Test av nye Mitsubishi Eclipse Cross: Overbevisende comeback

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

I påvente av en helt ny Outlander-generasjon om et par års tid, lanserer Mitsubishi en mindre crossover, Eclipse Cross, for å kapre nye kundegrupper til bilmerket.

DEL

(Tønsbergs Blad) Etter hele fem år siden siste nybillansering, er den nye crossoveren svært velkommen i Mitsubishi-organisasjonen, som jo nesten ikke har personbiler igjen på modellprogrammet. Eclipse Cross går inn i segmentet mellom den aldrende ASX-en og populære Outlander.

De som følger godt med på bilfronten vil sikkert kjenne igjen Eclipse-delen av navnet – dette var betegnelsen på en sportsbil fra Mitsubishi som ble lansert rundt 1990.

Nye Eclipse Cross er på størrelse med Nissan Qashqai og Toyota CH-R, men kan også være et interessant alternativ til litt større SUV-er. Japaneren har et distinkt design med en skrånende, kupéaktig taklinje tilsvarende BMW X4 og X6.

LES OGSÅ (+): Dette kan bli en helt perfekt bil for Norge

Fint interiør

Med Eclipse Cross introduserer Mitsubishi en ny interiørstil. Førermiljøet er oversiktlig og ergonomisk og et stort løft fra tidligere modeller. Solide dørhåndtak og markante linjer fra den opphøyde senterkonsollen bidrar til et tøft inntrykk.

Det nye multimediesystemet har en tynn skjerm som står opp av dashbordet, selvfølgelig kompatibelt med smarttelefoner. Touchflate-kontrollen i midtkonsollen gir rask og presis tilgang til menyene på skjermen.

Eclipse Cross er enklere å stige inn og ut av enn storebror Outlander. En del av «dørterskelen» sitter nå på en måte i selve døra og dekker samtidig en større del av kanalene. En annen praktisk egenskap er at baksetet kan skyves frem og tilbake inntil 20 cm alt etter behov for mer bagasjeromplass eller plass til beina. I bakerste posisjon har man suveren beinplass.

Vi må også skryte av setene i Eclipse Cross – her sitter man komfortabelt både foran og bak i bilen.

Bagasjerommet varierer fra 378 til 466 liter avhengig av baksetets posisjon.

(Saken fortsetter under bildeserien)


To utstyrsgrader

Den nye Mitsubishi-en leveres i utstyrsvariantene Intense og testet Instyle+. I head-up displayet, som er standard i topputgaven, vises informasjon fra cruise control, navigasjon samt diverse påminnelser og sikkerhetsvarsler. Denne varianten er også utstyrt med varme i baksetet, panorama soltak, touchflaten til multimediesystemet og et kraftig lydsystem fra Rockford Acoustics.

Eget navigasjonssystem leveres ikke til Eclipse Cross, her er det lagt opp til at man skal bruke telefonens kartsystemer. Blindsonevarsel, filskifte- og kollisjonsvarsler og annet moderne sikkerhetsutstyr er en selvfølge.

Som mange andre japanske biler er også Mitsubishi Eclipse Cross utstyrt med trinnløst automatgir, en løsning vi har liten sans for på grunn av høyt turtall – og «strikkfølelse» – under akselerasjoner. Men Mitsubishi har programmert inn 8 «virtuelle» trinn for mer opplevelse av vanlig automat, med mulighet til å gire selv med hendler bak rattet. Sant å si fungerte den nye CVT-girkassen svært godt i Eclipse Cross og bryter ned gamle fordommer på dette området.

En elektronisk kontrollert clutch foran bakakselen kobler inn bakhjulene når det er behov for mer veigrep og trekk på alle fire hjul. Firehjulstrekksystemet har egne programmer for kjøring på snø og grus og på instrumentpanelet kan du følge med på hvordan kreftene påvirker bilen og hjulene. Eclipse Cross leveres også med tohjulsdrift.

LES OGSÅ (+): Test av nye VW T-Roc: Friskus fra Wolfsburg


Ny turbomotor

Motoren er en nyutviklet 1,5-liters bensinslurper med turbolader og intercooler som yter 163 hester. Dreiemomentet på 250 newtonmeter er tilgjengelig allerede fra 1.800 o/min., noe som gir en jevn akselerasjon med godt skyv når det trengs.

Eclipse Cross har bedre styring og understell enn Outlander og føles jevnt over mye mer dynamisk og smidig på veien. Understellet er fast, men ikke ukomfortabelt, og bilen er kjapp. Men vi liker ikke at bakvinduet er delt i to separate deler – dette gir dårligere utsikt bakover. Kjører du Toyota Prius, vet du hva vi snakker om.

Eclipse Cross er starten på noe nytt for Mitsubishi samtidig som det er slutten på en æra siden det er siste bil utviklet av fabrikken selv – nå er de en del av Renault-Nissan alliansen.

Mange spør seg om det kommer en ladehybrid også – Mitsubishi har jo stor suksess med Outlander PHEV for tiden. Svaret er at det er ventet en elektrifisert versjon av Cross-en i 2020, samtidig som Outlander kommer i ny utgave.

Vil du ha noe som skiller seg litt ut i mengden, er Eclipse Cross verdt å se nærmere på. Med denne bilen har Mitsubishi tatt et stort skritt videre innenfor design og kjøreegenskaper sammenlignet med tidligere modeller. Nykommeren blir imidlertid omtrent like dyr som Outlander PHEV på grunn av avgiftsforskjellene mellom ordinære bensinbiler og ladehybrider.


FAKTA MITSUBISHI

  • Testet modell: Eclipse Cross 4WD Instyle+
  • L/B/H (meter): 4,41/1,81/1,69
  • Motor: 1,5 bensin/163 Hk/250 Nm
  • Ytelser: 0-100 km/t: 9,8 sek. Toppfart: 200 km/t
  • Forbruk: 0,70 l/mil. CO2: 159 g/km
  • Pris (kr.): Fra 350.100. Testet bil: 471.100.

Artikkeltags