Test av nye VW T-Roc: Friskus fra Wolfsburg

GTI-TAKTER: Nye T-Roc er en ny og velkjørende crossover fra Volkswagen.

GTI-TAKTER: Nye T-Roc er en ny og velkjørende crossover fra Volkswagen. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Nye T-Roc er Volkswagens variant av Audi Q2. Spennende design og firehjulsdrift skal lokke nybilkjøperne til VW-forhandlerne.

DEL

Med Tiguan, og de større syvseterne Tiguan Allspace og Touareg, har Volkswagen i dag et bredt utvalg av SUV-er.

Ved hjelp av nye T-Roc, samt T-Cross seinere i år, satser tyskerne imidlertid nå også offensivt innenfor crossover-segmentet. Sikkert et fornuftig grep – slike høyreiste biler kaprer markedsandeler i hele Europa om dagen.

Nye Volkswagen T-Roc er posisjonert i klassen under Tiguan, men likevel basert på samme MQB-plattform. Dette betyr at den strukturelle basisen er lik, selv om de to modellene har individuelle karosserier og ulikt interiørlayout.

T-Roc er rundt 4,2 meter lang, det vil si 25 centimeter kortere enn storebror Tiguan. Men forholdet mellom bredden og høyden på T-Roc gjør at den fremstår som en sportsligere bil.

LES OGSÅ: Volkswagens nye premium-flørt er flott, men knuser den Audi og BMW?

Rock’n roll

Med T-Roc introduserer Volkswagen en ny navnestandard for sine modeller. Bokstaven T skal vise slektskapet til Tiguan og Touareq. ”Roc”-delen av navnet stammer fra et velkjent engelsk musikkuttrykk (rock) og symboliserer at T-Roc skal «rocke» segmentet, opplyser Volkswagen.

Vel, den nye bilen har i alle fall et moderne formspråk – det spennende designet gjør T-Roc til et friskt pust i dette segmentet.

Bilen har mye til felles med Audi Q2, men personlig synes vi at folkevogna ser mye tøffere ut. Bakfra kan man til og med spore et visst slektskap med Porsche Macan. Så denne gangen har endelig Volkswagen tatt noen vågale designgrep, det liker vi.

Baksetet er ikke av det romsligste slaget, men to voksne sitter bekvemt. Som i andre liknende bilmodeller sitter man imidlertid lavt i forhold til sidevinduene. Selve sitteputene kunne også vært litt lengre i T-Roc.

Med alle fem seter i bruk er bagasjerommet 427 liter målt fra gulv til toppen av bakseteryggen, men 392 liter i modellene med firehjulstrekk. Dette er uansett en grei lastekapasitet i denne klassen. Dersom man feller ned baksetene, vil man ha 1.290 liter bagasjeplass til disposisjon.

(saken fortsetter under bildeserien)

Portugisisk

Nye T-Roc bygges på Volkswagens fabrikk i Portugal. Alle modeller leveres som standard med filskifteassistent, nødbrems med fotgjengerovervåkning samt tretthetsvarsling som overvåker sjåførens tilstand og varsler når det er på tide med en pause.

Adaptiv cruise control følger også med på noen av utstyrsnivåene. Blindsoneovervåkning, parkeringssystem, lys- og køassistenter er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Volkswagen byr på mange muligheter innenfor personalisering, og ulike tekniske løsninger som digitalt instrumentpanel, muligheten til å speile innholdet fra egen smarttelefon på bilens skjermer med mer. Prøvekjørt bil var utstyrt med digitale instrumenter, en delikat og oversiktlig løsning. Men resten av interiøret var både mørkt og ordinært.

Du kan også velge mellom flere kjøreprogrammer (Komfort, Normal, Sport og Eco) – eller gjøre ditt eget oppsett. Gassrespons, styring og girskifte er det som i hovedsak skiller i programmene.

Topputgaven T-Roc Sport kan leveres med en GT-pakke som blant annet inneholder røde bremsekalipere, aluminiumspedaler og rød innvendig belysning for å forsterke bilens sportslige karakter.

LES OGSÅ: Den ser ut som en Golf og er nesten like stor, men den koster 76.000 mindre

Stort modellutvalg

I starten leveres T-Roc med tre forskjellige motorer; to bensinslurpere og ett dieselalternativ. Bensinmotorene som tilbys er en 1,0-liter med manuelt gir og 115 hester og en 2,0-liter som yter 190 hestekrefter i kombinasjon med syvtrinns DSG automatgir og firehjulsdrift.

Også dieselmotoren (2,0 TDI/150 hk) leveres med den sistnevnte drivlinjen.

Seinere kommer Volkswagens nye 1,5-liter (bensin) og en kraftigere 190-hesters TDI-motor. Dieselmotorer har SCR-katalysator for avgassrensing. T-Roc kommer derimot ikke som elbil eller ladehybrid. Ifølge Volkswagen er det ikke er plass nok til så store batterier som kreves.

Vi kjørte kraftigste bensinmotor og denne turbomaskinen med 190 gamper under panseret gikk rett og slett som et skudd. Sammen med presis styring, kjapp DSG-kasse og firehjulstrekk ble bilen svært morsom å kjøre på varierte landeveier.

Lavt tyngdepunkt bidro ytterligere til de gode kjøreegenskapene.

Ungt publikum

Med sin spesielle lave og brede fremtoning, kombinert med solide Golf-gener, skal nye T-Roc appellere til yngre kjøpegrupper.

Det blir spennende å se om T-Roc vil bli like populær som VW Tiguan. T-Roc er i alle fall en modell som bør treffe markedet godt – den kombinerer de robuste kvalitetene til en SUV med smidigheten til biler fra kompaktklassen og modellprogrammet er bredt.

Nye Volvo XC40 kan imidlertid bli en tøff utfordrer siden begge henvender seg til samme publikum. Og Volvoen kommer også som elbil.

FAKTA VOLKSWAGEN T-ROC

• Testet modell: T-Roc 2,0 TSI 190 hk Sport 4M aut.  

• L/B/H (meter): 4,23/1,82/1,57

• Motor: 2,0 bensin/190 Hk/320 Nm

• Ytelser: 0-100 km/t: 7,2 sek. Toppfart: 216 km/t

• Forbruk: 0,67 l/mil. CO2: 155 g/km

• Pris (kr.): Fra 288.300. Testet bil: 487.800 (inkl. ekstrautstyr).

Artikkeltags