Test av Opel Crossland X: En Opel med fransk vri

SMART: Det slanke SUV-designet og kompaktstørrelsen gjør nye Opel Crossland X til en sporty bybil.

SMART: Det slanke SUV-designet og kompaktstørrelsen gjør nye Opel Crossland X til en sporty bybil. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Kompakt utseende med god plass og fleksible løsninger er noe av det som kjennetegner nye Opel Crossland X, som for øvrig har mange felles komponenter med biler fra Peugeot og Citroën.

DEL

Mens Opel Antara var et produkt fra GM Korea, og dagens Mokka X er en slags forhøyet Corsa, er nye Crossland X – og den enda større Grandland X – Opels første «SUV-ifiserte» bilmodeller for Europa.

Men heller ikke disse nykommerne er rendyrkede Opel-produkter – bilene er nemlig utviklet i nært samarbeid med den franske PSA-gruppen.

Den nye plattformen i Crossland X skal i fremtiden også sitte i nye biler fra Peugeot og Citroën, mens Grandland X i hovedsak er en Peugeot 3008 i Opel-drakt.

Samarbeidet mellom bilprodusentene var selvfølgelig påbegynt lenge før PSA overtok General Motors eierpost i Opel tidligere i år. Men eierskiftet vil vi helt sikkert føre til flere fellesmodeller fra PSA og Opel i tiden fremover.

LES OGSÅ: Nye Opel Insignia: Gunstig pris, stort potensial

Meriva utgår

Vi har prøvekjørt den minste av de to nye X-ene, Crossland, som erstatter familiebussen Meriva. Som andre crossovere i dette segmentet forener Crossland X et tøft utseende med praktiske egenskaper, slik at man får en fleksibel bil til hverdagsbruk. Men tyskeren leveres ikke med firehjulsdrift.

Med sin lengde på 4,21 meter, er nye Crossland X 16 centimeter kortere – men 12 centimeter høyere – enn kompaktmodellen Opel Astra. Rivalene heter Mazda CX-3 og Peugeot 2008.

På tross av det franske opphavet, viser Crossland X tydelige familielikheter med resten av Opel-familien. Linjene fra Opel-blitsen midt i grillen fortsetter ut i lyktene der de ender i den gjenkjennelige doble vingen. Det «flytende taket» gir slektskap til Opel Adam.

LES OGSÅ: Kjøperne har allerede signert kontrakt. Nå skrus prisen opp med 45.000: – Utrolig surt

(saken fortsetter under bildeserien)

Mye utstyr

Nykommeren fra Opel har selvfølgelig det meste av utstyr på plass når det gjelder å gjøre kjøringen tryggere og enklere. Crossland X kommer blant annet med adaptive LED-lys, ryggekamera med panoramafunksjon, parkeringsassistent samt kollisjonsvarsling med fotgjengeroppdagelse og automatisk nødbrems.

I tillegg har den også tretthetsvarsler, automatisk filholderassistent, skiltgjenkjenning og blindsonevarsling.

Crossland X har gode tilkoblingsmuligheter med støtte for Apple CarPlay og Android Auto i tillegg til Opels OnStar-løsning, som er en personlig rådgiver langs veien.

Den nye Opel-en er kun tilgjengelig med en 1,2-liters bensinmotor fra PSA i Norge. Andre markeder kan også velge mellom større bensinmotorer, diverse dieselalternativ og en gassbil (LPG).

Bilen leveres i to ulike utstyrsnivå Innovation og Premium. Tillegget for automatgir, som testbilen vår var utstyrt med, er kun 10.000 kroner – det anbefales.

LES OGSÅ: Opel på vei ut av bølgedalen

Tysk førermiljø

Opel kjører en mer konservativ linje enn PSA når det gjelder bilinteriøret – i Crossland X er eksempelvis instrumentpanelet plassert på vanlig sted bak rattet, og klimaanlegget betjenes med brytere, ikke fra infotainmentskjermen, som i Peugeot.

Ulike ergonomiske løsninger har kanskje sammenheng med kulturelle forskjeller mellom nabolandene? Den tyske «Ordnung muss sein»-tankegangen sitter neppe like dypt i den franske folkesjela iallfall.

Likevel synes vi at førerplassen har blitt litt vel kjedelig i Opel-en. Men forsetene imponerer – med justerbar sittevinkel, god korsryggstøtte og uttrekkbar sittepute for ekstra knestøtte sitter du svært godt i Crossland X på lange turer.

Alle i bilen nyter godt av en oppreist sittestilling som gir fint utsyn. Både beinplass og takhøyde i baksetet er bra for klassen.

Bagasjeplassen er 410 liter med baksetene i vanlig posisjon. I tillegg kan baksetepassasjerene regulere setet inntil 15 centimeter i lengderetningen, noe som gjør at man kan velge mer beinplass i baksetet, eller mer plass til bagasje. Med setene i fremste posisjon økes bagasjeplassen til 520 liter.

LES OGSÅ: Opel debuterer med den beste elbilen i klassen

På veien

Den tresylindrede turbomotoren med 110 hestekrefter i Crossland X arbeider relativt uanstrengt takket være et høyt maksimalt dreiemoment. Automatgiret veksler raskt, men noen ganger litt hardt.

Fjæring og demping har typisk tysk karakter, slik at Crossland X har god veilholdning i kurvene uten å oppleves som ukomfortabel, med unntak over korte humper og andre brå ujevnheter, hvor fjæringen blir litt stump. Bilen er meget retningsstabil på motorveien.

Stort lasterom, høy opplevd kvalitetsfølelse og bra utstyrsnivå gjør Opel Crossland X til en interessant nykommer i denne bilklassen.

TEKNISKE DATA:

Testet modell: Crossland X 1,2 Premium aut.

L/B/H (meter): 4,21/1,77/1,61

Motor: 1,2 bensin/110 Hk/205 Nm

Ytelser: 0-100 km/t: 11,8 sek. Toppfart: 187 km/t

Forbruk: 0,53 l/mil. CO2: 121 g/km

Pris (kr.): Fra 254.400. Testet bil: 279.400.

Artikkeltags