget til førerplassen, slik at batteriet spares når man er alene i bilen.

LES OGSÅ: Nye Citroen C3: Billig og enkel, men kul og praktisk

En velutstyrt bil

Kias nye hybridstasjonsvogn kommer til Norge i kun én utstyrsutgave, Active Business. Til standardutstyret hører blant annet adaptive LED hovedlys med fjernlysassistent, 8-tommers infotainmentskjerm, Harman Kardon lydsystem, trådløs mobillader, elektriske seter med minne, elektrisk bakluke og navigasjon. Navigasjonssystemet er levert av TomTom, og tilkoblingsmuligheter inkluderer blant annet trafikkoppdateringer og værmelding.

I tillegg har bilen en rekke aktive sikkerhetsteknologier som adaptiv cruise control, automatisk nødbremsesystem, filskiftevarsler med kjørefeltholder, blindsonevarsler, varsel om kryssende trafikk bak bilen med mer.

Kort oppsummert er Kia Optima PHEV stasjonsvogn en sterk nykommer på hybridmarkedet. Den slår sin tyske hovedkonkurrent Volkswagen Passat GTE på viktige kriterier som pris, garantivilkår, utstyr og rekkevidde.

Kia Optima stasjonsvogn

■ Testet modell: Optima PHEV stv. Active Business

■ L/B/H (meter): 4,85/1,86/1,47

■ Motor: 2,0 bensin + el.motor/205 Hk systemeffekt

■ Ytelser: 0-100 km/t: 9,7 sek. Toppfart: 192 km/t

■ Forbruk: 0,14 l/mil. CO2: 33 g/km

■ Pris (kr.): Kr. 389.900. Testet bil: 415.000 (inkl. ekstrautstyr).

Artikkeltags